amerikanska kakor
letar förgäves efter recept på de stora havrekakorna med russin man ofta ser i tv serier.. hittar typ inte de bra recepten. ist för att jäsa och bli stora så flyter de ut och blir platta =( förstår ni vilka jag menar?
letar förgäves efter recept på de stora havrekakorna med russin man ofta ser i tv serier.. hittar typ inte de bra recepten. ist för att jäsa och bli stora så flyter de ut och blir platta =( förstår ni vilka jag menar?
*puffar lite* Jag är så suugen på det*asg*
iingen?
nån som kan tipsa?
I USA använder de mest bikarbonat när de bakar, så om du byter ut bakpulver/jäst eller vad du använt kan det kanske lyckas bättre.
i laila bakar på tv4 gjorde hon amrikanska cookis...fast det va inte så där stora utan dom små.....kanske samma recept..i dont know....
Sök efter det! men skriv namnet på engelska så kanske du får upp rätt. Vad kan det heta? Oatlycookies with raisins?
Oatmeal cookies heter de.
testat det och det blev inte bättre
Jag hittar massor av recept på engelska, men jag är dåååligt på engelska så jag fttar noll
Kan nån hjälpa mig?
Länka till ett recept så översätter nån här det! Kan vara lite svårt med mått och sånt men slår vi våra kloka huvuden ihop här på FL går det säkert vägen!
Hej jag bor i Kanada och bakar ibland de har kakorna efter ett recept jag fick av en jobbarkompis. De brukar bli jattegoda och man kan tillsatta hackade notter eller chokladbitar om man vill. Jag har inte testat med svenskt farinsocker eller muskavadosocker, men jag tror inte att det skulle vara nagot problem att anvanda det.
Lycka till!
Havrekakor med russin
3 agg, lattvispade
2 dl russin
1 tsk vaniljsocker
250 g rumsvarmt smor
2,5 dl farinsocker eller annat morkt socker
2,5 dl strosocker
5 dl vetemjol
1 tsk salt
1 tsk kanel
2 tsk bakpulver
5 dl havregryn
1. Blanda lattvispade agg, vaniljsocker och russin i en skal och lat dra i en timme.
2. Satt ugnen pa 175 grader.
3. Blanda (garna med elvisp) ihop smor och socker (bade det bruna och det vita). Blanda torra ingredienser utom havregrynen i en skal. Ror ner smorblandningen och aggblandningen och ror ihop till en smet. Ror till sist ner havregrynen ? det blir en ganska tjock deg.
4. Klicka ut degen pa bakplatspapper (ca 36 kakor) och gradda 10-12 minuter tills kanterna har fatt fin farg. Lat kakorna svalna 5 minuter pa platen innan du flyttar dem till galler for att svalna helt.
tackar ska testa den ikväll
THY
tackar =) det var precis rätt!!!
Haha! Vad kul! Och vad kul att det funkade i Sverige ocksa. Ibland kan ju mjol och annat uppfora sig annorlunda nar man forsoker oversatta recept.