• Thisisthestoryofmylife

Rida ponny fast man är "vuxen"

varför får man alltid kommentarer som: vad ska du med en pony till?
    Bara för att man är över 18?
    Alla vill kanske inte tävla med sina hästar! jag vill ha en c- eller d- ponny, jag är 168 lång och väger (inna grav.) 55-58 kg.. jag har siktet inställt på en kraftig och viktbärande ponny som jag kan lulla runt med i skogen och kanske träna lättare träningar med!

Är det något fel med det? varför kan man inte rida ponny som "vuxen"??

• Svar på tråden Rida ponny fast man är "vuxen"
  • Verkligen

sådär är folk mot mig med..Jag letar för fullt efter en D-ponny, men då säger alla att jag borde skaffa ett halvblod..Vill ju inte!

Jag tycker tvärtemot..
  • ludenben

jag hyrde en fjording och de är ju under ponnymåttet. Den kunde jag verkligen lulla runt i skogen med. Och den är viktbärande. Jag är en fjordingälskare så den passade mig bra. Nu har jag inte ridit på flera år men jag var 22 när jag slutade rida den.

• AnLeNo

Det skulle jag med velat ha tror jag. Ponnys har mycket roligare temperament och är robustare oftast. En fjording eller haflinger skulle nog jag ha valt. Kör på du, det ska väl folk skita i!

Lägg dej inte i, sa han som sket i sängen.
  • chevy

Om man ändå inte vill ut o tävla o givetvis inte är för stor för en ponny, så är det väll smidigare med ponny än häst! Jag menar en ponny äter ju givetvis inte som ett stort hbl el fbl tex... Folk vill bara vara besserwisser!!!

• Thisisthestoryofmylife

haha ja jag har funderat på fjording, men jag är inte någon fjording människa direkt.. jag har ridit russ mycket förut, men jag tror att jag är lite för stor för dom! om det inte är en jätte hingst då! Som den jag red då!

Har någon tips på bra raser?

• zelda71

Islandshästar är helt underbara, självklart ska du välja den hästrasen!! Liten häst att sitta på men stor att rida!!

• Thisisthestoryofmylife

Zelda: jag har ridit islänning en gång och då fick vi knappt ens trava eftersom både lillebror och mammas sambo inte kunde rida.. Dessutom var dom så magra att vi nästan tänkte anmäla ägaren!

men jag skulle vilja prova att rida islänning "på riktigt", men just nu finns ingen möjlighet till det..

• Fighter

Man gör ju självklart som man själv vill, men om jag nu var ute efter en mindre häst kanske jag skulle satsa på en typ 150 cm häst, man kan ju faktiskt ändra sig och eventuellt vilja vara med på ngn liten tävling.

• Thisisthestoryofmylife

jag har provat på det där med tävlingar och eftersom jag inte tar det seriöst så kommer det bli för dyrt för mig! jag ser det som en träning mer än som en tävling! och när jag var yngre var det dyrt! Nu är det DYRARE att tävla! Så nej, jag tror inte.. eller jag VET att jag inte kommer att tävla!

Jag är mer en "ut å skritta i skogen" människa! Eller "åka på träning bara för skojs skull" tjej!
    Dessutom så har jag inte fått chansen att rida ponny så mkt!
    Vi hade stpra halvblod när jag var liten och bara för det så vägrade jag rida ponny när jag började på ridskolan! Sen vart jag "för gammal" för ponny tydligen.. men en del ponnyer har jag hunnit rida och de har verkligen satt sina spår (Både psykiskt och fysiskt )!! jag gillar dom!

• Fighter

Fast nuförtiden är ju ponnyerna små stora hästar.

Det är enligt min mening oftast inte så stor skillnad på en D-ponny & en stor häst.

Olika temperament finns ju i alla kategorier.

Svar på tråden Rida ponny fast man är "vuxen"