• Bonusmammali

Är jag snål ekonomiskt?

Hej på er alla kloka människor!

Min sambo har två barn sedan innan och har genom sitt liv jobbat och tjänat en hel del pengar. Jag vet att han har sparade medel även om han just nu håller på att förverkliga en dröm och av den anledningen inte tjänar lika mycket som tidigare.

Själv flyttade jag hemifrån när jag var 14 och har sedan dess klarat mig (bra) på egen hand. Många extrajobb har minimerat studielån men också sparkapitalet på banken.

När jag träffade min sambo fick jag i samma veva mitt första riktigt ordentligt betalda jobb och när vi flyttade ihop tyckte jag det skulle vara orättvist att jag betalar för honom och hans barn när han har sparade pengar han kan ta av - så att jag har en möjlighet att också bygga upp någon form av buffert. Är det snålt? Är jag girig?

Självklart blir det annorlunda när vi får gemensamma barn, då blir det så svårt att hålla reda på ändå. Men fram till dess vill jag till exempel inte dela kostnaden för en bil som jag har tillgång till i andra hand och som jag i princip aldirg använder. Jag har mycket bra bussförbindelser till jobbet och det är inte jag som måste ha bil för att hämta/lämna på förskola och skola...

Men hans ex, biomamman, tycker jag är snål och barnen hör detta och frågar mig varför jag aldrig har några pengar, vilket är fel - det är alltid jag som bjuder min sambo på aktiviteter. Det är jag som köper presenter till kidsen för jag tycker mycket om dem och har bättre koll på vad de vill har. Eller frågor om varför jag inte har någon bil? och annat. Det känns jättetråkigt och lite orättvist att bli utsatt för det - dessutom har hon inget med vår ekonomi att göra kan jag tycka.

Hur har ni löst det och tycker ni jag är snål?

• Svar på tråden Är jag snål ekonomiskt?
  • SweetStarAngel

Jag har jättesvårt att förstå att när man lever ihop och har ett gemenamt hushåll att man har delad ekonomi. Jag hänger inte riktigt med ditt resonemang: Tills vi får barn ihop är mitt mitt och hans hans.....
    Jag ser nog dig som snål ja tyvärr och att du inte satsar på er gemensamma familj och hem tillsammans

Lycklig fru, mamma och hundägare
  • Piaf

Ja, att sitta och resonera så kan nog uppfattas som snålt.

Jag skulle delat (slagit ihop allt) om jag vore i din situation, annars så hade jag stannat som särbos.

Tabula rasa
  • AnnanAnna

Jag tycker inte du är snål och jag förstår inte vad biomamman har med din/er ekonomi att göra så länge barnen får det de behöver.

• Bonusmammali

Det är väl någon form av säkerhet tror jag - om vi skulle gå skilda vägar har jag i alla fall skaffat mig ekonomisk möjlighet att bygga något för mig själv. Till skillnad från alla mina pengar går åt till att försörja honom och hans barn. Då står han och har sina sparpengar kvar men jag har inget.

Hans sparade pengar är ju hans och så vill han ha det - de är hans enskilda egendom (om vi skulle gifta oss). Vill han baka ihop alltsammans så visst, men då måste jag få möjlighet att påverka hur hans sparade pengar används eller inte används...

• linda b a

Jag och min sambo började inte ha gemensam ekonomi förrän vi köpte gemensamt hus (efter 5 år). Innan dess ahde vi hyresrätt och inga gemensamma lån. han har 2 barn, det var han som körde bilen hela tiden, men också han som tjänade mest. Vi tyckte det var bäst så för att aldrig bråkaom pengar. Vi delade på alla gemensamma kostnader. I slutänden så hade vi nog lika mycket pengar kvar. men han kunde aldrig gnälla på mig om jag ville slösa på nåt. Och samma sak åt andra hållet. Tycker inte du är snål...

• SaramedM

Jag förstår inte hur man kan leva ihop på allvar och samtidigt dela upp ekonomin på det sättet du beskriver.
    Våra barn, hans barn gillar jag inte heller.

• SaramedM

Att ni har enskilda sparande har jag större förståelse för, men det andra "utifall" , då saknas engagemanget

• SweetStarAngel

Shit vad osäkra ni låter på er framtid ihop. Jag skulle sätta mig ner och prata ut om ekonomin. Självklart ska han dela med sig av allt.
    Sen tycker jag inte att hans X har ett dyft med er ekonomi att göra så länge det inte går ut över barnen på något sätt och det gör det ju inte vad jag förstår.

Bonusmammali skrev 2007-07-20 16:26:52 följande:
    Det är väl någon form av säkerhet tror jag - om vi skulle gå skilda vägar har jag i alla fall skaffat mig ekonomisk möjlighet att bygga något för mig själv. Till skillnad från alla mina pengar går åt till att försörja honom och hans barn. Då står han och har sina sparpengar kvar men jag har inget. Hans sparade pengar är ju hans och så vill han ha det - de är hans enskilda egendom (om vi skulle gifta oss). Vill han baka ihop alltsammans så visst, men då måste jag få möjlighet att påverka hur hans sparade pengar används eller inte används...
  • SweetStarAngel

Reagerade lite på det jag med...
    Ni är ju en familj ni också, du är ju bonusmamma och dom dina bonusbarn. Om/när ni får barn så blir ju barnen syskon. Kan det inte skapa onödiga problem med dessa uppdelningar då kan jag tycka....

SaramedM skrev 2007-07-20 16:27:38 följande:
    Jag förstår inte hur man kan leva ihop på allvar och samtidigt dela upp ekonomin på det sättet du beskriver.Våra barn, hans barn gillar jag inte heller.
  • Smurfelina

Tycker inte alls du är snål!!

Om det är så att du ska hjälpa honom ekonomiskt så ska hans sparade pengar även tillgå dig, det ska inte bara vara från ett håll. Barnen sm du faktiskt på ditt eget sätt inkluderar i ekonomin är ju inte ditt ansvar ekonimiskt inte än iaf. Men m ni skaffar gemensamma barn blir det ju så att du ska se till att alla barnen har det lika bra hos er.

Biomamman ska skita i din ekonomi den har hon inte med att göra!! Att dessutom dra in barnen i det är så lågt!

Svar på tråden Är jag snål ekonomiskt?