Är jag snål ekonomiskt?
Hej på er alla kloka människor!
Min sambo har två barn sedan innan och har genom sitt liv jobbat och tjänat en hel del pengar. Jag vet att han har sparade medel även om han just nu håller på att förverkliga en dröm och av den anledningen inte tjänar lika mycket som tidigare.
Själv flyttade jag hemifrån när jag var 14 och har sedan dess klarat mig (bra) på egen hand. Många extrajobb har minimerat studielån men också sparkapitalet på banken.
När jag träffade min sambo fick jag i samma veva mitt första riktigt ordentligt betalda jobb och när vi flyttade ihop tyckte jag det skulle vara orättvist att jag betalar för honom och hans barn när han har sparade pengar han kan ta av - så att jag har en möjlighet att också bygga upp någon form av buffert. Är det snålt? Är jag girig?
Självklart blir det annorlunda när vi får gemensamma barn, då blir det så svårt att hålla reda på ändå. Men fram till dess vill jag till exempel inte dela kostnaden för en bil som jag har tillgång till i andra hand och som jag i princip aldirg använder. Jag har mycket bra bussförbindelser till jobbet och det är inte jag som måste ha bil för att hämta/lämna på förskola och skola...
Men hans ex, biomamman, tycker jag är snål och barnen hör detta och frågar mig varför jag aldrig har några pengar, vilket är fel - det är alltid jag som bjuder min sambo på aktiviteter. Det är jag som köper presenter till kidsen för jag tycker mycket om dem och har bättre koll på vad de vill har. Eller frågor om varför jag inte har någon bil? och annat. Det känns jättetråkigt och lite orättvist att bli utsatt för det - dessutom har hon inget med vår ekonomi att göra kan jag tycka.
Hur har ni löst det och tycker ni jag är snål?