• Bonusmammali

Är jag snål ekonomiskt?

Hej på er alla kloka människor!

Min sambo har två barn sedan innan och har genom sitt liv jobbat och tjänat en hel del pengar. Jag vet att han har sparade medel även om han just nu håller på att förverkliga en dröm och av den anledningen inte tjänar lika mycket som tidigare.

Själv flyttade jag hemifrån när jag var 14 och har sedan dess klarat mig (bra) på egen hand. Många extrajobb har minimerat studielån men också sparkapitalet på banken.

När jag träffade min sambo fick jag i samma veva mitt första riktigt ordentligt betalda jobb och när vi flyttade ihop tyckte jag det skulle vara orättvist att jag betalar för honom och hans barn när han har sparade pengar han kan ta av - så att jag har en möjlighet att också bygga upp någon form av buffert. Är det snålt? Är jag girig?

Självklart blir det annorlunda när vi får gemensamma barn, då blir det så svårt att hålla reda på ändå. Men fram till dess vill jag till exempel inte dela kostnaden för en bil som jag har tillgång till i andra hand och som jag i princip aldirg använder. Jag har mycket bra bussförbindelser till jobbet och det är inte jag som måste ha bil för att hämta/lämna på förskola och skola...

Men hans ex, biomamman, tycker jag är snål och barnen hör detta och frågar mig varför jag aldrig har några pengar, vilket är fel - det är alltid jag som bjuder min sambo på aktiviteter. Det är jag som köper presenter till kidsen för jag tycker mycket om dem och har bättre koll på vad de vill har. Eller frågor om varför jag inte har någon bil? och annat. Det känns jättetråkigt och lite orättvist att bli utsatt för det - dessutom har hon inget med vår ekonomi att göra kan jag tycka.

Hur har ni löst det och tycker ni jag är snål?

• Svar på tråden Är jag snål ekonomiskt?
  • Bonusmammali

Det är väl någon form av säkerhet tror jag - om vi skulle gå skilda vägar har jag i alla fall skaffat mig ekonomisk möjlighet att bygga något för mig själv. Till skillnad från alla mina pengar går åt till att försörja honom och hans barn. Då står han och har sina sparpengar kvar men jag har inget.

Hans sparade pengar är ju hans och så vill han ha det - de är hans enskilda egendom (om vi skulle gifta oss). Vill han baka ihop alltsammans så visst, men då måste jag få möjlighet att påverka hur hans sparade pengar används eller inte används...

• Bonusmammali

Nej, det går absolut inte utöver barnen. De har vad de behöver och mer där till. Däremot köper gärna biomamman saker som hon vill att min sambo betalar häften av och i mina ögon är det ibland mycket onödiga saker där man kunnat valt att köpa ett billigare märke, ärva av syskonet etc.

Det är väldigt skönt i de situationerna, att det inte är "mina" pengar som går åt till i mina ögon onödiga saker min sambo ofta också tycker är onödiga och inte har bestämt att barnen behöver. Det blir en konflikt mindre med biomannan för min del, liksom, och på så vis är det en stor fördel *ler*

• Bonusmammali

Jag älskar verkligen mina bonusar och dom vet det! De är en stor del av mitt liv men i mina ögon har de det mycket bättre ställt än jag själv - de har också stora bankkonton där deras barnbidrag går rakt in för framtida ändamål. Jag missunnar dem det absolut inte men då jag har långt ifrån en sådan buffert så tycker jag inte att det är realistiskt att jag ska vara med och betala deras kläder??

Vilket jag ändå gör för de är båda nästan lika klädintresserad som jag - men det känns skönt att det är mitt VAL.

• Bonusmammali

Så väldigt väldigt skönt att höra era inlägg och tankar. Nu känner jag mig tryggare och ska fortsätta stå på mig!

En stor kram till er alla!

Svar på tråden Är jag snål ekonomiskt?