• Mar1lyn

gammal travhäst...

Jag undrar lite hur det går för gamla travhästar. Min mans gammelmorfar har två gamla travhästar som mest går o betar i hagen och nu måste de antagligen tas hand om på något sätt, det finns nämligen ingen som kan ta hand om dem längre. Men hur gör man då? Det finns ingen i släkten som har möjlighet att ta hand om dem och gammelmorfarn har fått en stroke så han kan inte kommunicera.

Är det enda alternativet att avliva dem? Slakta dem? Som vi har förstått så går det väl inte att göra om en gammal travhäst till en ridhäst, så att försöka ge bort den går väl inte heller? Känns så tråkigt att behöva avliva 2 fina hästar för att ingen kan ta hand om dem, men det verkar ju inte finnas några andra alternativ - eller? Vi har inte den ekonomiska möjligheten att hyra in dem hos någon och det finns väl ingen som vill ha dem som sällskapsdjur heller?

Vore tacksam för alla tips och råd vi kan få!

Rules help CONTROL the fun!
  • Svar på tråden gammal travhäst...
  • Tutilure

Ni kan ju alltid sätta ut annons på t.ex. www.annonsdirekt.se, www.hastannonser.se
    men det är många travare ute på marknaden och de står inte så högt i kurs, så risken är att ni inte får de sålda.
    Det viktigaste är att ni INTE säljer till någon hästhandlare, nybörjare eller någon annan som ni inte tror kan/vill sköta om hästarna, då är det isåfall bättre att avliva.
    Men det kan vara värt ett försök.

• bluebride

vanligtvis brukar travhästan bli avelshästar och sen bara gå och beta. vår gamla travhäst fick flytta till gotland och blev då en ridhäst till några tjejer, hon var ett lugnt sto. Hittar ni bara någon som kan ta hand om dem så är det nog ingen fara. lycka till

• fenixen

Det beror ju helt på hur gamla de är. Är dom 20 år så är det väl inte så stor idé att skola om dem till ridhästar.
    Men många travare har även blivit ridna, så om de är pigga så är det säkert inga problem att ha dem som promenadhästar.

• Snirkel

Jo, visst går det göra om en gammal travhäst till ridhäst. Dottern hade sin 14-åriga svenska varmblod uppstallat tillsammans med grannens 16-åriga svanska varmblod. Båda hästarna var fd travhästar som travat klart på banan och fått bli ridhästar istället.

• Mar1lyn

okej, ja helst vill man ju att de ska få leva vidare men eftersom ingen av oss är hästkunniga och att då börja sälja hästar till rätt sorts människa och vara säker på att de inte skickas till Italien för slakt eller nåt, är ju svårt! De har ju varit avelshästar iaf, så mycket vet vi. De har nog inte travat på över 6 år iaf tror jag. Mannen som tog hand om dem har nyligen dött så det komplicerar ju massor för oss att plötsligt ha en hästgård 35 mil bort att ta hand om, utan någon som helst kunskap!

Ska försöka höra oss för i bekantskapskretsarna om någon är en hästmänniska som kan hjälpa oss med en eventuell försäljning av dem eller hur vi ska göra vid en avlivning/slakt... Prata lite med några lokala ridskolor kanske. Fy vad jobbigt.

tack för era svar!

• fenixen

Vet du hur gamla hästarna är?

• Fighter

Bara en anekdot, jag har tävlat min kompis travare upp til 110, tränat på 130.

Så om dom inte är lastgamla och hela i kroppen så tycker jag man ska försöka fixa nya hem åt dom.

• jamma

det beror ju helt på hur gamla dom är

• Mar1lyn

vi vet inte hur gamla de är nu, eftersom vi inte har några papper på dem och den enda som vet inte kan tala/kommunicera, vi får helt enkelt leta upp deras stamtavlor och sånt. Men min man tror absolut inte att de är äldre än 15 år. De är väldigt snälla iaf.

Vi ska verkligen försöka omplacera dem, men vill verkligen vara säkra på att de får det bra också.

• Bellan85

Mina två kompisar har två gammla travare som ridhästar, funkar super.. Visst måste du kunna en del för att rida in dom och lära dom att "fatta galoppen" (vad vitsig jag var där).Men det går..
    OM dom är gammla travare så borde dom finnas med på www.atg.se/SokHastDetaljServlet skriver du in namn, reg nr ålder osv så kommer den fram. OM den finns med..

• Mystic noblesse

bukefalos.com så finns det annonser om folk som vill ge gamla hästar den sista vilan om hästarna är friska. det är ju synd att avliva om de är pigga m.m.

• Vimmelkantig

Travästarna har ett id-nummer på halsen, det kallas att de är "frysmärkta". Ungefär som människors personnummer. Med hjälp av detta nummer kan du enkelt hitta all nödvändig info om hästarna.

• Fighter

Om du ser vilket nummer frysmärkningen har kan du slå upp info om hästen på atg.se och under fliken "sök sportinfo"

• Mar1lyn

okej, tack så jätte mycket för all hjälp! Känns bra att ha lite mer kunskap om hur vi ska gå tillväga med krakarna!

Tack!

• Mamma Lotta

Hej Marilyn!
    Vet du vad hästarna heter? Eller kan du kolla vilket nummer de är frysmärkta med? Alla travhästar är frysmärkta på halsen det kan ibland vara svårt att se men om du rakar pälsen så ska det synas bättre, det är vita siffror. När du fått fram dessa siffrorna kan du gå in på www.travsport.se och gå in under sport info och sök häst, där anger du frysmärkningsnumret så får du veta vad  det heter och hur gamla de är och om de har några registrerade avkommor efter sig, där kan du även få tfn numret till STC ( Svenska travsportens centralförbund för vidare info! Jag tror säkert att de kan skolas om med rätt ägare, oftast så är det lätt att rida in travare just för att de är körda mycket har själv 2 st f.d travare och de är idag jättefina ridhästar! Undrar du nåt fråga gärna! Mvh Lotta

Life is what happends while making other plans...
  • Mar1lyn

Hej!
    Vi åker upp till Dalarna nästa vecka och ska ta reda på all formalia och se hur vi ska lösa detta. Hästarna befinner sig just nu på sommarfoder eller något liknande (?) hos en bekant i trakterna, så det känns skönt att ärendet inte är akut iaf, att någon ger dem mat o så!

tack för all hjälp vi har fått! Hoppas att vi kan lösa det till det bästa för krakarna!

• Fighter

Vad bra, om du inte ser frysmärkningen på halsen, så kan ni raka bort pälsen där hästen ifråga har vitt hår så syns siffrorna tydligare.

Svar på tråden gammal travhäst...