Inlägg från: Indah |Visa alla inlägg
  • Indah

ni som köpt ikeakök

När vi kollade vitvarorna på Ikea och jämförde dem med motsvarande vitvaror från en vanlig vitvarubutik så var Ikeas inte billigare.
    Tex köksfläkten var sämre effekt för en dyrare summa från Ikea än en motsvarande fläkt. Som lunagirl sa så är det Whirlpool som är Ikeas vitvaror och vi har det här hemma men köpt från Elgiganten billigare än på Ikea.

Marbodal tillverkar stommarna och Blum tillverkar gångjärnen som även levereras till Tibrokök.
    Nu är gångjärnen självstängande vilket inte fanns när vi köpte vårt kök, känns lite bittert då vi fick lov att köpa plastgaspluttar att skruva in för varje skåpdörr.

• Indah
    BabyEm skrev 2007-07-20 22:37:22 följande:
    Om du köper stommarna från IKEA måste du köpa vitvarorna därifrån oxå .. eller måste o måste men annars får du vara beredd på att modifiera lite .. IKEA är väldigt smarta på allting och även om deras vitvaror är whirlpool så är det inte samma mått som whirlpool i annan butik .. på ikea heter de whirlpool by ikea ocg har mått för att presic passa in i IKEAs kök ..
    Nej det stämmer inte alls. Ikea har standardmått på sina stommar om än färre bredder än vad tex Tibro, Marbodal och Ballingslöv har. Oavsett varifrån du köper stommarna så kommer du säkert att få pussla lite, för det är bredd och längd på köket som kan ställa till det, inte Ikeas stommar.

Vitvarorna på Ikea har även de standardmått (kyl, frys, spis och ugn brukar ha 60 cm som standardbredd).
  • Indah
    BabyEm skrev 2007-07-20 23:14:03 följande:
    ja just det alla spisar brukar vara 60 cm i standard .. var precis inne på ikeas sida o de är 59,5
    Ska du ha en som är exakt 600 mm får du nog leta. De flesta varierar några mm, tex Elextrolux har flera på 596 mm, Aeg på 592 mm, Whirlpool har som Ikeas vitvaror 595 mm osv osv. De avrundas och sägs vara 600 mm för det finns även 900, 700 mm (avrundat även där).
  • Indah
    BabyEm skrev 2007-07-20 23:28:49 följande:
    då är det väl jag som har fel då .. men dom jag känner fick problem iaf men dom kanske köpte nogra konstiga vitvaror då
    Jag menar inte att vara så snorkig som jag kanske har låtit. Vill inte verka som någon besserwisser utan vill bara att TS ska få så korrekt information som möjligt.

Självklart finns det vitvaror med konstiga mått men är man medveten om att man köper vitvaror som inte har standardmått kan man ju planera köket efter det.
  • Indah

När det gäller personalen på Ikea jämfört med tex en säljare på Tibro så anser jag att det är där kan det brista lite.

När vi var på Tibro (som exempel, gäller även de på tex Electrolux) för att få en offert så tycker jag att de var betydligt bättre än de på Ikea för att komma fram till olika lösningar och förslag. Har man varit på flera olika köksfirmor och fått hjälp med planeringen och fått en massa tips och vinklingar på hur man kan göra så är det lättare att göra sitt eget kök på Ikeas planeringsverktyg.

• Indah
    BabyEm skrev 2007-07-20 23:36:50 följande:
    nej jag har inte tagit dej som snorkig .. klart du sak säga att du har rätt om du vet att du har det .. jag erkänner juh att jag hade fel
    Bra, för jag insåg att man kunde ha tagit mig för värsta bitchen och det stämmer inte riktigt.

TS betyder TrådStartare
  • Indah

Ja nog kan de strula alltid. Vi ångrade att vi inte beställde hem allt. Okej frakten kostar en hel del men man får då allt (förhoppningsvis ).
    Vi for till affären 30 mil enkel väg men givetvis har de aldrig allting hemma. Vi ringde innan vi for och när vi kom dit kontrollerade vi om allt fanns i lagret. Det fanns det men de kan ju givetvis inte kontrollera allt som redan är plockat och befinner sig i kunders vagnar.

Men men, man får ett billigt kök, för oss blev det dryga 40'000 kronor billigare än då vi hade fått 35% rabatt på Ballingslöv.

• Indah
    BabyEm skrev 2007-07-21 00:00:39 följande:
    fick ni ett halt kök för 40 000 inkl. vitvaror ?
    Nu antar jag att du menar ett hElt kök. Enbart köket från Ikea gick på ca/drygt 40'000 kronor, sedan tillkom vitvaror för ca 40'000 kronor.
  • Indah

Innan jag fattade att du menade hElt så tänkte jag, jisses vad hon har fördomar om Ikeakök. Att du menade att det var halt som i dåligt

• Indah
    Linny skrev 2007-07-21 00:36:23 följande:
    Vi hade aldrig en tanke på att INTE ta hemkörning. Aldrig i livet att jag sprungit runt på ikea och letat lådor, hyllplan, skruvar och gångjärn. Till ett helt kök! Nä, 595 spänn är ju gratis i det stora hela...

ett tillägg... Det är mycket riktigt att måtten på ikea är lite speciella. Inte på bredden kanske, men på höjden åtminstone. Vi kollade nämligen på massa andra inbyggnadsprodukter, men då skulle de inte funka i ikeas skåp.
    De har höjt så det kostar 1495:- och vi skulle ändå på Ikea för att handla massa andra grejer. Därför tänkte vi vara smarta och passa på. Så "smarta" är vi nog inte igen

Vi har inte en enda vitvarumaskin från Ikea och vi har inte haft några problem, du kan ju anpassa höjden på hyllor och sådant själv så det passar efter ens egna vitvaror.
  • Indah

Linny skrev 2007-07-22 19:40:09 följande:

musli: Jo visst kan man anpassa hyllorna. Men i ett högskåp som vi köpte så innebar det också att luckorna inte stämde. Vi har fått göra passbitar och sätta dit. Inga problem, min man är duktig på sånt. Men man ska veta att det inte alltid bara är att proppa in maskinerna Vår espressomaskin behöver både ventilationsgaller och extra passbit för att skåpet ska se snyggt ut, utan glipa upp till luckan
    Det var nog menat till mig och inte musli, eller?

Frågan är nog om det hade varit lättare om man köpt ett annat kök? Om vi säger att du köpt ett kök från Tibro, Marbodal eller tex Ballingslöv. Det hade säkert inte bara varit att tjoffa in en espressomaskin och tro att luckor och hela faderuttan skulle vara perfekt. Tror nog att man får pussla lite oavsett tillverkare.
    Däremot kan man ju säkert måttbeställa och få exakta luckor osv från en annan köksleverantör än Ikea, de har ju ett färdigt koncept som.
Svar på tråden ni som köpt ikeakök