Inlägg från: Linny |Visa alla inlägg
  • Linny

ni som köpt ikeakök

har inbyggnadsugn, inbyggnadsmicro och häll från ikea, samt alla stommar och luckor/lådor. Nu är det helt nytt och bara testat i några dagar, men som flera skrivit; stommarna är hög kvalitet på (skruva OCH limma ihop) och vitvaror osv är ju whirlpool..

• Linny

Delarna från ikea gick på ca. 40 000. Då köpte vi kran, bänkskiva, fläkt från annat ställe. Inbyggd espressomaskin köpte vi från Siemens. Vi hade redan kylskåp och diskmaskin som var helt nya, så de bytte vi inte ut.

Men alla skåp (hade två gamla stommar vi kunde återanvända) samt inbyggn.ugn/inbyggn.micro och spisplatta, inredning till skåp, luckor/täcksidor/lådor, handtag osv fick vi alltså för 40 000.

I övrigt räknar jag med att det gått åt ca 40 000 till men då har vi köpt en espressomaskin för 14 000..

Vi hade aldrig en tanke på att INTE ta hemkörning. Aldrig i livet att jag sprungit runt på ikea och letat lådor, hyllplan, skruvar och gångjärn. Till ett helt kök! Nä, 595 spänn är ju gratis i det stora hela...

• Linny

ett tillägg... Det är mycket riktigt att måtten på ikea är lite speciella. Inte på bredden kanske, men på höjden åtminstone. Vi kollade nämligen på massa andra inbyggnadsprodukter, men då skulle de inte funka i ikeas skåp. Då tog vi ikeas grejer istället, förutom espressomaskinen. Där har ikea inte nåt alternativ som ens är OK...

Jag har några kort på ett halvfärdigt kök i mitt galleri. Lägger in helt färdiga på måndag

Bänkskiva köpte vi på Bauhaus. 4 cm tjock, massiv valnöt. Blir riktigt härligt mörk när man oljar.. Bara fem tusen också. Men då är det fyra meter i ett stycke och du får såga alla hål osv själv..

• Linny

musli: Jo visst kan man anpassa hyllorna. Men i ett högskåp som vi köpte så innebar det också att luckorna inte stämde. Vi har fått göra passbitar och sätta dit. Inga problem, min man är duktig på sånt. Men man ska veta att det inte alltid bara är att proppa in maskinerna Vår espressomaskin behöver både ventilationsgaller och extra passbit för att skåpet ska se snyggt ut, utan glipa upp till luckan

Svar på tråden ni som köpt ikeakök