Jag har inte burit i sjal alls och än så länge har vi bara burit i bärstolen kortare promenader. Nästa vecka kommer vi vara i fjällen, så jag kan ju återkomma med rapport om hur det har gått då
. Vår son är också nio månader. Det vi burit i bärstolen hittills har känts jättebra, det har känts som att bära en ryggsäck, bara något svajigare. Det går inte att få in tyngdpunkten riktigt lika långt mot kroppen på en bärstol som på en ryggsäck men jag har inte känt det som att balansen blivit dålig. Sonen har hittills älskat att sitta i bärstolen, han gillar att sitta så högt tror jag, han gillar nämligen att ha utsikt
.
Vi kollade lite på bärselar som man kan bära på ryggen med, men har bara sett dem på nätet, har haft svårt att hitta någon butik där man kan testa dem. Både maken och jag tycker att de ser klena ut för vandringar, och jag tycker att det verkar svårt att sätta i barnet i selen när den sitter på ryggen om man är ensam. Den största nackdel som jag ser med bärselarna (och sjalar) är dock att de inte har något förvaringsutrymme. Om jag ska gå ut på egen hand med sonen måste jag ju kunna ha med mig de grejer vi behöver. Vår bärstol har dessutom soltak med myggnät och jag har inte sett något liknande till bärselarna. Min son drar just nu oftast av sig mössan så snart vi satt på den och myggmedel får man ju inte ha på så här små, så det känns som viktiga attiraljer för mig.
Vi provade åtta olika bärstolar med sonen i, sen provade jag ytterligare någon utan sonen. Många verkar nöjda med Vaudes Jolly Comfort, vi gillade däremot Macpac och Little Life bäst. Och köpte Little Life när det var rea, eftersom den blev så väldigt billig. Dessutom tyckte vi nog att det var den sonen såg ut att sitta bäst i.