• jeela

Sjal eller bärstol, vilket är bäst för bärande på ryggen?

Jag gillar att gå ut i skogen och vill gärna ha med min son, men vilket är egentligen det bästa redskapet när man vill bära barn på ryggen? sjal eller bärstol? Om sjal, vilken är bäst och lättast att använda, har inte använt sjal förut och vet inget om såna direkt.

• Svar på tråden Sjal eller bärstol, vilket är bäst för bärande på ryggen?
  • jeela

Glömde nämna att min son är nu 9 månader.

• jeela

Maroschka:
    Har varit in där och tittat men jag blev bara mer förvirrad av hur många olika typer av sjalar det finns.
    Men jag får väl maila dit och fråga.

Vi har en vanlig bärsele men min lille kille är för tung för den och jag får ont i ryggen, därför vill jag ha honom på ryggen. Ska kolla upp den du tipsar om. Tack.

Ingen mer som har nån åsikt?

• jeela

Nu har jag suttit och tittat på olika sjalar och på ergo selen. En lång vävd sjal låter ju smidigt, dessutom kan de hittas billigare än ergo selen, men hur svårt är det att lära sig knyta? Och hur stort barn kan man bära i en sjal på ryggen?

• MuminMy

Eftersom din kille är 9 månader redan nu finns risk att han inte gillar den "omslutna" känslan som en sjal ger så vill du prova det kan du kanske hyra en från www.hyrsjal.se?

Annars skulle jag säga att en ergonomisk sele eller en mei tai är det bästa för er Kolla min blogg för länkar till diverse resurser

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • Jenny m Benjamin

Jag har bara provat bärstol en kort stund och då med förutfattade meningar om att det borde kännas tyngre än med sjal. Och det gjorde det. Jag upplevde bärstolen som väldigt svajig eftersom barnet hamnade längre bak från kroppen och därmed också tyngre att bära med men det kan säkert vara olika med olika bärstolar.

Någon vanlig sele har jag inte provat på ryggen, däremot bär jag ofta i min Mei Tai; en "fyrkantssjal" eller "knytsele". Principen är ungefär densamma som med de flesta ergonomiska selar så jag tror det känns ungefär lika.
    Mei Tai är också lite lättare att få till när man är ovan vid sjalar men jag tycker nog mina sjalar är de som ger bäst avlastning.

Och när det gäller vilken sjal så är det första att det ska vara en långsjal. Ringsjalar och kortsjalar som t.e.x. "Bära barn-sjalen" belastar bara ena sidan så de är inte så bra att bära mycket med. De är trots att de marknadsförs som det "enklare alternativet" dessutom svårare att få till bra.

Och av långsjalarna så är det egentligen tycke och smak som avgör. De sk "diagonalvävda" ger lite bättre avlastning än de som är gjorda i typ tuskaft.
    Men min första sjal var ett ituklippt vanligt sänglakan som jag skarvade ihop på längden till ett långt tygstycke och detta använde jag med en drygt 1½-åring på inskolning i...

Men du kan lika gärna först kolla ut några olika du tycker är snygga och därefter vilken av dessa som kan passa dina behov bäst som att göra tvärtom

• Lejlej

jag säger som muminmy att ergonomisk sele känns lättast. Sjal avlastar visselrigen bäst, men din son är såpass stor att han kanske inte har tålamod att vara still på ryggen den lilla tid det tar att knyta. selet går såå mycket snabbare (eller meitai)
    Jag har en becosele som jag älskar. Skillnaden mellan meitai och ergonomiskt sele är , enkelt förklarat, att selet har avbärarbälte, som en ryggsäck medans meitai har ett midjeband du knyter runt midjan. Sen knyter du axelmabden runt dig och barnet medans selen trär du på som en ryggsäck lite enkelt skrivet. (fast framåtlutad )
    selet avlastar NÄSTAN lika bra som sjalen så det är ju inte dåligt det heller.

• Ninni68

Jag har inte burit i sjal alls och än så länge har vi bara burit i bärstolen kortare promenader. Nästa vecka kommer vi vara i fjällen, så jag kan ju återkomma med rapport om hur det har gått då . Vår son är också nio månader. Det vi burit i bärstolen hittills har känts jättebra, det har känts som att bära en ryggsäck, bara något svajigare. Det går inte att få in tyngdpunkten riktigt lika långt mot kroppen på en bärstol som på en ryggsäck men jag har inte känt det som att balansen blivit dålig. Sonen har hittills älskat att sitta i bärstolen, han gillar att sitta så högt tror jag, han gillar nämligen att ha utsikt .

Vi kollade lite på bärselar som man kan bära på ryggen med, men har bara sett dem på nätet, har haft svårt att hitta någon butik där man kan testa dem. Både maken och jag tycker att de ser klena ut för vandringar, och jag tycker att det verkar svårt att sätta i barnet i selen när den sitter på ryggen om man är ensam. Den största nackdel som jag ser med bärselarna (och sjalar) är dock att de inte har något förvaringsutrymme. Om jag ska gå ut på egen hand med sonen måste jag ju kunna ha med mig de grejer vi behöver. Vår bärstol har dessutom soltak med myggnät och jag har inte sett något liknande till bärselarna. Min son drar just nu oftast av sig mössan så snart vi satt på den och myggmedel får man ju inte ha på så här små, så det känns som viktiga attiraljer för mig.

Vi provade åtta olika bärstolar med sonen i, sen provade jag ytterligare någon utan sonen. Många verkar nöjda med Vaudes Jolly Comfort, vi gillade däremot Macpac och Little Life bäst. Och köpte Little Life när det var rea, eftersom den blev så väldigt billig. Dessutom tyckte vi nog att det var den sonen såg ut att sitta bäst i.

• Sanna73

För ett sjalovant barn skulle jag säga en ergonomisk sele eller en mt.
    Personligen tycker jag bärstol varit för tung och svajig.

Till både ergo och patapum kan man köpa till en ryggsäck som man fäster utanpå selen och som rymmer en hel del (i vart fall den viktiga fikan ).

• jeela

Tack för svaren. Nu har jag nog bestämt mig efter mycket tänkande hit och dit för en ergo sele.
    Bärstol verkar ju vara smidigt men samtidigt så väger själva stolen en del och min son är inte "det lilla barnet" direkt och jag är inte så jättestor och stark så det passar nog bäst med en sele som är lättare.

Svar på tråden Sjal eller bärstol, vilket är bäst för bärande på ryggen?