• FiL81

Maldiverna - bästa ön?

Jag och min man planerar en resa till Maldiverna nu i början på december. Vi kommer troligtvis att vara borta 10 dagar. Men ack så svårt det är att välja ö! Ska den vara en sådan där liten plutt ö som man kan gå runt på 10 minuter, ska den vara lite större med större utbud av festligheter och restauranger, kan det vara härligt med pool eller är det bara onödigt, är det värt att lägga pengar på en vattenbungalow, ska man ha HP, FP eller AI...??? Många funderingar... Och vilken är egentligen den vackraste ön, med mjuk vit sandstrand som möjliggör en runda runt hela ön, med badvänliga laguner och med den bästa dykningen och snorklingen?

Är det någon som har varit på Maldiverna och kan rekommendera en ö?

• Svar på tråden Maldiverna - bästa ön?
  • Elli47

gemelli

Hehe, nä... kommer ihåg när jag och exet var dit så blev vi så avkopplade att vi knappt orkade prata med varann och när vi kom hem så tyckte vi allt var så stressigt.

• Etta med kokvrå

"Ja fart det är nått det INTE finns på maldiverna"

Vad fan gör man där då? Sitter man bara och glor ett annat snille rätt i ansiktet hela dagarna? Finns det inte ens några barer och spritaffärer så att man kan kröka åtminstone?

Det verkar vara vackert där men jag skulle bli galen av att inte ha något att göra, ingen fylla, inga städer att kolla in, ingen läcker snabbmat, ingenting.
    Bara en sambo att gå på nerverna hela dagarna.

Jag skulle bli katatonisk.

• tvilling77

Jag tycker att du ska kolla upp rese arrangören Indcen resor som bland annat kan hjälpa till att sy ihop resor till Maldiverna. Jag tycker inte att du ska åka till varken Kuredu eller Meeru...dit går det att åka charter....ta nån annan ljuvlig ö..kolla upp Mirihi..kanske lite dyrare men ack så vackrare och mer privat...gå även in på visitmaldives.com och titta på alla hotellöarna, sen kan du kolla vilka du kan åka till med Indcen, du kommer att bli förvånad över hur många det är!

• gemelli

tvilling77,

TS reser ifrån tyskland som är en stor researrangör till maldiverna. Vi bokade våran resa via ett tyskt bolag.
    Men visst reser man ifrån sverige kan man kolla med Micke på Indcen, men tyvärr är dom mkt dyraren än om man bokar via tyskland.

Men håller med dig om att Meeru och Kuredu är bla de öar som blivit förstörda pga chater... Och inte tala om Fun Island, amrikanarnas Las Vegas, kanske kan vara nått för "Etta med kokvrå"

Mirihi är oxå en jättesöt liten ö

En liten Vide i magen enligt ul
  • Ankianka79

På Kuredu så ingick dryck till måltiderna, men skulle man köpa en flaska vatten annars så var det halva priset på den om man hade AL.

Jag kan inte påstå att Kuredu har blivit "förstörd" genom charterturismen, har dock inga andra öar att jämföra med. Det har ju byggts upp aktiviteter som turister vill ha, men det är ju fortfarande lugnt, stilla och ett väl bevarat djurliv.
    Men det finns ju absolut de öar som inte är så expoloaterade.

Hoppas du hittar en mysig liten ö, det finns ju några stycken att välja på!

• Etta med kokvrå

Jag fick inget svar på mitt inlägg så jag försöker igen.

Vad fan gör man där då? Sitter man bara och glor ett annat snille rätt i ansiktet hela dagarna? Finns det inte ens några barer och spritaffärer så att man kan kröka åtminstone?

Det verkar vara vackert där men jag skulle bli galen av att inte ha något att göra, ingen fylla, inga städer att kolla in, ingen läcker snabbmat, ingenting.
    Bara en sambo att gå på nerverna hela dagarna.

Jag skulle bli katatonisk.

• Ankianka79

Etta med kokvrå: Man åker nog inte till Maldiverna för att supa! Men visst finns det barer där!
    Men är man ute efter att supa så finns bättre ställen att åka till.
    En del tycker kanske om att snorkla, bada, äta gott, spela golf, fiska och bara koppla av. Komma ifrån vardagsstressen.
    Alla är vi olika, och väljer då resmål efter behov.
    Tur att det går charter till så många olika platser i världen!

• FiL81

Kul med många tips!

Ettan: Inte för att jag har varit där, men baserat på dina preferenser skulle jag också föreslå Las Vegas Ön. Fast Kos kanske skulle passa bättre? Det mesta som lockar med just Maldiverna för min del är dykningen - ett stort TO DO. Så det skulle du kunna skriva upp på din efterfrågade att-göra-på-Maldiverna-lista.

• Etta med kokvrå

"Ettan: Inte för att jag har varit där, men baserat på dina preferenser skulle jag också föreslå Las Vegas"

Japp. Och dit åker jag om drygt ett år!

• FiL81

Etta med kokvrå skrev 2007-07-22 22:26:57 följande:

Japp. Och dit åker jag om drygt ett år!
    Om ett år? Wow, bra framförhållning. Trevlig resa!
  • Etta med kokvrå

"Om ett år? Wow, bra framförhållning. Trevlig resa!"

Tackar! Jag försöker alltid att åka till en eller två nya storstäder varje år. Förra året blev det Paris och Bryssel. I år blev det Barcelona och nästa år blir det Lissabon och Las Vegas.

• FiL81

weeee! Nu har vi bokat resan! Reethi Beach Resort blev det till slut. Känns himla bra. Tack för alla tipps!

• tvilling77

Vad roligt för dig!! Maldiverna ska jag åka till när lillan blivit större...bröllopsresa.....
    Ha det så ljuvligt nu!!

• gemelli
    FiL81 skrev 2007-09-09 13:36:08 följande:
    weeee! Nu har vi bokat resan! Reethi Beach Resort blev det till slut. Känns himla bra. Tack för alla tipps!
    Tror att det är ett bra val. Hört gott om ön...

Lycka till och trevlig resa!
    En liten Vide i magen enligt ul
Svar på tråden Maldiverna - bästa ön?