• Tonx

Planera & föda barn tidigt, vad tycker du?

Alla är vi olika och har olika förutsättningar för hur vi lever och överlever som föräldrar. Så åldern torde egentligen inte ha någon betydelse.

Men jag undrar ändå, hur ser du på att planera och föda barn tidigt?
    Var går "gränsen" för hur tidigt man "får" skaffa planerade barn enligt dig?
    Vilka kriterier tycker du man ska ha uppfyllt innan man får barn?
    Andra synpunkter?
    Och en spännande fråga; Vilka fördomar kan du tänkas ha gentemot ämnet?

Jag vill att den här tråden ska handla om att planera barn ung.
    De flesta är överens om att om man blir oplanerat gravid som ung så gör man sitt bästa utifrån det.

(Vi säger att allt under 25 är unga)

• Svar på tråden Planera & föda barn tidigt, vad tycker du?
  • cicci85

Har man jobb, partner och egen bostad så är det fritt fram för planering tycker jag! Även om man inte gått klart gymnasiet...
    Blev gravid när jag va 19 och hade allt det där...

Men jag avskyr "jag är 15 år och vill så gäärna ha en gullig bebis, man får väl pengar från soc?"

• Valkyriah

Hmmm var 19 när sonen föddes,sambon var visserligen 27

Det som kändes viktigast för oss var väl att vi verkligen ville och kände oss redo för den sortens ansvar det innebär.

Tryggt och stabilt förhållande.
    Att vår ekonomi skulle räcka för ett barn.

annars är det väl egentligen ren egoism att skaffa barn

Innerst inne är vi alla hårdrockare
  • Tonx
    cicci85 skrev 2007-07-21 14:51:35 följande:
    Har man jobb, partner och egen bostad så är det fritt fram för planering tycker jag! Även om man inte gått klart gymnasiet... Blev gravid när jag va 19 och hade allt det där...Men jag avskyr "jag är 15 år och vill så gäärna ha en gullig bebis, man får väl pengar från soc?"
    Håller med dig jag.
  • MOAI

Jag var 22 när vårt första barn föddes, sambon är sju år äldre och har två barn sedan tidigare.

Jag tyckte att vi skulle ha fasta jobb båda två så att man inte behöver oroa sig ekonomiskt. Dock så blev jag uppsagd pga arbetsbrist när jag var i nionde månaden...men nu har jag fast jobb igen.

Vi hade bara varit tillsammans i 14 månader när jag blev gravid och idag har vi tre goa barn

Däremot så TROR jag att många unga tjejer tänker "å jag vill ha en söt liten bebis, de är ju så söta, mjuka å goa" och JA det är dom, men det är inte bara det...dom är med en 24h/dygn å det är något att tänka på...det finns ju liksom ingen bytes å returrättFlört

• Hitta Nemo

Det viktigaste är väl egentligen att man är redo för det stora ansvar som det innebär. Tycker själv att man ska leva i ett tryggt och stabilt förhållande med en ordnad ekonomi som tillåter att man kan får barn. Sedan är det ju upp till var och en hur man vill göra Finns väl inget rätt eller fel egentligen

• KMJ

Tänker att det är viktigt att ha varit tillsammans ett tag så att förhållandet känns stabilt och att båda föräldrarna mår bra både psykiskt och fysiskt. Detta ser jag som absolut viktigast. Sedan är ju ekonomi och bostad också viktigt. När allt detta stämmer så kan jag tycka att man i alla fall ska ha hunnit fyll CA. 20 år.

Med detta menar jag inte att ni som är yngre skulle vara sämer på något sätt, men ska man planera så kanska man kan vänta till efter 20 år.

• idisb

jag började planera när jag va 19 fick mf runt min 19 års dag, sen blev jag gravid o va det över min 20 årsdag o väntar nu nummer 2 vid snart 22. Men Jag valde att skaffa barn när jag hade jobb och min sambo som är 4 år äldre ha fast jobb så vi skulle klara oss på en lön men ignet man vill. men skulle aldrig skaffa barn utan inkomst

• silhuett

Sålänge man har bostad och pengar att försörja barnet med, samt en pappa till barnet som vill ta sitt ansvar som pappa, så ser jag inga problem med det.

• Lorina

Ser inga problem att skaffa barn när man har, partner, jobb (pengar), och bostad. Blev själv gravid som 17 åring och det är inget jag rekomenderar, men alla gör ju självklart som de vill.

• SaramedM

Har man en ordnat ekonomi och liv och ett stabilt förhållande som inte är helt nytt så spelar åldern ingen stor roll.

Att däremot bo hemma, inte ha jobb och planera barn, det är oansvarigt

Svar på tråden Planera & föda barn tidigt, vad tycker du?