• Anonym (Mam32)

Nikotinabstinens hos spädbarn...

Hej!

Vill inte ha några moralpredikningar nu. Är så väl medveten om att jag gjort fel som rökt under hela min graviditet. Har i övrigt skött både hälsa och kost optimalt och alla prov och värden har varit finfina genom graviditeten. Jag har skaffat hem ett Babysense andningslarm att ha i babyns säng.

Min fråga är: Är det någon som vet hur nikotinabstinens kan yttra sig hos spädbarn? Är skrikighet det enda tecknet? Är det bättre om jag tuggar nikotintuggummi (svagaste sort) under de första dagarna efter förlossningen och liksom trappar ner mjukt, eller är det bättre att inte ta nikotinersättningsmedel alls???

Tar tacksamt emot alla svar och tar del av rökares eller fd rökares erfarenheter!

• Svar på tråden Nikotinabstinens hos spädbarn...
  • Anonym (skäms)

Hej jag rökte både under o efter mina tre graviditeter o jag märkte inte av något speciellt på barnen.Det är väl inget att skryta om precis jag snarare skäms,men det blev tre friska barn av dem ändå.
    Allra bäst är ju klart att inte röka men det är lättare sagt än gjort att sluta.

• Anonym (nikobebis)

Min mamma rökte när hon var gravid med mig. Hon försökte sluta i början, men fick då blödningar och hotande missfall på grund av abstinensen.

Jag föddes i säte tre veckor för sent och hade då börjat krympa igen (moderkakans näring var på upphällningen). I början sov jag ingenting och de första månaderna skrek jag ständigt. De trodde att det var kolik, men på senare år har mamma kommit på att det nog var nikotinabstinens.

Detta låter ju inte så kul och mamma har nog haft mycket skuldkänslor. Men jag är alldeles frisk, har inte ens allergier, och har inga skador alls. Utom möjligen att första gången jag rökte en cigarrett så var jag fast direkt. Tror kroppen kände igen nikotinet. Har dock slutat röka.

• Anonym (rökte)

rökte under mig graviditet å efter..han har inte fått abstinens av det

• Anonym (i)

Blev lite snurrig nu tror jag? Har du fött barnet eller pratar du om när det blir aktuellt?
    Jag slutade röka samma dag jag plussade så har ingen erfarenhet. Men jag tycker nog inte att du ska sluta tvärt, det är lite sent och blir nog värre i och med att barnet fått nikotinet hela tiden.
    Jag pratade faktiskt med min förra bm om det här av ren nyfikenhet, hon sa att i vissa (sällsynta) fall så ger man nikotin till barnet när mamman varit beroende under hela graviditeten. Jag vet inte hur det fungerar med prata med en bm, eller så vet hon någon du kan prata med.

Jag hade trappat ner på intaget..
    Jag antar att du syftar på ditt intag under amningen nu?

• Anonym (Mam32)

Tack för era svar. Barnet är inte fött ännu. Har gått över tiden med ca en vecka och längtar som en tok efter den lille/lilla!

• Anonym (skäms)

Lycka till när det blir dags

• Anonym

Jag rökte under båda mina graviditeter och har aldrig hört talas om nikotinabstinens hos barn! Slutade röka direkt de var ute.

• Mirva

Du behöver inte vänta med att sluta tills efter förlossningen. Bättre att sluta innan, så att barnet får ordentligt med syre under den arbetssamma förlossningen och den påfrestan det innebär för barnet.

"Kolmonoxidmolekylerna är så små att moderkakan inte klarar av att stoppa dem. Eftersom ditt foster har ett lägre pH-värde än vad du har koncentreras kolmonoxiden i blodet så fostret får dubbels så mycket kolmonoxid i sig som du får när du röker. Det tar dubbelt så lång tid för fostret att bli av med kolmonoxiden i sin kropp som det tar för dig ca 15 timmar. Barnets system hinner alltså inte ens att tömmas på kolmonoxid under natten som ditt system gör. Detta medför att fostret får för lite syre ständigt. Detta tror man är anledningen till att rökare ofta föder barn med lägre födelsevikt än normalt. Det påverkar inte bara barnets fysiska storlek utan också utvecklingen av fostrets alla organ som exempelvis hjärnan. Man har sett tydliga tecken på abstinens på nyfödda barn till rökare.
    Nikotinet i cigarettrök och snus drar samman blodkärlen i moderkakan. Detta gör att blodflödet till barnet minskar och att barnet även av den anledningen får mindre syre. "
    www.babyboom.nu/guider/GFAQ2/Info.html

• Anonym (??)

Anonym (nikobebis) skrev 2007-07-21 17:39:22 följande:

Min mamma rökte när hon var gravid med mig. Hon försökte sluta i början, men fick då blödningar och hotande missfall på grund av abstinensen. Jag föddes i säte tre veckor för sent och hade då börjat krympa igen (moderkakans näring var på upphällningen). I början sov jag ingenting och de första månaderna skrek jag ständigt. De trodde att det var kolik, men på senare år har mamma kommit på att det nog var nikotinabstinens.Detta låter ju inte så kul och mamma har nog haft mycket skuldkänslor. Men jag är alldeles frisk, har inte ens allergier, och har inga skador alls. Utom möjligen att första gången jag rökte en cigarrett så var jag fast direkt. Tror kroppen kände igen nikotinet. Har dock slutat röka.
    Det där låter som att det kunnat vara vadsomhelst....
  • Snirkel

Det kemiska beroendet av nikotin går snabbt över. Det tar 48 timmar för nikotin att försvinna ur kroppen och det är under den tiden som den fysiska abstinensen är värst för en nikotinist. Det vanemässiga beroendet är värre och svårare att bryta men eftersom din bebis aldrig haft något sådant så slipper han/hon det. Så kommer han/hon att vara abstinent så är det bara de två första dygnen och det ska ni nog kunna genomlida.

• Anonym (mamma)

Jag har tre barn, med de första två så rökte jag under graviditeten och med det sista så rökte jag inte.

De första två vägde mer än det tredje barnet (alla födda i normal tid), de första två skrek inte, sov på nätterna och är nu två helt friska barn. Den äldsta är 7 år och är väldigt tidig med både läsning och matte i skolan.

Det tredje barnet skriker massor, sover definitivt INTE på nätterna (därför skriver jag nu Fundersam).

Så det behöver inte må dåligt....

• Mirva

Anonym (mamma) skrev 2007-07-23 02:08:22 följande:

Jag har tre barn, med de första två så rökte jag under graviditeten och med det sista så rökte jag inte.De första två vägde mer än det tredje barnet (alla födda i normal tid), de första två skrek inte, sov på nätterna och är nu två helt friska barn. Den äldsta är 7 år och är väldigt tidig med både läsning och matte i skolan.Det tredje barnet skriker massor, sover definitivt INTE på nätterna (därför skriver jag nu ).Så det behöver inte må dåligt....
    Varken jag eller mina tre syskon satt i bilbarnstol eller hade bilbälten på oss när vi var barn och vi har klarat oss alldeles utmärkt! Så det behöver inte gå dåligt om man skippar bilbarnstol och bilbälte för barnen!
  • Anonym (Mam32)

Tack för alla era svar! Jag har de senaste dagarna dragit ner rejält på rökningen...

• Mirva

Anonym (Mam32) skrev 2007-07-23 15:33:38 följande:

Tack för alla era svar! Jag har de senaste dagarna dragit ner rejält på rökningen...
    Bra!
  • Anonym

Mirva: Skillnaden är att det ena är olagligt och det andra är lagligt....

• zesilia

Hej jag 36 veckor på väg och har tyvärr inte lyckats Sluta röka! Av många skäl runt omkring, att så mycket kan Hända på 8 månader är helt sjukt! Jag har gått ner från 30 till 10-15 cigg om dan! Min kille jobbar till sjöss och ville inte veta av Något barn i början av grav trots att vi pratat barn I två år! Stod ensam hemma med det tyngsta valet I mitt liv om ja skulle behålla lr inte! Jag har aldrig varit gravid innan! Gick på abort samtal med psykologer och mådde Verkligen skit!!! Men det "löste " sig vi behåller men tilliten är Rejält skadad från min sida till honom! Min syster 37år fick en stroke. Min svärmor vill göra mitt liv till ett rent helvete Och min kille är (neutral) vilket inte är så bra i Våran relation! Min mamma har vart sjuk ett tag och vårdcentralen Har inte tagit henne på allvar! Jag tog med henne till en privat läkare som skicka henne på Mr och till en neurolog, hon blev diagnosticerad med Parkinson! Vi har köpt radhus och jag är den som har målat Och fixat nästan allt här hemma för ja vill ha det klart innan Bebis kommer!!! Min pappa är sjuk äter mediciner för massa olika saker! Jag är den ända i familjen som mår (bra) så bra man kan Må under en graviditet! Min BM har sagt att det är jätte bra att jag trappat Ner på ciggen och dessutom valt svagare cigg! Men i mitt liv just nu fixar jag inte den stressen oxå! Sorgligt men sant! Vissa dagar mår jag jätte dåligt över att ja röker. Men cigaretter har vart min tröst, mitt sällskap, min belöning, Mitt straff. Har seperations ångest till dom här hemska Pinnarna! Sjukt är vad det är!! Men som sagt hade önskat att saker va annorlunda! SUCKAH DJUPT!!! Men det är inte lika lätt för alla! Och klart att man som rökande gravid försöker hitta Tröst i andra som har fått friska barn trots rökning!!! Oj va långt det blev. Behövde nog skriva av mig! // Cecilia

• Anonym (f.d. rökare)
    zesilia skrev 2013-04-19 08:37:17 följande:
    Hej jag 36 veckor på väg och har tyvärr inte lyckats Sluta röka! Av många skäl runt omkring, att så mycket kan Hända på 8 månader är helt sjukt! Jag har gått ner från 30 till 10-15 cigg om dan! Min kille jobbar till sjöss och ville inte veta av Något barn i början av grav trots att vi pratat barn I två år! Stod ensam hemma med det tyngsta valet I mitt liv om ja skulle behålla lr inte! Jag har aldrig varit gravid innan! Gick på abort samtal med psykologer och mådde Verkligen skit!!! Men det "löste " sig vi behåller men tilliten är Rejält skadad från min sida till honom! Min syster 37år fick en stroke. Min svärmor vill göra mitt liv till ett rent helvete Och min kille är (neutral) vilket inte är så bra i Våran relation! Min mamma har vart sjuk ett tag och vårdcentralen Har inte tagit henne på allvar! Jag tog med henne till en privat läkare som skicka henne på Mr och till en neurolog, hon blev diagnosticerad med Parkinson! Vi har köpt radhus och jag är den som har målat Och fixat nästan allt här hemma för ja vill ha det klart innan Bebis kommer!!! Min pappa är sjuk äter mediciner för massa olika saker! Jag är den ända i familjen som mår (bra) så bra man kan Må under en graviditet! Min BM har sagt att det är jätte bra att jag trappat Ner på ciggen och dessutom valt svagare cigg! Men i mitt liv just nu fixar jag inte den stressen oxå! Sorgligt men sant! Vissa dagar mår jag jätte dåligt över att ja röker. Men cigaretter har vart min tröst, mitt sällskap, min belöning, Mitt straff. Har seperations ångest till dom här hemska Pinnarna! Sjukt är vad det är!! Men som sagt hade önskat att saker va annorlunda! SUCKAH DJUPT!!! Men det är inte lika lätt för alla! Och klart att man som rökande gravid försöker hitta Tröst i andra som har fått friska barn trots rökning!!! Oj va långt det blev. Behövde nog skriva av mig! // Cecilia
    Lycka till med allting Cecilia!
  • childrequest

Jag är en person som inte kan förstå hur man kan röka när man väntar barn men jag dömer ingen ändå. Förstår att det är ett behov som inte är så lätt att bli av med. Men en tanke bara, till er som säger att "jag rökte under hela graviditeten och mitt barn är friskt" Det ni inte vet kanske är att det finns studier som visar på att om man har rökt när man väntar barn så kan det barnet i sin tur sedan få väldigt svårt att få barn.

Min mamma rökte under min graviditet och här sitter jag ofrivilligt barnlös med en barnönskan sedan nästan 10 år tillbaka.

Behöver inte vara därför, men bara en tanke....

Det kanske inte visar sig när barnet är nyfött eller ens 5 år, men tänk om det kommer senare i livet.

• KGK
    childrequest skrev 2013-04-28 13:18:34 följande:
    Jag är en person som inte kan förstå hur man kan röka när man väntar barn men jag dömer ingen ändå. Förstår att det är ett behov som inte är så lätt att bli av med. Men en tanke bara, till er som säger att "jag rökte under hela graviditeten och mitt barn är friskt" Det ni inte vet kanske är att det finns studier som visar på att om man har rökt när man väntar barn så kan det barnet i sin tur sedan få väldigt svårt att få barn.

Min mamma rökte under min graviditet och här sitter jag ofrivilligt barnlös med en barnönskan sedan nästan 10 år tillbaka.

Behöver inte vara därför, men bara en tanke....

Det kanske inte visar sig när barnet är nyfött eller ens 5 år, men tänk om det kommer senare i livet.

Där ser man.
    Min mamma rökte två askar om dan. Jag har blivit ofrivilligt gravid (haha) två gånger av fem.
    Jag har rökt mig genom alla graviditeter. Friska barn, inte ens nån allergi, lägsta födelsevikt var 3480 g.
  • okioki9

Nikotin har en halveringstid på 97 min. Så tre timmar efter en cigg så har man i modersmjölken en kvarts ciggarett. Och dofter är partiklar, så tänk på att tvätta er ordentligt, även
     tänderna.  Och byta kläder!
    Jag smårökte (max en cig/vecka totalt) genom första graviditeten, och amningen och det barnet utreds just nu för ADHD. Andra graviditeten hade jag tappat spärrarna och rökte. Också genom lång amning. Ca 2 cig om dagen. Och det barnet, tack gud, är perfekt. Före i alla avseenden, glad och trygg. MEN misstänkt förkylningsastma. Hurra! Vilken god mor jag är!
    Gör som ni vill. Cigaretter är beroendeframkallande och framkallar en förtidig död. Eller roliga sjukdomar.

Svar på tråden Nikotinabstinens hos spädbarn...