• Leonas mamma
    Äldre 21 Jul 22:35
    4479 visningar
    13 svar
    13
    4479

    För korta hälsenor?

    nån med erfarenhet? misstänker att dottern kan ha det..

  • Svar på tråden För korta hälsenor?
  • Äldre 21 Jul 23:26
    #1

    Min kuisn hade det då hon var yngre.
    Hon kunde inte gå helt på foten utan fick gå på tå konstant.
    Hon gjorde en operation och sen blev det bättre.

    Antar att de töjde ut den på nå vis eller vad sjutton de gjorde.

    Inget jag funderat på då jag var så liten då hon genomförde operationen.
    Minns iallafall att hon gick på tå hela tiden...
    Sen efter operationen satt hon i rullstol ett tag medans det läkte


    Kram Lia, stolt mamma den 23/9-2006 till en liten Stella
  • lillvi­lda
    Äldre 21 Jul 23:36
    #2

    jag har haft barn på förskolan (är förskollärare) som haft det. Det man kan göra själv är att påminna barnet att gå på hela foten och inte på tå. Men är de väldigt för korta så kan det behövas en operation. Men vad jag har förstått så räcker det ofta med att barnen uppmuntras att gå på hela foten och kanske får lekfulla övningar där de töjer senorna.

  • Äldre 21 Jul 23:37
    #3

    mm min son hade klumpfot (hälsenan va för kort, samt att foten va inåtvriden)

    han opererades och förlängde hälsenan när han va 4 mån

  • Leonas mamma
    Äldre 23 Jul 22:54
    #4

    vi ska kkolla det på torsdag...är lite orolig.det går inte att påminna om att gå på hela foten för hon kan liksom inte i alla fall samt att vänster fot pekar inåt. vet nån hur länge efter operation man är gipsad eller så?

  • Äldre 24 Jul 15:34
    #5

    ofta beror det på att man använt gå stol å barnet lärt sig att gå fel pgav det, kan vara väldigt svårt att få bort men som sagts redan på minna barnet att gå på helafoten (fast det är ju svårt för en 1-2 åring att förstå), trycka ner barnet typ från axlarna, benen osv (naturligtvis inte med tvång men det har jag heller aldrig hört att man skulle behöva utan just markera att hela fötterna på golvet), gång på gång helatiden så brukar det bli bättre redan på några veckor!

  • Leonas mamma
    Äldre 24 Jul 19:23
    #6

    jag har propagerat mot gåstol hela tiden så hon har aldrig haft nån, däremot har hon en gammaldags gåvagn

  • Sicka3­4
    Äldre 10 Aug 14:05
    #7

    Går hon bara på tå? Min stora pojke gjorde det tills han blev tre år, sen gipsade dom bägge fötterna från tårna upp till knäna i en månad. Sen dess har han bara gått på hela foten. Det var bara en fix ide för honom att gå på tå trodde dom. Lycka till!!

  • Äldre 10 Aug 23:41
    #8

    min dotter ska operera sin hälsena i höst gipset har dom på mellan 6-8 veckor så det läker ordentligt, efter det kommer hon behöva skena på nätterna.

  • Leonas mamma
    Äldre 18 Aug 08:31
    #9

    vi har fått remiss till ortopeden...det är 7 månaders väntetid...

  • Mian1
    Äldre 18 Aug 08:33
    #10

    Jag hade det när jag var lien gick på tårna


    Babychicks skönhet är orakad!
  • carola­1977
    Äldre 18 Aug 08:34
    #11

    Lycka till! Din dotter kommer säkert att bli helt bra, men jobbigt med lång väntan.

  • Plippi
    Äldre 22 Aug 13:00
    #12

    Jag har en tjej som hade för korta hälsenor. Hon har använt hylsor på nätterna i nästan tre/fyra år, och vi har helatiden uppmuntrat henne att gå på hela foten.

    Nu förtiden så opererar man helst inte hälsenan utan man sprutar under narkos in Botox(det man sprutar in i ansiktet för rynkor) i vadmusklerna. Sedan gipsas fötterna lite uppåt i ca 8 vekor. Detta är mycket skonsammare än att gå in i hälsenan. Botoxen gör att musklerna blir "bedövade" under ett par veckor och då passar man på att töja ut hälsenan i stället.

    Min dotter har numer normala hälsenoe men hon har fortsatt att gå på tå. Läkarna sa att det kunde bli så eftersom mycket sitter i huvudet. De kan inte säga om henner hälsenor är "naturligt" korta eller om de blivit det pga att hon alltid gått på tå.

    Jag kan inte säga att jag brydde mig så mkt om det först, trodde helt enkelt att det skulle gå över. Men när hon blev större g började hon på problem( nu är hon 8,5 år)
    Svårt att gå längre sträckor, svårt att cykla, ramlade/snubblade ofta och slog sig eftersom balansen på tårna inte var så bra. Men framför allt har hon en outvecklad häl. Hennes är som en bebis. Jätteliten och mjuk. Alla skor ramlar av helle eftersom de inte fäster på hälen, vilket oxå gör att hon snubblar. Foten behöver tydligen trycket från kroppen för att utvecklas normalt.

    Känner att detta blev långt, hade hog behov av att skriva av mig

  • Fri 19 Apr 2019 13:10
    #13
    Jag är en 14 tjej som har samma problem och jag har blivigt sagt att jag måste gå hos en sjukgymnast i några månader sedan så ska vi se om det blev någon skillnad annars så måste de gipsa båda benen i några veckor och om det inte har fungerat så måste jag opereras.
Svar på tråden För korta hälsenor?