• MiaMaria N

    IHM:s Jävla mattetest!!!!!!! Klarar du denna beräkning???

    Ursäkta gott folk men nu är jag jävligt sur!

    Ska söka en IHM-utbildning till hösten och då ska man göra ett mattetest innan som jag ska göra i augusti!

    Nu har jag fått ett utdrag på hur mattetestet kan komma att se ut, och UPPGIFTERNA SKA LÖSAS UTAM MINIRÄKNARE!!!

    Men hur fan ska vi som enbart pluggat med miniräknare klara detta?? Jag har läst matte C men fattade absolut ingenting av uppgifterna och de skulle hålla grundskolenivå tydligen...... FAN!!!

    Exempel:

    Den 13 november 1994 hade vi folkomröstning om medlemsskapet i EU. Antalet röstberättigade var 6.675592 och 82,4% av dom röstade JA, och NEJ till EU medlemsskap fick 46,9% av rösterna.

    Hur många personer röstade år 1994 JA till medlemsskap i EU?
    (beräknas UTAN miniräknare!)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-22 11:49:10:
    Ber djupast om ursäkt! En siffra kom inte med!

    Nu ska det bli rätt:

    Den 13 november 1994 hade vi folkomröstning om medlemsskapet i EU. Antalet röstberättigade var 6.675592 och 82,4% av dom röstade. 52,2% röstade JA, och NEJ till EU medlemsskap fick 46,9% av rösterna.

    Hur många personer röstade 1994 JA till medlemmskap i EU?

    (Jag hade missat att skriva de 52,2% som var JA...)

  • Svar på tråden IHM:s Jävla mattetest!!!!!!! Klarar du denna beräkning???
  • MiaMaria N

    Längtande: Tack snälla....en siffra kom inte med så nu lade jag till de 52,2% JA-rösterna där.....blev fel första gången. Läs igen.

    Nä, jag minns ej hur man ställer upp!!!!!

  • filurar

    Jag skulle svara att frågan är felställd. Det kan inte gärna finnas 82,4% + 46,9%. Dessutom är det underligt att de skriver att en viss procent AV DE RÖSTBERÄTTIGADE röstade ja, men att en viss procent AV DE SOM FAKTISKT RÖSTADE röstade nej. Blir ju svårt att använda siffrorna till någonting vettigt då. Har i och för sig ingen betydelse för den här beräkningen, men med de siffrorna du skriver skulle jag ta det som en kuggfråga. Om det inte vore en kuggfråga, så är det väl grundskolematte som du skriver, och längtande S har skrivit rätt.

  • MiaMaria N

    Ber om ursäkt, en siffra kom inte med.

    Om ni läser om nu så ska det vara rätt!!

    Hur ställer man upp skiten utan miniräknare?? *grrrrr*arg på mig själv att jag inte minns ett skvatt!!!!*

  • MiaMaria N

    Ja, första dom som faktiskt röstade, precis....och sen gånger dom som röstade JA....men hur beräkna det utan miniräknare???? Har 20 såna uppgifter till och det är bara multiplikation, division m.m. UTAN miniräknare, känner mig helt bakbunden......

  • MiaMaria N

    Längtande: Wow! Det var ju "liggande stolen"!!! Det var just vad jag behövde!!!

    Det var ju 100 år sen man sysslade med sånt!

    Nu har jag skrivit ut dokumentet och ska klura!!!

Svar på tråden IHM:s Jävla mattetest!!!!!!! Klarar du denna beräkning???