• MiaMaria N

IHM:s Jävla mattetest!!!!!!! Klarar du denna beräkning???

Ursäkta gott folk men nu är jag jävligt sur!

Ska söka en IHM-utbildning till hösten och då ska man göra ett mattetest innan som jag ska göra i augusti!

Nu har jag fått ett utdrag på hur mattetestet kan komma att se ut, och UPPGIFTERNA SKA LÖSAS UTAM MINIRÄKNARE!!!

Men hur fan ska vi som enbart pluggat med miniräknare klara detta?? Jag har läst matte C men fattade absolut ingenting av uppgifterna och de skulle hålla grundskolenivå tydligen...... FAN!!!

Exempel:

Den 13 november 1994 hade vi folkomröstning om medlemsskapet i EU. Antalet röstberättigade var 6.675592 och 82,4% av dom röstade JA, och NEJ till EU medlemsskap fick 46,9% av rösterna.

Hur många personer röstade år 1994 JA till medlemsskap i EU?
    (beräknas UTAN miniräknare!)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-22 11:49:10:
    Ber djupast om ursäkt! En siffra kom inte med!

Nu ska det bli rätt:

Den 13 november 1994 hade vi folkomröstning om medlemsskapet i EU. Antalet röstberättigade var 6.675592 och 82,4% av dom röstade. 52,2% röstade JA, och NEJ till EU medlemsskap fick 46,9% av rösterna.

Hur många personer röstade 1994 JA till medlemmskap i EU?

(Jag hade missat att skriva de 52,2% som var JA...)

• Svar på tråden IHM:s Jävla mattetest!!!!!!! Klarar du denna beräkning???
  • MiaMaria N

Hahhahahahahaha....."grunder" hette dokumentet också...*asg*

• Mornie Alantie

En sak som är bra att komma ihåg i sådana här situationer är att de gör det inte för att vara taskiga. Det är viktigt att inte vara helt handikappad utan miniräknare. Blir chockad ibland när jag träffar gymnasieelever som drar fram miniräknaren för minsta lilla addition. Miniräknare är bra, men man får inte glömma att tänka ändå. En dag kanske man står någonstans utan tillgång till miniräknare och behöver räkna ut något. Då inser man varför ens gamla lärare plågade en med huvudräkning
  • MiaMaria N

Hahah...jo, jag vet....

Men faktum är att man bara pluggat med miniräknare....endast. Sedan sista året på grundskolan. Och JA, jag är nog handikappad utan miniräknaren, hahahah....

Nä, jag tror inte de är taskiga, men detta har man ju inte löst sedan ungefär 15 år tillbaka, så man har ju glömt det.......

Intressant länk det där var....håller på och friskar upp minnet nu......

• MiaMaria N

Om jag ska beräkna 24 delat på 360, hur ställer man upp det då?? Är på ett annat tal nu.....det ska bli 6,7%.....dvs 0, 06666.

Men att köra liggande stolen på det?? Då är väl 24 täljaren och 360 nämnaren?

Längtande: hur hittade du de bra uppgifterna du gav mig, har du fler bra sidor???

• Mornie Alantie

Det stämmer att 24 är täljare och 360 nämnare. Det går att använda liggande stolen eller liknade även när nämnaren är större än täljaren men om du tycker det är jobbigt finns ett litet knep. Multiplicera täljaren med 10 eller 100 eller 1000 osv så att den blir större än nämnaren. Ställ upp med liggande stolen och dela sedan svaret med det du multiplicerade med.

I detta fall: Multiplicera 24 med 100 => 2400

Beräkna 2400/360 = 6,6666....

Dela 6,666.... med 100 => 0.666... => ~6.67%

Detta sätt är ofta lättare om man kör ren huvudräkning, dvs utan papper, penna och miniräknare.

Jag hittade sidan med google. Sökte på multiplication på papper.

• MiaMaria N

Längtande: Tack!! Efter timmar av grubbel med pappa i telefonen och en polare så ökade jag just 24 till 2400. MEN missade det där med att dela det på slutet!! Juste!! Så måste det ju bli!

Så man kan bara rakt av "dubblera" 24 utan att öka även 360 samtidigt?? Så länge man delar resultatet med lika mkt??

Är det så??

Tack!!

• Mornie Alantie

Precis. Du kan multiplicera eller dividera täljaren med vad du vill, bara du "återställer" svaret sen.

• MiaMaria N

Toppen!!!

Kul att kunna lösa talen när man fattar lite mer.....

• MiaMaria N

Förresten! Längtande, jag måste plåga dig lite till.... Vart sätter man kommatecknet på det uträknade talet uppe....?? Ovanför 2:an på 2400?? Eller ovanför sista nollan? För ett kommatecken ska väl till?

• Mornie Alantie

Kommatecknet hamnar väl där heltalet slutar antar jag, dvs efter sista nollan. Meningen är att ental står ovanför varandra, tiotal ovanför varandra, hundratal ovanför varandra etc.

Dvs 360 går 6 hela gånger i 2400 => skriv 6 rakt över sista nollan. Sen kommer kommat och decimalerna efteråt.

• Mornie Alantie

Ska jag vara helt ärlig är jag själv ringrostig på liggande stolen Svaret på mina tal blir oftast en ekvation eller ett utryck som inte går att lösa helt. De få gånger jag behöver räkna ut något blir det ett snabbt överslag i hudet i stället.

• MiaMaria N

Längtande: Tack än en gång!!!!

• amazonen

Jag har läst matte på högskola och där räknade vi också UTAN miniräknare, så det är inte så konstigt som det verkar att ha prov i det. Håller med, denna matten är väl egentligen grundskolenivå även om det är många siffor. Jag är inte så förtjust i siffermatte heller, undrar varför de lägger så stor vikt vid det i grundskolan?

• MiaMaria N

Ingen aning.....jag har inte läst matematiska ämnen på högskolan, bara statsvetenskap m.m.

Men hela högstadiet var det ju bara miniräknare som gällde.......

Svar på tråden IHM:s Jävla mattetest!!!!!!! Klarar du denna beräkning???