• ÄlskarMina

Måla köksstommar?!

Nu ska vi byta köksluckor men behålla stommarna. De har blivit gulnade och vi ska nu måla de vita och fräsha. Vilken färg använder man??

• Svar på tråden Måla köksstommar?!
  • Birgitta2

Om de gulnat, så kan man testa med att tvätta med några deciliter klorin i handvarmt vatten. Ibland blir de kritvita igen och då behöver ni inte måla.

• ÄlskarMina

Oj; det visste jag inte. Vi får prova det först men jag anar att de skulle behöva målas hur eller hur...

Birgitta2 skrev 2007-07-22 17:48:11 följande:
    Om de gulnat, så kan man testa med att tvätta med några deciliter klorin i handvarmt vatten. Ibland blir de kritvita igen och då behöver ni inte måla.
  • lokisse

Om det är nikotin det gula sa maste man andvända speciel nickotin färg annars kommer det igenom igen.

• Birgitta2
    ÄlskarMina skrev 2007-07-22 17:54:04 följande:
    Oj; det visste jag inte. Vi får prova det först men jag anar att de skulle behöva målas hur eller hur...
    Se bara till att vattnet du blandar klorin i inte är över 40 grader varmt. Då slås klorineffekten ut.

berätta gärna hur det går!
  • ÄlskarMina
    lokisse skrev 2007-07-22 17:55:43 följande:
    Om det är nikotin det gula sa maste man andvända speciel nickotin färg annars kommer det igenom igen.
    Nej, gud nej; det är inte nikotin. Ingen som rökt här...men det är många års användning av köket som satt sina spår.
    Jag håller på och hjälper mina föräldrar att renovera hemma och näst på tur är ju köket nu..

men kan jag använda snickerifärg??
  • lokisse

Vanlig inomhus färg för väggar och trä.
    Fins i vanlig färg afär bara att fraga välj en som är vaten fest men ogiftig.

Svar på tråden Måla köksstommar?!