• daysi80

Enklare stängsel runt trädgården - tips? (hund)

Vi ska flytta i augusti, och kommer då ha en hörntomt. Thujor är planterade i våras, ca 1 meter höga nu.
    Inte för att hunden rymmer, men det kan vara skönt att ha ett stängsel innanför thujorna så man inte behöver vara vaksam hela tiden (ifall det kommer en människa och börjar prata med vovvsingen vill han gärna säga hej han också).

Har ni några bra tips, något enklare som inte behöver vara jättehållbart, bara för att markera "här går gränsen". Ska vara enkelt och smidigt att sätta upp, och se OK ut.

Har ni några tips? Trädgården är ca 15*15 meter.

• Svar på tråden Enklare stängsel runt trädgården - tips? (hund)
  • Talossa

Jag skulle oxå vilja ha tips då vi flyttar om en dryg vecka och kommer att ha min mammas hund hos oss då och då...

Vi har redan ett staket runt trädgården, men det är rätt så lågt.

Tror ni det skulle funka med hönsnät?? Det är väl inte så dyrt??

• daysi80

Om man ska använda hönsnät - måste man ha tjocka stolpar då, eller finns det något annat alternativ att fästa nätet på som håller hyfsat för väder och vind?
    Stolparna är ju också så höga, då måste man ju såga av varenda en - jobbigt....plus att det blir fult i gräsmattan...

• guffen

Det där beror nog mest på vilken sorts hund du har. På byggvaruhandeln säljs alla möjliga sorters nät. Hönsnätet är ganska vasst, och jag skulle nog undvika att använda det för hundar på grund av att det är väldigt svagt samt att det är väldigt vasst (om hunden hoppar mot det)

På ett stort byggvaruhus får man flätat nät för hundar som inte försöker rymma för cirka 500 kr för 25 meter.

Själv har vi industristängsel, 2 meter högt för våra vovvar för att de inte ska rymma när vi inte är hemma.

• Aistiharha

Vill men bara ha liten säkerhet så funkar kompostgaller kalasbra. Det hade vi innan, bara att sätta ihop så många man behöver och ställa upp. Dom är ju gröna med så dom "står inte ut" så mycket. Och lätt att plocka ner igen och förvara när dom inte behövs längre

• daysi80

Aistiharha - har också tänkt på kompostgaller, men hur ska man få dem att stå upp? Kommer ju behöva ca 10 meter åt tre håll, håller det verkligen utan att fästa dem i något annat än varandra?

• Aistiharha

Det räcker med att vinkla dom lite grann så det står lite sicksack. Har du dessutom planterat så det kommer en häck så funkar det som bra stöd. Kan inget om thujor men kompostgaller väger så pass lite så risken att dom skulle skada buskarna är minimal. Vi hade våra kompostgaller längst en häck som verkligen inte var i sina glansdagar, vi oroade oss inte för att hundarna skulle rymma med det var en skön säkerhet när tikarna löpte och som du skrev när människor kommer fram och ska hälsa. Du känner inte någon du kan låna av några sektioner av för att se hur stadigt det står? Har träffat hundmänniskor hela mitt liv och de flesta har kompostgaller någonstans om det så är till inhägnad eller i dörröppningar när hundarna får ligga kvar i hallen och torka

• daysi80

Jo, kompostgaller har vi, 8 stycken. Sätter man ihop dem står det ju stadigt, men nu blir det ju lite flackt.
    Funderade på om man kunde sätta buskstöd (som är i samma material och färg som kompostgallren) lite här och där så de står lite bättre? Hade diskussion med mannen, och han hävdar att det aldrig håller.
    Vovven skulle inte försöka rymma, utan de ska bara stå där, liksom. Borde ju funka, men det trodde INTE han.

Förstår du hur jag menar med buskstöden? De är ju som två pinnar man sätter ned i jorden med en "böj" högst upp.

• Aistiharha
    fastnade i telefon.. förstår precis vad du mednar med buskstöd, smart ide tycker jag.. borde funka utmärkt så länge man inte har en hund som "hoppar upp" på "staketet". Tror att du har rätt och mannen fel Värt ett försök i alla fall??
Svar på tråden Enklare stängsel runt trädgården - tips? (hund)