Jag litar mer på livsmedelsverket och på FDA, men det är ju jag det...
Det stämmer att vid nedbrytning av aspartam bildas en liten mängd metanol tillsammans med aminosyrorna fenylalanin och asparaginsyra. Denna mängd metanol är försumbar och mängden är mindre än vad som finns i ett glas fruktjuice (jo, faktskt! det finns metanol i något så naturligt som apelsinjuice!!!) Fenylalnin och asparaginsyra förekommer naturligt i proteiner som finns livsmedel - i helt vanliga livsmedel som tex kött. Inget mysko här, inte.
Läs tex på SLV: www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV
Om graviditet och amning skriver man så här: "Aspartam utsöndras inte i modersmjölk. Aspartamsötade livsmedel innebär inte någon risk för att foster eller spädbarn som ammas utsätts för förhöjda nivåer av fenylalanin. Den mängd fenylalanin som kan komma från aspartam är försumbar jämfört med den mängd som intas från livsmedel. Undantag kan vara gravida kvinnor med fenylketonuri och spädbarn som lider av samma sjukdom."
(Fenylketonuri är en av sjukdomarna det testas för strax efter födelsen, så det känner man till om ens barn (eller om man själv) har.)
Mig veterligen har man heller inte förbjudit aspartam i USA. Det var tillåtet där åtminstone i juli 2007, så det där förbudet måste ha kommit i ...typ igår?
FDA har däremot kommenterat till den aspartamstudie som gjordes i bologna och som rörde till det hela lite. Lite förenklat bedömer de att studien är dålig och att man inte kan dra några slutsatser om aspartams påstådda farlighet.
www.cfsan.fda.gov/~lrd/fpaspar2.html
Det folk ofta brukar dra upp i samband med aspartam är hjärntumörer, så jag passar på att saxa direkt från livsmedelsverket här:
"Olney et al menar att den ökning av hjärntumörer som registrerats i USA sedan början av 1970-talet förändrades mellan åren 1983 och 1984, vilket han kopplar samman med att aspartam introducerades på marknaden i USA i början av 80-talet. Aspartam började användas i USA 1981 som sacketter eller strösötningsmedel för kaffe och te. Sedan 1983 får aspartam användas i all slags mat och dryck i USA. Användningen i USA har sedan 1982 ökat stadigt och år 1990 användes ungefär 5 ggr så mycket aspartam i USA som år 1982. Om den relativt låga användningen av aspartam i samband med introduktionen skulle ha ökat antalet hjärntumörer mellan åren 1983 och 1984 borde den kraftigt (5 ggr) ökade användningen synas tydligt i cancerstatistiken under 90-talet. Någon sådan tendens finns inte. Vid en närmare studie av cancerstatistiken från USA visar det sig alltså att introduktionen av aspartam sammanfaller med en avklingning av den ökande incidensen av hjärntumörer och inte med en acceleration som Olney et al framför. Aspartam har inte varit cancerframkallande i djurförsök och epidemiologiska data talar emot en koppling mellan aspartamanvändning och hjärntumörer. Det finns således ingen grund för antagandet att aspartam kan orsaka hjärntumörer."