• Proserpina

Hörrni- det här med aspartam...

... Är det nån som känner sig påläst ang detta? Har ju hört att man inte bör dricka ligthläsk och ligth saft osv. när man är gravid. Då undrar jag tuggummi som innehåller aspartam då? Är det skadligt? Jag har försökt hålla mig ifrån ligthdryck, fastän jag kanske druckit det nångång men tuggummi, det tuggar man ju i tid och otid... är det nån som har ett svar?

• Svar på tråden Hörrni- det här med aspartam...
  • niinie

men aspartam är ju inte farligt under graviditet!?
    såhär står det på livsmedelsverkets hemsida:

*Kan man dricka aspartamsötad läsk när man är gravid?
    Ja. Aspartam är ett sötningsmedel som är uppbyggt av två aminosyror. Dessa aminosyror finns naturligt som byggstenar i proteiner i vår normala kost.
    Aspartam bryts ned i magsäckens sura miljö och omsätts i kroppen som andra proteiner/aminosyror.

• Millis1981

Aspartam lagras i kroppen vad jag förstått, kroppen gör sig bättre av med riktigt socker. Vet inte varför det anses ohälsosamt annars. Min läkare säger att han inte rekomenderar någon att dricka light-läsk, och barn ska absolut inte göra det. Så jag ger inte mina barn light-drycker och dricker det inte själv under graviditeten.

Men jag tycker det är sånn hysteri kring allt nu för tiden, snart får väl gravida leva på luft för att slippa allt skadligt!!!

• Plottis

Aspartam är ok, men tänk på att i t.ex. cola light är det sukralos vilket är betydligt mer tveksamt.

Triss i tjejer juli-02, feb-04 och juli-06
  • Villebusen

Ingen av dessa sötningsmedel är helt ok för någon. Däremot har jag inte hört ngn specifik varning för gravida. Ingen vet exakt vad dessa onaturliga medel gör kroppen så alla ska ta det försiktigt med de. Barn under 12 år bör absolut inte få i sig det.

• Proserpina

Håller med om att alla dessa varningar hela tiden är jobbiga! Måste ju försjutton kunna tugga tuggummi!

• SUD

de e aspartam som e farligt inte sukralos även om de inte e helt ok de heller, men betydligt bättre än aspartam, de har ngt med hjärnan att göra..

• Metaphor

Jag fick höra att de sötningsämnen som börjar på A inte var så farliga, men att man skulle akta sig för sackarin och cycklamat. jag har själv försökt undvika alla sötningsmedel, för säkerhets skull. det är ju inget problem för mig eftersom jag inte ens i vanliga fall tycker så mycket om t.ex light-läsk. men man behöver ju knappast överdriva med försiktigheten. :) Man ska akta sig för sackarin och cycklamat, eftersom dessa ämnen inte undersökts så mycket. så man vet väl inte med säkerhet om de är skadliga eller inte.

• Saga09

Jag blir också trött på alla rykten/åsikter om vad man bör äta och inte, så mitt sätt att hantera frågan är att endast gå på rekommendationer från Livsmedelsverket som ju ändå är forskningsbaserade. Alla andra larmrapporter i kvällstidningar etc struntar jag högaktningsfullt i!

När det gäller sötningsmedel (nästan oavsett vilken sort) så finns det en fyllig artikel att läsa på livsmedelsverkets hemsida www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV

Enligt den så behöver du få i dig oerhörda mängder sötningsmedel för att det ska anses ohälsosamt (t ex mer än 2,5 liter lightläsk om dagen!).

• Viktoria74

Ja sötningsmedel är mycket sötare i små mängder än socker, så det som finns i ett tuggummi måste vara försumbar mängd.

• emaslema

aspartam är livsfarligt. det är visserligen små mängder men ändå. min mamma är kinesiolog och kan mycket om ämnet. aspartam får ÁBSOLUT inte bli varmare än 37 grader för då omvandlas det till ett ämne snarlikt träsprit som ni vet att man kan bli blind av. nu är det inte så mycket aspartam så det tar lång tid innan man märker att synen blivit sämre.
    aspartam är också farligt för hjärnan o nervbanorna. minns ej på vilket sätt. en nyfödd bebis skickar fem miljoner nervsignaler varje sekund till hjärnan, tänk om detta har skadats så att allting blir mycket svårare för bebisen?

i USA är aspartam förbjudet och det är det i många andra länder också.

ta hellre vanligt socker men inte så mycket, ännu bättre är rårörsocker eller honung (fast inte för barn under ett år)

• Ilithyia

Jag litar mer på livsmedelsverket och på FDA, men det är ju jag det...

Det stämmer att vid nedbrytning av aspartam bildas en liten mängd metanol tillsammans med aminosyrorna fenylalanin och asparaginsyra. Denna mängd metanol är försumbar och mängden är mindre än vad som finns i ett glas fruktjuice (jo, faktskt! det finns metanol i något så naturligt som apelsinjuice!!!) Fenylalnin och asparaginsyra förekommer naturligt i proteiner som finns livsmedel - i helt vanliga livsmedel som tex kött. Inget mysko här, inte.

Läs tex på SLV: www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV

Om graviditet och amning skriver man så här: "Aspartam utsöndras inte i modersmjölk. Aspartamsötade livsmedel innebär inte någon risk för att foster eller spädbarn som ammas utsätts för förhöjda nivåer av fenylalanin. Den mängd fenylalanin som kan komma från aspartam är försumbar jämfört med den mängd som intas från livsmedel. Undantag kan vara gravida kvinnor med fenylketonuri och spädbarn som lider av samma sjukdom."

(Fenylketonuri är en av sjukdomarna det testas för strax efter födelsen, så det känner man till om ens barn (eller om man själv) har.)

Mig veterligen har man heller inte förbjudit aspartam i USA. Det var tillåtet där åtminstone i juli 2007, så det där förbudet måste ha kommit i ...typ igår?

FDA har däremot kommenterat till den aspartamstudie som gjordes i bologna och som rörde till det hela lite. Lite förenklat bedömer de att studien är dålig och att man inte kan dra några slutsatser om aspartams påstådda farlighet.

www.cfsan.fda.gov/~lrd/fpaspar2.html

Det folk ofta brukar dra upp i samband med aspartam är hjärntumörer, så jag passar på att saxa direkt från livsmedelsverket här:
    "Olney et al menar att den ökning av hjärntumörer som registrerats i USA sedan början av 1970-talet förändrades mellan åren 1983 och 1984, vilket han kopplar samman med att aspartam introducerades på marknaden i USA i början av 80-talet. Aspartam började användas i USA 1981 som sacketter eller strösötningsmedel för kaffe och te. Sedan 1983 får aspartam användas i all slags mat och dryck i USA. Användningen i USA har sedan 1982 ökat stadigt och år 1990 användes ungefär 5 ggr så mycket aspartam i USA som år 1982. Om den relativt låga användningen av aspartam i samband med introduktionen skulle ha ökat antalet hjärntumörer mellan åren 1983 och 1984 borde den kraftigt (5 ggr) ökade användningen synas tydligt i cancerstatistiken under 90-talet. Någon sådan tendens finns inte. Vid en närmare studie av cancerstatistiken från USA visar det sig alltså att introduktionen av aspartam sammanfaller med en avklingning av den ökande incidensen av hjärntumörer och inte med en acceleration som Olney et al framför. Aspartam har inte varit cancerframkallande i djurförsök och epidemiologiska data talar emot en koppling mellan aspartamanvändning och hjärntumörer. Det finns således ingen grund för antagandet att aspartam kan orsaka hjärntumörer."

Svar på tråden Hörrni- det här med aspartam...