Inlägg från: Mamma till tre kottar |Visa alla inlägg
  • Mamma till tre kottar

Pyssla själv till bäbisen?

Sy ett spjälsängsskydd till själsängen!

• Mamma till tre kottar
    HLM skrev 2007-07-24 08:54:32 följande:
    Hur syr man ett spjälskydd? Skulle jag också vilja göra, men har ingen annnning om hur man gör. Någon som har en beskrivning eller kan förklara?
    Jag mätte bara upp spjälsängen. Sydde en stor rektangel, med flera olika tyger (för bebisarnas upplevelse). Vadd i mitten och så trådar att knyta fast i spjälorna.
  • Mamma till tre kottar

En sak som jag TÄNK flera gånger, men aldrig gjort är att sy tygblöjorna själv. Det finns gott om beskrivningar på nätet hur man gör.

• Mamma till tre kottar

Idag har hittat en bit av en gammal bäddmadrass (lite tjockar sådan) som jag tyckte såg ut att passa i vagnen. Så ut i förrådet leta upp först vagn och sedan lift (en hård sådan - hemgjord för att passa vagnen som eg är en sittvagn). Ingen madrass hittade jag, men biten jag funnit passade perfekt! Alltså sydde jag på ett enkelt överdrag på madrassen och la ner i vagnen. Så nu har blivande bebbe en vagn!

• Mamma till tre kottar
    Madge skrev 2007-08-01 12:24:26 följande:
    Jag har ett fleccetyg, som jag funderar på vad jag ska använda det till. Filtar kanske...?
    Jag hade gjort blöjor om jag hade lite fleece liggande...
  • Mamma till tre kottar

Funderar på att sy några allt i ett tygblöjor. Hittat några mönster på nätet, men har någon PROVAT? Hur blev det? Vad använde du för mönster?

• Mamma till tre kottar

Då har man testat att göra en tygblöja (en allt-i-ett variant). Gick bättre än förväntat och ganska snabbt - men istället för small så blev det large!!!

Bild finns i mitt galleri.

• Mamma till tre kottar
    Annamus skrev 2007-08-18 12:36:59 följande:
    Aaaaw! Så himla läcker den blev!!! Kan man ha den där helt utan någonting över eller innuti? Jag vill ha mönstret! nu är jag igång, får se hur länge det räcker dock!
    Var det min blöja du syftade på?
    Det är en allt i ett blöja så man behöver inget utanpå eller innuti.

Mönstret hittade jag här:
    www.ottobredesign.com/en/print/pdf/vaippa_en.pdf

Som yttertyg tog jag en bit "jacktyg" (vad nu det heter) som jag hade hemma - verkar som att det räcker som fuktspärr (testade med vatten). Innertyg är en gammal fleece-jacka. Uppsugande del är en gammal vikt handduk.
  • Mamma till tre kottar
    Annamus skrev 2007-08-18 13:22:17 följande:
    Mamma till tre kottar: Jo det var din blöja jag menade! så himla fin! Men varför blev den större än du tänkt dig?
    Ja, säg det! Jag följde bara mönstret. Men inför nästa ska jag nog mäta lite på de två köpevarianter jag har, nu vet jag ju liksom hur jag ska göra.
  • Mamma till tre kottar
    Annamus skrev 2007-08-18 14:00:45 följande:
    Mamma till tre kottar: Är det en separat blöjbyxa och en innuti eller+ Jag förstod inte riktigt mönstret...
    Mönstret kräver en ytterbyxa om man inte, som jag, väljer ett yttertyg med fuktspärr.
  • Mamma till tre kottar

lilla trollets mamma skrev 2007-08-18 14:22:44 följande:

Är det ottobre´s beskrivning eller har du hittat den ngn annanstans`?
    Nja, jag ändrade lite för om jag fattade beskrivningen rätt skulle man bara sicksacka ihop inner- och ytterdel, men det tyckte jag lät lite obekvämt för bebisen, så jag sydde ihop dem på "vanlig" sätte och vände det rätt - om du förstår vad jag menar...
  • Mamma till tre kottar
    Annamus skrev 2007-08-20 10:49:09 följande:
    Hittade ett bra mönster på tygblöjor nu åxå, för nyfödda, det dära i ottobre var så blodigt stort, till och med större än Imses formsydda.
    Vilket mönster tog du?

Jag förminskade Ottobres mönster och fixade till två igår som jag tror är ungefär medium i storlek.
  • Mamma till tre kottar
    Annamus skrev 2007-08-22 18:08:41 följande:
    NU har jag jag gjort min första tygblöja. Blandade två olika mönster och sömnadsbeskrivningar. Och kort och gott, det blev inte bra. Jag blev inte nöjd alls.
    Ser rätt ok ut på bilden. Det där med resåren känner jag igen. Andra försöket drog jag hårdare i resåren. Resåren sitter på insidan på mina. Jag har sytt ihop mina med rätsidorna mot varandra och sedan vänt dem rätt.

Nu har jag också hittat en just bildbeskrivning:
    mayna.livejournal.com/198548.html
  • Mamma till tre kottar

Dagens pyssel resulterade i 3 inlägg till tygblöjor och 4 "förvikta" blöjor (sk. prefolds). Allt gjort av 6 slitna vikblöjor.

• Mamma till tre kottar
    Annamus skrev 2007-08-26 20:27:11 följande:
    Mamma till tre kottar: Hur många lager av vikblöjan har du i dina ilägg?
    Det varierar lite beroende på hur mycket jag hade tillgängligt. Några är tunnare och andra tjockare. Jag gjorde dem lite bredare så att man måste vika dem en gång vid användningen för att de ska torka fortare. Det tunnaste är bara två lager (vikt alltså 4). Tänkte att det är bra att ha flera olika tjocklekar så att man kan ta det man behöver.
  • Mamma till tre kottar

JAg har fotat inläggen och lagt i mitt galleri.

• Mamma till tre kottar

Jag är lite sugen på att sy fler AIO-blöjor. PUL kan man naturligtvis köpa och använda ytterst, men då blir ju utseendet på blöjan begränsat till mönstret på PULen. Tänkte det skulle vara roligare att ha ett vattentätt skikt näst ytterst, för då kan man ha vilket fint mönstrat tyg som helst ytterst. Känns underligt att köpa dyr PUL och sen sy in det... Nog finns det andra, billigare, alternativ. Förslag? Förslag på inköpsställen? Det måste ju fortfarande vara tyg som andas...

Och så en fråga kring Fleece. Fleece kan ju användas som vattentätt skikt, men också som helt genomsläppande. Det beror på vad det är för fleece. Och så finns alla grader mellan dessa. Men tittar man på nätets tygbutiker står det bara "Fleece" - hur vet man av vilken kvalitée?

Svar på tråden Pyssla själv till bäbisen?