Pyssla själv till bäbisen?
Sy ett spjälsängsskydd till själsängen!
Sy ett spjälsängsskydd till själsängen!
En sak som jag TÄNK flera gånger, men aldrig gjort är att sy tygblöjorna själv. Det finns gott om beskrivningar på nätet hur man gör.
Idag har hittat en bit av en gammal bäddmadrass (lite tjockar sådan) som jag tyckte såg ut att passa i vagnen. Så ut i förrådet leta upp först vagn och sedan lift (en hård sådan - hemgjord för att passa vagnen som eg är en sittvagn). Ingen madrass hittade jag, men biten jag funnit passade perfekt! Alltså sydde jag på ett enkelt överdrag på madrassen och la ner i vagnen. Så nu har blivande bebbe en vagn!
Funderar på att sy några allt i ett tygblöjor. Hittat några mönster på nätet, men har någon PROVAT? Hur blev det? Vad använde du för mönster?
Då har man testat att göra en tygblöja (en allt-i-ett variant). Gick bättre än förväntat och ganska snabbt - men istället för small så blev det large!!!
Bild finns i mitt galleri.
lilla trollets mamma skrev 2007-08-18 14:22:44 följande:
Dagens pyssel resulterade i 3 inlägg till tygblöjor och 4 "förvikta" blöjor (sk. prefolds). Allt gjort av 6 slitna vikblöjor.
JAg har fotat inläggen och lagt i mitt galleri.
Jag är lite sugen på att sy fler AIO-blöjor. PUL kan man naturligtvis köpa och använda ytterst, men då blir ju utseendet på blöjan begränsat till mönstret på PULen. Tänkte det skulle vara roligare att ha ett vattentätt skikt näst ytterst, för då kan man ha vilket fint mönstrat tyg som helst ytterst. Känns underligt att köpa dyr PUL och sen sy in det... Nog finns det andra, billigare, alternativ. Förslag? Förslag på inköpsställen? Det måste ju fortfarande vara tyg som andas...
Och så en fråga kring Fleece. Fleece kan ju användas som vattentätt skikt, men också som helt genomsläppande. Det beror på vad det är för fleece. Och så finns alla grader mellan dessa. Men tittar man på nätets tygbutiker står det bara "Fleece" - hur vet man av vilken kvalitée?