• Ann Lee

Pyssla själv till bäbisen?

Jag har sytt lakan till bebisen av ett tyg som min mamma sparat sedan jag var liten. Det är ju lite retro och blev fint. Tyvärr är jag inte så duktig på mer avancerade grejer men har precis som Nona75 använt ett gammalt spjälskydd för att sy ihop en anordning så att man kan hänga lite grejer utanför spjälsängen.

Vi har även köpt en IKEA-spjälsäng som vi tagit bort en långsida på så att bebben kan samsova med oss. Långsidan fäste vi sedan under botten för att sängen skulle bli mer stabil och fick en hylla som förvaringsutrymme på köpet.

Jag tycker att det verkar jättemysigt att göra lite grejer själv till bebben och funderar på att måla en trälåda att samla minnen i. Den kan man ju pynta med lite lämpligt och kanske limma fast ett litet gossedjur på locket. Sen kan man ju måla barnets namn och födelsedatum på den.

I USA verkar det vara vanligare att man pysslar själv, har hittat flera bra länkar i ämnet. Om ni skriver baby crafts i google och kanske även lägger till free får ni en massa träffar.
    Här kommer iaf en länk: www.allcrafts.net/baby.htm

Listan med tips och instruktioner är lång, man ska bara orka klicka runt och titta

• Ann Lee

septembermamma - Vi köpte IKEAs Sniglar. Trodde att det var avtagbar långsida vilket det nog egentligen inte var. Det står nämligen avtagbar långsida på alla andra spjälsängsmodeller på IKEA utom den. Men genom att fästa långsidan under sängen blev den stabil. Jag har hört här på FL att IKEA har problem med sina leveranser av spjälsängarna. Var det vecka 36 som de skulle dyka upp på varuhusen igen tror jag. När har ni BF?

• Ann Lee

septembermamma - jag har svarat i din gästbok! Jag är så dålig på att förklara men tror det mesta klarnar när du får se lite foton!

• Ann Lee

Annamus skrev 2007-07-24 17:49:57 följande:

Men ni som har tagit bort då ena långsidan, hur får ni sängen att stanna kvar mot eran säng så att bäbisen inte faller mellan? Finns det någon annordning eller knyter ni fast med snöre eller vad?
    Det blir inget glapp emellan sängarna eftersom det råkade passa perfekt. Däremot tänkte vi montera fast någon sorts små metallhakar på spjälsängen så att man kan haka fast den i vår säng. Det blir inte någon anordning så att den sitter som berget eftersom vi har tänkt oss att flytta spjälsängen mot en vägg under dagarna (har ganska trångt sovrum).
  • Ann Lee
    heartbeats skrev 2007-08-04 01:18:44 följande:
    Jag har köpt boken "Baby Cool" på Adlibris. Jättemycket coola tips www.adlibris.se/product.aspx
    Vad ligger svårighetsnivån på? Jag är inte så haj på att sy kläder men tycker att det verkar roligt. Är det grundliga instruktioner? Behöver nog ha skol-nivå på mina
  • Ann Lee

pattisza - Åh, vilka fina grobags! Har du ett mönster måntro?
    Annamus - Jag kan inte heller det här med dragkedjor. Är det någon som har tips på om man skulle kunna ha någon annan, enklare lösning istället?

Svar på tråden Pyssla själv till bäbisen?