Inlägg från: principisessan |Visa alla inlägg
  • principisessan

Pyssla själv till bäbisen?

Har ett sniglar skötbord som ska betsas mörkt och ha ett vitt förhänge.. tänkte att det skulle matcha de indiska vägghyllorna som vi har i badrummet.
    Har sytt påslakan av gamla lakan i vitt och satt på en "spetsrand" från ett par gamla gardiner till både påslakanet och kudden, blev jättefint
    Köpte ett färdigt set med alla tyger mm i från panduro och sydde 2 gosedjur (bild finns i galleriet)
    Sen har jag nog inte kommit så mycket längre i pysslandet, målat om lite förvaringskorgar och ramar som vi hade i förrådet så de matchar barnkammaren bättre.

• principisessan

på tal om lampor gjorde jag tidigare till min systerdotter en jättefin lampa, köpte rosa och vitt tyll och tråckla ihop till en liten tyllkjol som jag fäste utanpå en taklampa med billig lampskärm från ikea. (lampskärmen för att inte tyllet ska bli varmt och börja brinna eller nåt)
    Blev riktigt fint, liknade designerlampan med vitt tyll som finns att köpa för dyra pengar

• principisessan

såg på någon hemsida ett jättesött spjälskydd med små fick på i olika rutiga och randiga tyger.. nu var jag alldeles för snål för att köpa ett så jag tänkte om man skulle ta och köper ett helt vitt från ikea för 119 kr och sy på små fickor  med nallar o grejor på..
    vad tror ni?

• principisessan
    Älskade Ängel skrev 2007-08-24 14:51:13 följande:
    Låter som en utmärkt idé Sean är det inte alls svårt att klä om ett spjälskydd om man vill ha de lite skojigare.
    Näää.. iofs inte, tänkte mest bara att det skulle vara vit bas och sen lite roliga fickor o så på så att det ser mer påkostat ut och får mer färg.
    Alternativt att färga det svart.. fast då kanske jag lika gärna kan köpa ett svart istället eftersom jag måste betala för färgen också
  • principisessan
    Älskade Ängel skrev 2007-08-24 14:59:39 följande:
    Så länge spjälskyddet inte är alltför tjockt så borde de funka fin fint.När jag sydde mitt "vaggskydd" så sydde jag ju ihop det igenom vadderingen med min skrutt maskin, så de ska nog inte vara några bekymmer att sy dit fickor.Sedan kan man ju lägga i en skallra eller en liten nalle i nån av fickorna så blir det lite med skojigt för bebisen längre fram.Ska bli spännande att se resultatet!
    mmm.. lite så jag tänkte också och då kan man ju ha nappen o sånt också där så har man en plats för den.. får ta och ge mig i kast med detta i helgen.. ska få hem spjälsängen nu också.. ska lägga in kort så fort det är gjort
  • principisessan
    JagOchHan skrev 2007-08-25 07:44:04 följande:
    m u m i n skrev 2007-08-24 14:41:42 följande: Du kommer inte ihåg vilken sida det var på?? Blev jätte nyfiken ju.. Har inte fixat spjälsängskyddet ännu, men är väl i fundering på vad/hur man skall göra.
    jo då, http://www.blaelefant.se/product.asp?product=2006&sub=11&page=1 
    finns i olika färger.. har dock inte bestämt vad jag ska köpa för tyger och göra fickor av än..
    Fick hem spjälsängen igår, begagnad enkel vit. Den är lite sliten i färgen på några ställen så vi tänkte ge oss på att måla om den i svart idag.. tror det blir fint, och vi har svarta möbler annars i sovrummet så då passar den bättre in.
    Dem vi fick spjälsängen av hade även en gammal babysitter från babybjörn, en helt enkel utan några speciella finesser direkt, men tyget var jättefult så jag sydde nytt tyg på istället, ett svart med vita streck kors och tvärs.. riktigt fint! Tänkte att jag skulle köpa ett marimekko-tyg men ville testa med en tygbit som jag hade hemma först ifall det inte skulle bli bra (marimekko tyget är ju lite dyrare) Men det var inte alls svårt och nu vet jag inte om jag ska sy i det tyget längre då det här blev så fint

Ang. att göra egen mobil så borde det ju finnas små nallar som ser ut som änglar osv som man borde kunna hänga upp.. Vet dock inte vart det finns såna.
  • principisessan
    indiemorsan skrev 2007-08-26 13:46:51 följande:
    Å vad fin den blev! *jätteinspirerad*. Tog du av det gamla tyget och mätte efter och sydde för hand runt stålramen eller hur gjorde du? Funderar lite på hur man ska göra för att det ska bli stadigt och säkert, men vill ju inte att det ska gå upp i sömmarna så bebisen trillar igenom... (mycket knäppa nojjor just nu att min bebis ska trilla igenom olika saker och slå sig bara för att jag inte varit tillräckligt säkerhetsmedveten...)
    jag har en likadan och sprättade också upp det gamla tyget och använde som mall, sen så verka det inte vara så vansinnigt svårt att få det att hålla, den som vi har hemma är sambons lillasyrras gamla (hon är nu 17 år) och den har hållit i alla år, det verkade bara vara sicksackat och sytt med raksömmar, så jag gjorde likadant och eftersom tyget jag använde var grövre så verka den mycket stadigare och hållbarare nu.

Har köpt ett sniglar skötbord som jag igår betsade i mörk ek och sydde till vita förhängen.. nu fattas bara skötbädden som vi glömde köpa
    Tycker inte skötbord i regel är speciellt snygga, men nu känns den helt okej, passar till de indiska hyllorna vi har i badrummet.
  • principisessan

nu har jag äntligen fått orning på mobilen så det gick att lägga in foton.. såhär blev babysittern jag klädde om: (i galleriet finns kort på hur hemskt tyg det var på den innan)

• principisessan
    Inna H skrev 2007-08-29 11:25:59 följande:
    m u m i n > Så snygg den blev!  Riktigt läckert tyg.
    tack.. fast lite fult är det ju med den där stålmannen-kallingen Hade ju varit snyggare utna men då kanske bebben ramlar ur..?
  • principisessan

Annamus: ja visst är det så.. det man ena stunden hatar tycker man är skitsnyggt nästa. 
    Så är det ju med kläder med  

Svar på tråden Pyssla själv till bäbisen?