• Lallan
    sötrumpan skrev 2007-07-24 22:04:27 följande:
    aha, men hur många meter behövdes ??
    2 meter räckte (tog längden som jag ville ha till axelbanden) men vill man ha lite längre axelband får man lägga på lite.
  • Lallan
    Tallbarr skrev 2007-07-31 22:58:45 följande:
    Gjorde en liknande grej till min 70-talsvagn som jag försöker fixa till. Men jag köpte en Ikea-madrass som jag skar ut en lagom stor bit ur och sydde om det överdrag som följde med. På så sätt fick jag dragkedja på madrassöverdraget utan att behöva sy i dragkedjan själv. Jag klippte ut dragkedjan med en bra bit tyg runt om och sydde fast tyget som kant i stället. Bild finns i mitt galleri där det syns hur jag gjort, och även lite bilder på vagnens väg från blekt blondin till hetsig rödhätta (nästan i alla fall). Det är kanske inte den snyggaste lösningen, men den funkar så jag är nöjd.Annars har jag en tendens att planera mycket och göra lite när det gäller pyssel. I teorin är jag alltså väldigt pysslig, men det är inte så mycket som blir klart. Har, förutom vagnen, en bebissäng som ligger som en liten tyngd i mitt samvete. Kanske gör lite i morgon
    Smart sätt att fixa till vagnen, vad använde du för färg?
    Vagnen var förresten jättesnygg!
  • Lallan
    Tallbarr skrev 2007-08-04 00:11:38 följande:
    Lallan: Tack Jag hittade ett tips på en tråd om retrovagnar om att man kunde använda textilfärg från panduro. Sån som man kan måla på t-shirts med. Hur bra färgen kommer att funka i praktiken vet jag inte än. Men jag testar och hoppas på det bästa. Det är "Palett" textilfärg från Panduro i färgen Gul som jag använt. Så här står det på flaskan:Vattenburen textilfärg. Färgerna går att blanda med varandra. Penslar rengörs med tvål och vatten. Färgen ger bäst resultat på bomullstyger, frotté, velour, satin och siden. Förtvätta tyget före målning (av naturliga skäl hoppade jag över det). När färgen är torr fixeras den genom att strykas med ett strykjärn (inställt på bomull) på baksidan av tyget i fem minuter utan ånga. (Jag tänker stryka på framsidan med bakplåtspapper + ev tygtrasa som skydd, enligt rekomendationerna jag hittat.) Tål tvätt 40 grader. Omskakas väl.Här är en länk med lite info: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m20278038.html
    Vad är din vagn gjord av för material? Har en i manchester men baksidan på manchestern är plastad så jag tror inte att det går att stryka på.
  • Lallan
    Tallbarr skrev 2007-08-04 18:48:24 följande:
    Lallan: Min vagn har också plastad baksida. Så det är ett högriskprojekt. Jag tänker försöka mig på att stryka försiktigt på lägsta värmen idag. Kan rapportera om vagnen smälte eller om det gick Utsidan på vagnen är i ett grövre vanligt tyg. Men den plastade baksidan kan helt klart vara ett problem.Håll tummarna för att det funkar
    Ok, håller tummarna!
    OT: Har förresten en liggvagn i samma färg som din Glad men i galon!
  • Lallan
    Tallbarr skrev 2007-08-04 18:48:24 följande:
    Lallan: Min vagn har också plastad baksida. Så det är ett högriskprojekt. Jag tänker försöka mig på att stryka försiktigt på lägsta värmen idag. Kan rapportera om vagnen smälte eller om det gick Utsidan på vagnen är i ett grövre vanligt tyg. Men den plastade baksidan kan helt klart vara ett problem.Håll tummarna för att det funkar
    Nu är jag OT igen men måste bara fråga, har du små hjärtan i suffletten till din vagn? Har sett en liknande fast blå nämligen.
  • Lallan
    Tallbarr skrev 2007-08-04 20:50:52 följande:
    Lallan: Nej, insidan på sufletten är/var i enfärgat brunt tyg (i frotté tror jag) . Tyvärr var det också delvis solblekt och har därför mött sitt öde. Jag ska sy ett nytt enfärgat brunt innertygoch göra barnvagnsmobildjur av det gamla har jag tänkt.Hade det varit coolt mönstrat hade jag nog varit mer rädd om det Tyvärr är ena handtaget trasigt, så det ska jag laga och klä mittdelen (där det är trasigt) med samma bruna tyg som insidan av sufletten. Det tänker jag göra på båda sidorna (annars kommer det ju att se heltokigt ut ).OT: Vagnen är en Brio från sent 70-tal.Har inte plockat fram strykjärnet än. Får bli morgondagens spänningsmoment (om inte bebisen kommer )
    Men visst finns det tryckknappar i hörnen på liggdelen? Där är det tänkt att man ska sätta fast innerfodret men det kanske saknas eller är trasigt det med. Fin vagn är det i alla fall Glad
  • Lallan

Idizen: Får man fråga om du stadgar upp huvudstödet på något sätt? Sydda två stycken för ett tag sedan men huvudstöden lutar lite för mycket utåt. Kanske satt axelbanden lite knasigt *funderar*

• Lallan
    Idizen skrev 2007-08-16 13:30:04 följande:
    Annamus: Tack. Har skickat ett privat meddelande till dig Precious Alva: Tusen tack.....Kaldorei: Ja gör du det.. bara att höra av sig. När e du beräknad till??Lallan: Jag har bara vadd i hela vägen upp och ut i nackstödet. sätter man axelbanden lite länge upp och tätare så blir det ju mer stöd, men annars är där inte så jättemycket stöd i det. bättre isf att sy dit ett extra stöd.
    Ok, min är bara tyg så man kanske ska fodra med lite vadd nästa gång! Blir det inte väldigt varmt då? Sydde min för att ah på sommaren istället för sjal som blev så varmt.
Svar på tråden Pyssla själv till bäbisen?