Inlägg från: Tallbarr |Visa alla inlägg
  • Tallbarr

Pyssla själv till bäbisen?

Mamma till tre kottar skrev 2007-07-31 21:13:02 följande:
    Idag har hittat en bit av en gammal bäddmadrass (lite tjockar sådan) som jag tyckte såg ut att passa i vagnen. Så ut i förrådet leta upp först vagn och sedan lift (en hård sådan - hemgjord för att passa vagnen som eg är en sittvagn). Ingen madrass hittade jag, men biten jag funnit passade perfekt! Alltså sydde jag på ett enkelt överdrag på madrassen och la ner i vagnen. Så nu har blivande bebbe en vagn!
    Gjorde en liknande grej till min 70-talsvagn som jag försöker fixa till. Men jag köpte en Ikea-madrass som jag skar ut en lagom stor bit ur och sydde om det överdrag som följde med. På så sätt fick jag dragkedja på madrassöverdraget utan att behöva sy i dragkedjan själv. Jag klippte ut dragkedjan med en bra bit tyg runt om och sydde fast tyget som kant i stället.
    Bild finns i mitt galleri där det syns hur jag gjort, och även lite bilder på vagnens väg från blekt blondin till hetsig rödhätta (nästan i alla fall). Det är kanske inte den snyggaste lösningen, men den funkar så jag är nöjd.

Annars har jag en tendens att planera mycket och göra lite när det gäller pyssel. I teorin är jag alltså väldigt pysslig, men det är inte så mycket som blir klart. Har, förutom vagnen, en bebissäng som ligger som en liten tyngd i mitt samvete. Kanske gör lite i morgon
  • Tallbarr
    Lallan: Tack
    Jag hittade ett tips på en tråd om retrovagnar om att man kunde använda textilfärg från panduro. Sån som man kan måla på t-shirts med.
    Hur bra färgen kommer att funka i praktiken vet jag inte än. Men jag testar och hoppas på det bästa.

Det är "Palett" textilfärg från Panduro i färgen Gul som jag använt. Så här står det på flaskan:
    Vattenburen textilfärg. Färgerna går att blanda med varandra. Penslar rengörs med tvål och vatten. Färgen ger bäst resultat på bomullstyger, frotté, velour, satin och siden. Förtvätta tyget före målning (av naturliga skäl hoppade jag över det). När färgen är torr fixeras den genom att strykas med ett strykjärn (inställt på bomull) på baksidan av tyget i fem minuter utan ånga. (Jag tänker stryka på framsidan med bakplåtspapper + ev tygtrasa som skydd, enligt rekomendationerna jag hittat.) Tål tvätt 40 grader. Omskakas väl.

Här är en länk med lite info: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m20278038.html
  • Tallbarr
    Lallan: Min vagn har också plastad baksida. Så det är ett högriskprojekt. Jag tänker försöka mig på att stryka försiktigt på lägsta värmen idag. Kan rapportera om vagnen smälte eller om det gick Utsidan på vagnen är i ett grövre vanligt tyg. Men den plastade baksidan kan helt klart vara ett problem.
    Håll tummarna för att det funkar
  • Tallbarr
    Lallan: Nej, insidan på sufletten är/var i enfärgat brunt tyg (i frotté tror jag) . Tyvärr var det också delvis solblekt och har därför mött sitt öde. Jag ska sy ett nytt enfärgat brunt innertygoch göra barnvagnsmobildjur av det gamla har jag tänkt.
    Hade det varit coolt mönstrat hade jag nog varit mer rädd om det
    Tyvärr är ena handtaget trasigt, så det ska jag laga och klä mittdelen (där det är trasigt) med samma bruna tyg som insidan av sufletten. Det tänker jag göra på båda sidorna (annars kommer det ju att se heltokigt ut ).

OT: Vagnen är en Brio från sent 70-tal.

Har inte plockat fram strykjärnet än. Får bli morgondagens spänningsmoment (om inte bebisen kommer )
  • Tallbarr
    Lallan: Nej innerfodret finns, och är jättefint. Det är i samma bruna frottétyg som sufletten var - men helt felfritt, med vit "plastigt" bottentyg, och knäpps fast i tryckknapparna  Dessutom finns ett gulorange madrassöverdrag i samma tyg. Men de är undanplockade när jag piffar.
    Har inte plockat fram strykjärnet än, men snart snart.
  • Tallbarr

Här är sista (?) delen i en tre trådar lång tipslista på mönster - allt möjligt som kan sys till bebisar. Enda problemet är att det blir overload i pysselhjärnan (i alla fall min) och det är svårt att bestämma sig för vad man ska göra Tyvärr är tråden stängd, men det finns en hel del godis i de två första delarna i alla fall...
    www.familjeliv.se/Forum-5-179/m7340610.html

Diskussionstråden till mönstertrådarna. Innehåller en del matnyttigt. Tyvärr stängd (men många finns på Blekingetösens första tråd) men läsvärd i alla fall
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m9842557.html

• Tallbarr

Jag köpte en hel hop med pyttesmå gosedjur på Ikea för en krona styck (rea så klart), det var små fiskar, sköldpaddor och bläckfiskar. De ska få bli mobil och barnvagnsleksak (sån man hänger över sufletten). Jag har köpt tjockt svart gummiband (för anorak tror jag det stod på lappen) som jag ska hänga upp dem med och genomskinliga duschdraperiringar för själva upphängningen till barnvagnsleksaken.
    Nu återstår bara att sy fast öglor på djuren så jag kan trä dem på bandet. Kanske ett projekt för morgondagen?

Mobilen blir nog enkel med runda blompinnar upphängt med lite kraftigare snöre.

Min enda fundering är ifall de håller för hårda tag om bebisen får tag i dem. Får väl slita i dem själv och testa lite, och sen kanske man får byta till stadigare grejer när bebin blir större (den är ju inte född än ).
    Just hållbarheten är väl viktig att tänka på om sakerna inte är gjorda för bebisnypor från början. Man vill ju inte att nåt ska lossna och hamna i bebisens hals

• Tallbarr
    apriltjej skrev 2007-08-10 19:11:24 följande:
    Klockren tråd!! Hittills har jag fördrivit 12 veckor sedan gravidbeskedet med att läsa - läsa - läsa - nu vore det perfekt med nåt nytt att göra av med bebisenergi på! Hur sparar jag en tråd i favoriter - nån som vet??
    Nu har du lagt tråden i dina favoriter Tråden lägger sig i där när du skrivit ett inlägg. Annars kan du klicka på "Lägg denna tråd i mina favoriter" som står under alla inlägg, men ovanför svarsrutan
  • Tallbarr
    Mirka: Oj, finns det speciella mobilringar? Avancerat Vad kostar den? Det blir säkert bra med något som glimmar bland djuren - bra idé
  • Tallbarr
    skogsmor skrev 2007-08-11 07:50:27 följande:
    Tallbarr: kolla här så får du se vad panduro har. www.pandurohobby.se/menu/MenuServletBeroende på vart de bor så har de ju butiker på lite olika platser i landet, Skit kul att gå runt o titta i.
    Tack! Nu gäller det bara att ta sig till närmaste Panduroaffär
  • Tallbarr
    msister skrev 2007-08-13 13:35:52 följande:
    Ska måla om en spälsäng och funderar på om det är bäst att sprejmåla den eller måla vanligt? Och hur ordnade ni upphängningen av den när ni målade?
    Jag har inte målat nån spjälsäng men jag skulle nog slå i spikar i benen underifrån så den kommer upp en bit från marken. Det räcker nog.
  • Tallbarr

Nu har jag knåpat ihop en snabb barnvagnsleksak av små leksaker från Ikea, en bit grovt gummiband som vanligtvis används när man syr en anorak (stod det på rullen) och upphängning med Ikeas genomskinliga duschdraperihållare. Bild finns i mitt galleri.

Sofia M: Ooops, såg inte att du redan svarat...

Ällvira: Jag sydde en ny madrass med överdrag av en Ikeamadrass. Inte så tjock (5 cm) men det var inte så svårt, så testa det du.
    Först tänkte jag sy ett överdrag i samma modell som ett örngott, med en överlappning i ena kortänden för att lätt kunna ta av och på överdraget. Men jag ändrade mig och använde det överdrag som kom med madrassen, då fick jag med dragkedja i stället.
    Vilket som fungerar nog bra, det är ju trots allt inget som syns när man använder madrassen

• Tallbarr
    Annamus: Visst försöker man hålla nere kostnaden. Min barnvagnsmobil kostade inte många kronor, leksakerna hittade jag på rea för 1 krona styck. Dyrast var nog anorakgummibandet (runt 15 kronor metern, jag behövde inte ens en halvmeter). Duschdraperihängarna hade jag sedan tidigare (använder dem inte nu när vi har kabin). Busbilligt alltså.

Ok, vagnsmadrassen kostade lite mer, men jag vet inte om jag kommit undan så mycket billigare om jag köpt en tillskuren på specialaffär.

Eftersom jag inte fixat vagga/sängen ännu så ska min bebis få sova i badbaljan (!) tills sängen är klar. Madrass till baljan får jag ut från spillbiten av Ikeamadrassen. Det som blir över tänker jag sy mjukisklossar av. Så jag räknar med att få ut mycket värde ur "Sultan Snarka" som kostade mig 99 kronor.
  • Tallbarr
    Pumpalot skrev 2007-08-13 16:35:39 följande:
    Blev på riktigt pysselhumör och sydde en kudde för hand till bebben. Köpte brodyr mall från Tilda på Panduro. Broderade och sydde därefter kudden. Tre dagars aktivitet iaf
    Jättefint
  • Tallbarr

Jag håller ju så sakteliga på att fixa min gamla 70-talsvagn (i uppiffad gulorange färg med nytt brunt innertyg) och har fått ett jättefint tyg av min mamma som jag ska sy vagnssängkläder av - från början var det gardiner, men nu är det vältvättat och mjukt så tyget ska få nytt liv som sängkläder  Gratis = jättebilligt. Och så är det kul att ha tidstypiska sängkläder

Sen ska jag erkänna att jag inte är så jätteekonomisk. Jag köper gärna nya saker, nån enstaka gång blir det dyrare grejer (som vagn nummer två - en bugaboo jag beställt).

Jag resonerar som så att jag sparar lite i ena änden så kan jag slösa lite i den andra

• Tallbarr

Lägger in vagnsleksaken också när jag ändå är igång Typiskt latmanspyssel, bara att montera

• Tallbarr
    kanili skrev 2007-08-13 19:37:13 följande:
    Den var verkligen smart och väldigt fin Tallbarr! Ska försöka komma ihåg detta när det blir dags (lååångt kvar ännu)...
    Tack

Jag har tänkt göra fler roliga saker att hänga på snöret. Det är ju busenkelt att byta så bebisen får lite variation. Vem vill titta på samma sak dag ut och dag in?

Enklast är ju om man hittar små leksaker som känns bebissäkra. Annars är det nog busenkelt att sy "filurer" själv. Bara att rita en form på bakplåtspapper. Lägga på dubbelvikt tyg (räta mot räta) och sy runt innan man klipper ut  - lite som man syr kalikådjur. Klippa, vända, fylla med vadd och sy igen. Klart.

Jag sydde ett mjukdjur efter min lillasysters barndomsteckning på det sättet. Men jag har inget brodergarn så djuret (mostermonstret som vi kallar det ) är utan ögon och mun än så länge. Det enda jag inte är riktigt nöjd med är djurets "fötter" som är rätt små och blev ännu mindre än på bilden. Så man får nog ta i lite med formerna för att det ska se bra ut när mjukisen stoppats...
    emzemz skrev 2007-08-13 20:19:11 följande:
    Har inte läst hela tråden pga att jag är lat idag Är det någon som har tipsat om att göra en egen mobil att hänga ovanför bebisen säng? Några små söta nallar eller vad man nu har, kanske en liten spegel också
    Det finns tydligen en "mobilring" på Panduro som man kan använda för upphängning. Annars kan man nog göra ett kors av blompinnar som man kan måla i en fin färg.
    Mer har jag inte koll på - har inte gjort nån mobil (än?).
  • Tallbarr
    Paris2006 skrev 2007-09-08 21:11:55 följande:
    Nu har jag sytt min första blöjautomat Tyckte den va så enkel å söt så tänker nu åxå göra en större format + en till en kompis i bebisgåva
    Finfin

Kikar runt lite på alla duktiga pysslare (även om mitt pysslande ligger nere för tillfället)
Svar på tråden Pyssla själv till bäbisen?