• Anonym (min hund)

Funderar på att säga upp hundförsäkringen...

Min hund är 7,5 år gammal och jag börjar nu fundera på att säga upp försäkringen. Det känns som att när han kommit upp i den åldern så vete 17 om jag skulle göra något drastiskt (dvs dyrt) för att hålla honom i liv ett eller två år till OM det hände något.

Förstår att det kan sticka i ögonen men det handlar inte om att vi inte tycker om honom, för det gör vi. Däremot så känner jag väl att någonstans måste man dra en gräns. Vi tar väldigt god hand om honom så händer något är det ju sjukdom, och när sjukdomar händer med gamla djur så känns det liksom som att det är dags...

Fel tänkt/rätt tänkt? det handlar om 150 kr i månaden och jag kan ju inte lägga försäkringen någon annanstans eftersom han är just gammal.

Obs, ska ni svara så börja inte bara hojta om hur hemskt det låter. Läs i stället det jag skriver; är det inte så att man ska dra en gräns någonstans? Som jag ser det är 7,5 år ganska mycket för en stor hund.

Vill vara anonym i denna fråga.

• Svar på tråden Funderar på att säga upp hundförsäkringen...
  • logg81

morsan min har en schäfer och han e 12 år! Gammal o skruttig men ändå pigg och alert. 7,5 år e ingen ålder men det gäller att se till individen oxå...

• sheeba

Själv tycker jag det är dumt att ta bort försäkringen. Om ni nu skulle göra det och hunden skulle bli sjuk så kan det ju gå på flera tusen, avlivar ni då hällre än att behandla?
    Vad är det för ras, hur länge brukar en sådan ras leva? Även om det är en hög ålder så finns det ju de som lever betydligt längre.
    Min sambos mormor och morfar hade en labbe korsning som blev 13½ år så dte är nästan 7 år till om det nu blir så.

• 3 hjärtan

Det är ju erat beslut, men även stora hundar kan ju bli ganska många år till... och hunden måste ju inte bli dödssjuk.. han kanske bryter ett ben eller nåt annat lite mindre, pengar drar ju snabbt iväg hos vetrinären.. så jag skulle nog ändå inte avsluta försäkringen... 150 kr i månaden är ändå väldigt lindrigt om man jämför med att få en stor vet räkning direkt..

• camave

ju äldre hunden blir ju större är ju risken för sjukdommar.
    du måste nog helt enkelt ställa dig frågan om du vill behandla om något skulle inträffa. om inte så är det ju ingen ide med försäkring....
    men tänk om du sen skulle ångra dig om något verkligen händer? då får du lägga ut en massa pengar...

• Kajsa Anka

Ja, det låter väldigt dumt, och korkat.

Hunden behöver som sagt inte bli dödssjuk, den kan bli lite krasslig, men kan återhämta sig helt och hållet. Men du skulle avliva ändå eller?

Om ni inte vill ha hunden längre, så kanske ni ska omplacera den?

• Pikku Enkeli

Personligen tycker jag att 7,5 år är för låg ålder för att sluta med försäkringen. Vår förra hund slutade att vara försäkrad vid 10 års ålder, för då tyckte vi att händer det något är hon för skruttig för att klara av operationer eller liknande.

[[Winners never quit. Quitters never win.]]
  • Casper2004

Jag kommer ha försäkringarna kvar så länge mina katter lever!men du gör ju som sagt som du själv vill...men 150:- i månaden är väl inge pengar!?jag tycker du ska ha kvar den!

• JLS

7,5 år och ni skulle inte vidta åtgärder för att rädda livet på vovven? 7,5 år är ingen ålder för en hund som sköts rätt. Ni är urtypen av någon som inte ska skaffa hund eller djur överhuvudtaget.

• cloudberry79

Vår golden är 13 år och ännu ganska pigg, så även mellanstora hundar kan ju leva riktigt länge. När man däremot är helt säker på att man inte skulle betala för veterinärsvård, även om det gäller något "enkelt" som tex ett mindre benbrott eller tandskador så kan man ju avsluta försäkringen. Dock kan ni ha många år kvar med er hund, beroende på vad det är för ras.

Ängeln Adrians mamma med pyret i magen - BF 1 januari 2008
  • Ellen S

Förstår på sätt å vis hur Du menar, säger inte att Du har rätt eller fel eftersom det är Din sak att avgöra vad som känns bäst för Dig.
    Min rottis är nu 7 år å tanken har även slagit mig, försäkring är dyr men i mitt fall vet jag att jag kommer att göra det som står i min makt ifall vovvan blir sjuk eller råkar ut för en olycka.
    Jag hade tidigare en hund som blev lite drygt 14 år, när hon var 8 år var hon med om en olycka å behövde operera bl a ledband, självklart kostade jag på denna operation å tack vare försäkring blev det inte så dyrt.
    Mitt råd tänk efter före, vet Du med Dig att Du kommer att avliva hunden vid ev skada, sjukdom sluta då att betala försäkringen om inte är det värt att betala försäkringen eftersom Du får hjälp med kostnaden om olyckan är framme.

Svar på tråden Funderar på att säga upp hundförsäkringen...