• Yosa

När började era barn med en "fluffig" kudde?

Min dotter är 2 år och hon har fortfarande en babykudde (om det nu heter så). Dvs en platt kudde som ser ut som en liten dyna ungefär. Hon ville inte alls ha kudde från början utan kastade bara bort den. Denna kudden började hon med vid dryga 1års ålder.

Hon är som sagt drygt 2 år nu och nu undrar jag om ni tror att det vore dags för en mer vanlig barnkudde med lite mer flyff/höjd på?

• Svar på tråden När började era barn med en "fluffig" kudde?
  • halling81

hon var lite över ett... dock inte jättefluffig utan en kudde som formar efter henne,...

• Yosa

menar du en lite högre kudde då? Den Elin har (som jag kallar babykudde) är ca 3-5cm tjock bara, som en sittdyna ungefär.

• halling81

förstår att du menade det =).. ja jag menar en vanlig kudde =) fast det var inte tjock..utan vanlig men ändå relativt smal med tanke på hennes nacke.

• Yosa

Får nog ta och införskaffa en ny kudde tror jag... Har inte alls tänkt på det.

• halling81

=)lycka till min vän!

• Mylla

För en vecka sen, han är två år. Sover mest på mage. Han har inte haft nån tidigare. Köpte den mest för att det såg så tomt ut i sängen utan.

• Tant Green

Vi köpte en stor vanlig kudde när hon fick en stor (90-bred) säng för det såg så konstigt ut annars Och hon brukade ändå sova på våra kuddar i vår säng så hon var van vid det. Hon var 14 månader när hon fick stora sängen/kudden, jag minns inte när hon började "låna" våra kuddar.

• Pshevil

Sonen fick en vanlig kudde när han var ca 16 mån (är 19,5 mån nu). Sen kom jag på att det kanske skulle ha räckt med en mindre så jag köpte en mellanvariant på Ikea som var större än bebiskudden och mindre än en vanlig kudde. Men den ville han inte sova på!
    Det slutade med att han nu har tre kuddar i spjälsängen: en vanlig stor att sova på, en bebiskudde bredvid den stora så han inte slår i spjälorna (där sover även gosedjuret Ozzy) och mellankudden nere vid fötterna ifall han vill vända sig upp och ner Pippi Långstrump-style. Suck!

• mammatillpojkar

nicolas va 1 år när han fick en vanlig vuxenkudde

• Annaïck

Min dotter fick en babykudde då jag kände att hon blivit så stor att hon lätt kunde vända sig och resa sig upp i sängen. Ingen risk för kvävning med andra ord. Nu har hon även en väl använd och platt vuxenkudde. (15 mån)

• Lady Bling

Min dotter fick en juniorsäng när hon fyllde 2 år. Då köpte vi också en lite tjockare kudde, men ändå inte lika tjock som en "vuxen"kudde från ikea. Den är smalare än en vanlig kudde så den blir inte lika tjock.

• abovo

Min son fick en vanlig kudde när han var ca 16 månader. Det var inga problem att lära honom ha kudde. Hans "gröna sköna kudde" vi har alltid grönt örngott Han älskar sin kudde Och sov mycket bättre efter att han fick den.

• sofisa

Mina barn fick vanlig kudde ganska tidigt, 8-11mån. Använde kudde för att höja huvudet vid förkylning,sen blev den kvar. Det blev mycket gosigare och tryggare i sängen.

Svar på tråden När började era barn med en "fluffig" kudde?