Inlägg från: Momsie |Visa alla inlägg
  • Momsie

"Söva" barn?

Jag anser att ordet "söva" betyder just att få ett barn i detta fallet att somna, och det är ju det man gör vid narkos också, så ordet kan självklart användas i bägge avseenden, tror nog iofs att man använder ett annat ord än "söva" i narkossammanhang, som detta:

sv.wikipedia.org/wiki/Anestesi

• Momsie

Svenska språkrådet?

Jag håller iaf inte med och något "rätt svar" anser jag inte att det finns.

Trinity78 skrev 2007-07-24 09:45:33 följande:
    Svar från Svenska Språkrådet:
    Det låter mycket märkligt att "söva barn" i bemärkelsen att få dem att sova
    - om man inte använder narkosmedel, som sagt! Jag kan föreställa mig att
    verbet kanske har börjat användas på detta sätt för att det är
    enklare/snabbare att säga "söva X" än det lite längre "få X att sova". Men
    olämpligt är det!
  • Momsie

Och jag håller inte med, igen... : )
    Jag har växt upp med svenska kultureliten, min pappa är författare och jag har umgåtts med många kulturpersonligheter och språkvetare, en av dom sitter idag som medlem av Svenska Akademien, och jag är av den uppfattningen att det inte finns något rätt eller fel i detta sammanhang och det är min uppfattning som du med all säkerhet inte håller med om : )

Trinity78 skrev 2007-07-24 09:54:33 följande:
    Språkrådet är Sveriges officiella språkvårdsorgan. De är en del av språkmyndigheten Institutet för språk och folkminnen. Om nån kan säga vad som är rätt eller fel, så är det definitivt Språkrådet.www.sprakradet.se/
  • Momsie

Eller tvärtom, "söva" någon med narkos innebär ju just att få dom att somna, jag tror ordet för många förknippas med narkos men att ordet i sig enbart betyder "hjälp att somna".

Isolde skrev 2007-07-24 20:29:19 följande:
    Trinity, Språkrådets representant borde nog ha tagit i beaktande att det kan ha skett en betydelseglidning för verbet söva. För det har det uppenbarligen, iom att så många använder det. Lite mindre än hälften av de som röstat här (inklusive jag) tycker t.ex. att det känns som ett bra alternativ till "få att sova".
  • Momsie

Till er som påstår att ordet enbart används i samband med narkos, vad säger ni då när era barn är lätta att få att somna??
    Alltså inte lättsövd??
    Det ordet har synonymen "kvällstrött" f.ö.

Svar på tråden "Söva" barn?