Inlägg från: Isolde |Visa alla inlägg
  • Isolde

"Söva" barn?

Trinity, Språkrådets representant borde nog ha tagit i beaktande att det kan ha skett en betydelseglidning för verbet söva. För det har det uppenbarligen, iom att så många använder det. Lite mindre än hälften av de som röstat här (inklusive jag) tycker t.ex. att det känns som ett bra alternativ till "få att sova".

Dina feministmuffins på nätet: www.familjeliv.se/Forum-11-256/m21780218.html
  • Isolde

Trinity, FL är naturligtvis inte representativt för Sveriges hela befolkning och urvalet är litet. Visst är det så. Men någon slags tendens visar det allt.

Och så slog jag precis i NE:s ordbok, och hittade detta:

sö`va verb sövde sövt, pres. söver
    ORDLED: söv-er
    SUBST.: sövande, sövning
    • (ofta pres. part. (betr. naturligt insomnande)) få att somna vanl. om ljud e.d.: det ~nde dunket från rälsen; en ~nde melodi; en ~nde rytm
    BET.NYANSER: a) särsk. på konstgjord väg bedöva med narkos e.d.: patienten sövdes ned före operationen; sövd av tabletter b) överfört: ~ sitt samvete
    KONSTR.: ~ ngn el. ngt
    HIST.: sedan yngre fornsvensk tid; fornsv. söva; nord. ord, urspr. 'komma ngn att sova'; jfr sova

Nationalencyklopedins ordboksredaktörer är av den åsikten att söva i betydelsen "ge narkos" är en delbetydelse av en allmän betydelse "få att somna". Det tycker jag är en ganska tydlig hint.
  • Isolde

Giftgrodan m.fl., enligt NE:s ordbok handlar det ju tydligt inte om någon "ändrad betydelse" - på fornsvenska betydde det "få någon att sova" och jag är ganska säker på att det inte fanns narkos på den tiden.

(Läser ingen inläggen före innan de skriver? )

Svar på tråden "Söva" barn?