Inlägg från: Anonym (Arg) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Arg)

Hur kan det få gå till på detta sättet...???

Blir arg så arg när samhället fungerar såhär. Min älskade mamma träffade en man i april förra året, han ägde inget och tog sitt pick o pack och flyttade hem till henne som bodde i ett stort hus på landsbygden. Han är sjukpensionär och gick hemma och drog medans mamma 60 år jobbade heltid o slet. De gifte sig i aug och i nov får vi veta att mamma har lungcancer. Hon var chockad och hinner inte skriva några papper för 5 veckor senare är hon död.

Han hade dock lovat henne på dödsbädden att han skulle avstå allt till förmån för oss 5 barn. Dagen efter hennes död var vi till begravningsbyrån där han säger till att det ska noteras att han inte vill ha något att huset, arvet ska gå till oss.

jojo, nu kommer vi till det smaskiga. Vi sörjer alla oerhört och när vi ska åka hem till mammas hus för att dela bohaget så har han redan bestämt sig för vad han vill ha och satt lappar på allt. han ägde ju inget så han går ju bara plus på denna affär.

När det hela kommer till kritan så vill han inte alls avstå sig sitt arv och kräver hälften av det han har rätt till eftersom de är gifta. dessutom har han giftosrätt till X antal pengar.

Så det hela slutar med att han får 2 bilar 200.000 och vi får ca 5.000:- var. De har alltså kännt varandra i 9 månader och varit gifta i 4 månader.

Är det rätt att en främling kan ta hela ens arv och hela ens barndomshem utan att man kan göra något?? vi har kontaktat en advokat men han säger att eftersom han inte skrev under något papper så gäller inte muntligt avtal. (vilket vi trodde)

nu handlar det inte om pengar utan min mammas sista önskan att hennes 5 barn skulle få ärva henne.....hon var ju förälskad och såg inte vilken sol o vårare han är och dessutom trodde hon ju inte att hon skulle bli sjuk o då så snabbt.

*ledsen så ledsen*

• Svar på tråden Hur kan det få gå till på detta sättet...???
  • Anonym (Arg)

enligt boupptecknare ingår bilarna i hans giftosrätt eftersom han har rätt till sina basbelopp.

han får 50% och vi 5 delar på den andre 50%. Såklart får vi hälften men han vinner ju mest i det stora hela.

Fastän allt är rätt rent juridiskt känns det ändå så orättvist....

• Anonym (Arg)

Vi har kontaktat en advokat och ville åberopa skevdelningsregeln som gäller vid korta äktenskap men enligt advokaten kommer vi inte ha en chans eftersom han har rätten på sin sida. Eftersom det inte handlar om så mycket pengar så skulle det kosta oss mer än det smakar tydligen.

• Anonym (Arg)

Just det, kom nu på vad det var som gjorde att vi inte kunde använda oss av regeln, den gäller EJ vid dödsfall, endast vid skiljsmässa. Bara makar kan använda sig av regeln, ej barn.

That´s it!

• Anonym (Arg)
    Toknorskan skrev 2007-07-24 12:39:48 följande:
    Min mamma gikk bort i desember. Da hadde hun varit gift i 6 år med sin make. Vi fikk benytte skevdelingsregelen for dom hadde varit gift så kort tid. Her i Norge måste man varit gift i 1015 år innen gjenlevende make har krav på 50% om det er tydelig og klart at avdöde ägde mest i ekteskapet. Kolla med en advokat. Det kan vära värd pengene. Og beklager sorgen.... Kram Irmelin
    Tyvärr finns inte den regeln i Sverige
  • Anonym (Arg)
    toknorskan: Beklagar sorgen till dig med.......
  • Anonym (Arg)
    Anonym (?) skrev 2007-07-24 13:19:12 följande:
    Håller med, det är ju faktiskt din egen mamma som inte sett om att det blev som hon velat. Att han tar det han har rätt till, tja det skulle nog de flesta gjort som inte har en speciellt känslomässig anknytning till partnerns barns... Han har ju ingen anledning att uppoffra sig som han kanske gjort om han varit din riktiga pappa.Har du själv skrivit testamente så att allt blir rätt om du dör i morgon? Gör det annars, nu borde ju du ha sett hur det kan gå...Sol- och vårare tycker jag är ett ganska starkt ord. Så vitt jag förstår så har din mamma självmant gift sig på ganska kort tid med en man hon knappt känt. Vare sig han eller hon visste ju att hon skulle dö så han har ju inte suttit och räknat ut det i förväg. Tror att du vill lägga skulden på honom för att du inte får det du räknat med, men hur man än vrider och vänder på det så är det din mamma som satt sig själv och er i denna situation.
    Nu vet du ju inte hela historien om hur han betett sig. Det är snarare att han lovat o inte hållit sitt ord som man är arg på. Det han lovat.
    Hade du varit i samma sits hade du säkert reagerat typ samma. Nej, jag har inte skrivit testamente....behöver inte det. Min man och mina barn ärver mig. Har inga barn på sidan om.

Tack för att du vänder det till att jag är pengatörstig idiot!!!!
  • Anonym (Arg)

ja det är klart att det är mamma som inte gjort rätt i denna situation, det förstår jag mycket väl. eller gjort rätt eller gjort rätt. Hon valde det helt själv.

Ja vi anade oråd och sa det även till henne men hon var förälskad o svävade på moln....

När vi var där för att dela tyckte han att vi gjorde intrång i "deras hus", intrång? det var vårt barndomshem....Han ansåg att vi kränkte vår mamma. När hon levde ville han inte köpa in sig i huset, eller stå skriven någonstans eller på något. När hon dog bodde han kvar 6 månader och dödsboet fick betala rubbet. Han betalade inte en krona av vad han förbrukade....Många saker saknades....bla min mormors guldhalsband, resepresentkort som hon fått av oss barn när hon fyllde 60. Men det var spårlöst borta!! Har aldrig sett sa han fastän han varit med när hon fick presentkortet samt hon hade halsbandet på sig när de gifte sig.

Svar på tråden Hur kan det få gå till på detta sättet...???