• Splach

Vad var det för kaka jag åt..

åt en kaka häromdagen, och vill nu veta vad den heter, aldra helst recept..

Är skit kass på detta men ska försöka förklara, den såg hård ut, men var rätt mjuk lixom smälte i munnen, det var nötter i den, och kakan var hm gråvit men en massa mörka prickar eller hur man ska förklara, minns inte riktigt, sedan en nöt uppe på, sådana där helrunda..

Haha undrar om någon kan gissa sej till den här? ssåå god och vill ha en till..

• Svar på tråden Vad var det för kaka jag åt..
  • Vem där

Var det små kakor som var klickade, skurna, kavlade?

• Splach
    Vem där skrev 2007-07-24 17:20:35 följande:
    Var det små kakor som var klickade, skurna, kavlade?
    klickade..
  • Vem där

Linda, precis vad jag tänkte på, nötkakor.

• Splach
    Linda 23 skrev 2007-07-24 17:20:43 följande:
    sån kanske?
    ungefär så, men dom hade inte riktigt den där färgen, dom där ser det ut o vara cocos i va?? det var det inte i den jag åt, gillar nämligen inte cocos
  • Minisen

nötkakor? www.mauritzkaffe.se/bilder/2notkaka.jpg?

Du behöver:
    200 g hasselnötter
    1 ½ dl socker
    1 msk potatismjöl
    2 ägg
    Garnering:
    50 g hasselnötter
    Gör så här:
    Gör gärna dessa kakor i matberedare för minsta ansträngning. ;)

I matberedare: Häll nötter, socker och potatismjöl och kör tills nötterna är fint hackade. Tillsätt äggen och kör så allt blir blandat.

Utan matberedare: Hacka hasselnötterna fint och blanda med socker, potatismjöl och ägg.

Klicka ut smeten på plåtar med bakplåtspapper. Tryck i en nöt i mitten av varje kaka.

Grädda mitt i ugnen i 200 grader i 8 minuter.

Låt svalna.

• Splach
    Minisen skrev 2007-07-24 17:22:45 följande:
    nötkakor? www.mauritzkaffe.se/bilder/2notkaka.jpg behöver:200 g hasselnötter 1 ½ dl socker 1 msk potatismjöl 2 ägg Garnering:50 g hasselnötter Gör så här:Gör gärna dessa kakor i matberedare för minsta ansträngning. ;)I matberedare: Häll nötter, socker och potatismjöl och kör tills nötterna är fint hackade. Tillsätt äggen och kör så allt blir blandat.Utan matberedare: Hacka hasselnötterna fint och blanda med socker, potatismjöl och ägg.Klicka ut smeten på plåtar med bakplåtspapper. Tryck i en nöt i mitten av varje kaka.Grädda mitt i ugnen i 200 grader i 8 minuter.Låt svalna.
    oo ska prova o göra det, hoppas det är den kakan
  • Splach
    Minisen skrev 2007-07-24 17:22:45 följande:
    nötkakor? www.mauritzkaffe.se/bilder/2notkaka.jpg behöver:200 g hasselnötter 1 ½ dl socker 1 msk potatismjöl 2 ägg Garnering:50 g hasselnötter Gör så här:Gör gärna dessa kakor i matberedare för minsta ansträngning. ;)I matberedare: Häll nötter, socker och potatismjöl och kör tills nötterna är fint hackade. Tillsätt äggen och kör så allt blir blandat.Utan matberedare: Hacka hasselnötterna fint och blanda med socker, potatismjöl och ägg.Klicka ut smeten på plåtar med bakplåtspapper. Tryck i en nöt i mitten av varje kaka.Grädda mitt i ugnen i 200 grader i 8 minuter.Låt svalna.
    men det är inte dom på bilden va?? eller finns det olika sorters nötkakor?
  • Linda 23

jasg vet inte vad det är just i det receptet. jag googlade på en nötkakebild

♥Tindra -03 Elias -06 Kotten BF -07♥
  • Minisen

Nä bilden är från en annan sida... men mina ser ut ungefär så men utan form...

• hib58

Hej.
    Det här receptet är till mina nötkakor

Mal 150 gr nötter (är 200 gr i en påse) (Hacka dem inte jag tycker de blir bättre malda)
    Vispa upp 2 stora äggvitor ( ta det största äggen i förpackningen jag brukar köpa frukostägg) Vispa så hårt att du kan vända bunken upp och ned.

Rör nu ner malda nötterna och 175 gr florsocker i de hårt uppvispade äggvitorna.

Klicka ut dem på en plåt och stick i en 1/4 nöt uppe på.
    Grädda i 150-175 grader.

Jag brukar grädda på bakplåtspapper.

Svar på tråden Vad var det för kaka jag åt..