Cesar Millan, logisk? Tillåt mig småle...
Sen när är det logiskt att promt ha hunden att gå BAKOM en? Låt oss säga att jag var flockledare för en 8-10 medlemmar, och alla var tvugna att gå bakom mig. Hur ska jag då se vad de gör?
Samt även hela hans teori om ledarskap/dominans. Samt även detta med att man måste tala med hundar på hundars språk.
Hunden ser när vi spelar teater. Hunden tror inte att vi är hundar bara för att vi morrar, den blir bara förvirrad: "Jaha, här är tydligen en människa som håller på med ett konstigt beteende. Vad månne han/hon vill EGENTLIGEN? Ska jag bli rädd?"
Jag jämför gärna med mina katter. Katter och hundar har helt olika kroppspråk - men ändå kommer Rally, Grållo och Oliver helt suveränt överrens. Rally har lärt sig hur katter fungerar och vad de menar. Fräser katten så vill den inte leka, viftar den på svansen är den sur.
Så om det funkar så bra trots att katterna inte alls anammar hundens språk, varför ska då vi människor göra oss till och förvirra hunden, då den förstår oss mycket bättre om vi bara är... Ja, människor?