• Anonym

hur många kalorier per dag?

Hej

Jag undrar hur många kalorier man ska äta varje dag?
    Jag skulle gärna gå ner 5 kg, jag är 172 cm och väger 66-67 kg.

Nu idag har jag räknat ut att jag fått i mig ca 2000 kalorier och jag tycker det låter jättemycket.

Hur vet man hur mkt man borde äta egentligen?

• Svar på tråden hur många kalorier per dag?
  • lillasnurre

Om du ska gå ner i vikt ska du äta ca 1300kcl per dag. Mitt råd är att gå med i aftonbladet viktklubb en månad. Då lär du dig detta och behöver inte vara med sen!

Lycka till

• josida

Tror att en rekommendation om man vill gå ner i vikt är ca 1200 kcal per dag, tänk tallriksmodellen med 50% grönsaker 25% protein, typ kött, fisk, fågel och 25% potatis, pasta el ris.
    Sen om du tränar mycket kanske du ska äta fler kalorier än så, för får kroppen för lite kan den ställa in sig på svält och då går du inte ner.

• Anonym

Ja jag äter ju nyttig och bra mat på regelbundna tider men mitt problem är att jag är så fruktansvärt sötsugen jämt, speciellt på choklad och det är väl där kalorierna drar iväg.

Har försökt att bara äta sånt 1 gång i veckan och så men jag blir helt galen alltså, och sen när den där dagen kommer då jag får äta godis så bara vräker jag i mig så jag vet inte hur jag ska göra för att få bort sötsuget.

Är säker på att jag skulle gå ner om jag bara slutade med allt sött. Jag rör även på mig.

Svar på tråden hur många kalorier per dag?