• Maggis

Vad hittar man på med en 4-åring och en 4-månaders bebis när det bara regnar jämt?

Vi bland annat läser, ritar, leker med lera och är ju ute mellan varven också, förstås. Men vi börjar bli trötta på det, både jag och store sonen.

Tips? Kanske på utflyktsmål som fungerar trots regn? Vi bor i Skaraborg.

//Maggis
  • Svar på tråden Vad hittar man på med en 4-åring och en 4-månaders bebis när det bara regnar jämt?
  • Champagne

Det undrar jag också.... Är så less på det här regnandet nu att jag kan spy!!! Har precis skickat ut äldsta dottern (3 år) med regnkläder på. Till och med hon börjar klaga över regnandet nu. Imorse tittade hon ut och sa -Nej mamma, inte regn mer nej nej nej!

Man kan ju inte åka och shoppa jämt, eller vattna blommorna inne. Och lekleran är slut. Mina idéer är också slut.

• Maggis

Sunflower;

Ja, min son har också börjat beklaga sig. Och han älskar regn i vanliga fall. Men, som man säger, för mycket av det goda skämmer allt.

//Maggis
  • Pejo

Badhus i närheten?

Brukar ju även finnas sådana Lekhus som man kan leka inomhus i...

www.barnsemester.se/ här kan man även hitta många tips!!!

• Maggis

HasseH;

Nej, tyvärr. Närmaste är i Jönköping och det är ändå en bra bit. Synd, för där är perfekt för barn att springa av sig.

Pejo;

Jo, vi har ett. Alldeles nybyggt och det har vi besökt flera gånger redan.
    Testade det igår och dåvar det: Nä, mamma, vill inte åka och bada igen. Han vet i alla fall vad han vill. Och inte vill...

//Maggis
  • Champagne

Vi åkte faktiskt med dubbeldäckaren i Höganäs igår. Jättetrevlig (turistfälla ) tur! Dessutom blev det sol och varmt under eftermiddagen så vi njöt verkligen!

• Söderböna

Musiklekar av olika slag är populärt! Det passar dessutom för alla åldrar. Vi har pö om pö skaffat alltfler olika rytminstrument, och många kan även riktigt små barn hantera.

Så ett tips kan vara att spela en trevlig skiva och gå loss med maracas, "rytmägg", triangel, trummor mm. Ju vildare desto bättre! (Särskilt om man inte har grannar på nära håll...)

• Maggis
    Söderböna skrev 2007-07-29 13:01:01 följande:
    Musiklekar av olika slag är populärt! Det passar dessutom för alla åldrar. Vi har pö om pö skaffat alltfler olika rytminstrument, och många kan även riktigt små barn hantera. Så ett tips kan vara att spela en trevlig skiva och gå loss med maracas, "rytmägg", triangel, trummor mm. Ju vildare desto bättre! (Särskilt om man inte har grannar på nära håll...)
    Åh, låter ju hur kul som helst!
    //Maggis
  • Cocarola

Baka samt fika
    Byta barn med familj med jämnåriga barn (sen myser mamma och bebben i sängen med en bok när storasyskonet är borta, alt har rajtantajtan när kompisen kommer)
    Lär sig åka inlines på ett närbeläget köpcentrum (stora ytor inomhus)
    Går på bio
    Har bio hemma med popcorn
    Gräver upp daggmaskar + går och metar i regnet
    Läser sagor vid brasan (om man har öppen spis)
    Bygger upp en jättestor tågbana (vi byggde runt/under matsalsbordet och fick äta i köket i flera veckor!)
    Köper nytt sällskapsspel
    Lär barnet kortspelet "finns i sjön"
    Spela pedagogiskt spel på datorn
    Bada skumbad med bebben
    Klä ut sig till pirater och leka (bebben blir minipirat!)
    Skär hål i en stor kartong och gör egna TV-program
    Gör egna fingerdockor + använd TV-kartongen till dockteater
    Köp en radiostyrd bil på blocket
    Gör klippdockor
    När leran tagit slut: gör egen trolldeg
    Gå på museum
    Åk tåg och hälsa på någon
    Gå på bibliotektet
    Gå till leksaksaffären och skriv önskelista till jul, dvs ingen shopping, bara titta + provlek
    Lek inte nudda golvet

• Maggis

Messerschmidt;

Jäsiken vad många bra och kuliga förslag!
    Tack.

Nu har äntligen solen tittat fram men det kommer väl mer regniga dagar.
    Du har nog just räddat mitt förstånd.

//Maggis
  • Mallemus

Vår son tycker det är jättekul med pärlplattor. Kanske det kan vara något? Eller pyssel i största allmänhet.

Picknick i vardagsrummet.

• Bidosas

köpte 1000 pärlot på panduro... för 49 kr...

Visst har jag pärlor ÖVERALLT, men tjejerna ÄLSKAR dem. Gjort halsband å armband till hela tjocka släkten.

:)

Svar på tråden Vad hittar man på med en 4-åring och en 4-månaders bebis när det bara regnar jämt?