• virrr

försäkring och gravid

Jag ska till Kreta i september och kommer då vara gravid i ca v 26. Jag har hört att när man åker i ett EU land räcker hemförsäkringen gott och väl. Stämmer det eller är det någon som har några tips? Hur har ni gjort som rest och är gravida?

• Svar på tråden försäkring och gravid
  • Maria V

Jag reste när jag "bara" va i vecka 15.
    Men annars så hade jag en gravidförsökring hos Trygg-Hansa. Tyckte att det verkade bäst. Men jag tycker iallafall att du ska fixa en försökring till barnet då när du är i vecka 26. För händer det något så får du ju ut lite iallafall.

• hotten

nej kortet räcker inte!!!!
    de täcker inte tex taxiresor, flygresa hem/sjuktransporter (det blir dyrt att betala flyg med kuvös å er själva mm), hotell på plats kanske i månader om du föder förtidigt, hotell å transporter till pappan (å ev andra barn ni har) , kanske behöver ni tolkhjälp oxå, ökade levnadskostnader, täcker heller inte något privat vård!!! mm, mm....
    Allt detta täcker en bra hemförsäkring med reseförsäkring.

• virrr

Hotten: Vilket kort räcker inte?

• hotten

oj läste fel ja hemförsäkringen räcker oavsett vart du reser det är ingen skillnad på eu länder eller andra länder, trodde du menade eu kortet (då du skrev om eu) det ger rätt till akut vård på samma villkår som landets egna medborgare har på de allmänna sjukhusen.

däremot skriver du ca 26 kolla noga det där å hur länge du blir borta då försäkringar brukar sluta gälla i v 28

• virrr

Räcker det med hemförsäkring med reseförsäkring då? Enligt IF skulle det räcka.

• hotten

eu kortet är de gratis kort alla kan få från försäkringskassan.

• virrr

Ska göra UL idag. Då vet jag exakt hur långt det gått. Tack för svaret!!

• hotten

virr ja du kan inte få nån bättre försäkring än hemförsäkringens reseförsäkring..
    däremot ser ju villkoren lite olika ut tex om du har självrisk eller ej, om du kan få ersättningsresa om du blkir sjuk osv, men för vård å dyl räcker alla hemförsäkringsrs reseförsäkring..

• Pysse

Gäller verkligen hemförsäkringens reseförsäkring för graviditet efter en viss vecka ?
    När jag var gravid och skulle jobba i Danmark - fanns det ingen försäkring som gällder efter vecka 32 och hade jag ändå åkt till Danmark och fött där, hade jag fått betala förlossningen själv.

• hotten

pysse: hemförsäkringens reseförsäkring gäller oftast tom v 28 (som jag redan skrivit)

• hotten

svejsan, enl olika tidningsartiklar jag läst (alltså inte lusläst villkoren) så finns ingen försäkring som täcker efter v 28 fullständigt, de försäkringar som täcker tom v 32-34 gäller enbart för mamman, förlossningen INTE för vården av barnet (tex kuvös, prematurvård mm) inte för hemstransporter mm, mm... Därmed är det ju inget allternativ ändå då det är dessa saker som är det absolut dyraste å inte förlossningen

• virrr

Jag gjorde ju UL sedan och jag kommer att vara i v24 när vi åker och vi är ju bara borta i en vecka så mer än v28 kommer jag som tur var inte vara i. Men då räcker väl hemförsäkring från IF eller borde jag täckna nån mer?

• hotten

virr: det spelar ingen roll fast du tecknar extra reseförsäkringar du måste ändå övergå rätt snart (typ efter att notan går över 2000,-!) till hemförsäkringen ändå
    alltså klarar du dig bra med hemförsäkringen

• virrr

Tack så jättemycket Hotten!!! Jag vet inte vad jag hade tagit vägen om jag inte fick dina svar.

Svar på tråden försäkring och gravid