• Pannkakan

Tårttråden för oss amatörer och proffs del 7!

Det är jättekul att det hela tiden kommer så mycket nya ansikten. Då samma frågor tenderar att ställas om och om igen ber vi vänligen, men bestämt, att alla nya läser igenom "Guide till Tårttråden" ordentligt första gången.
    (Du måste vara inloggad för att läsa) 

Då Tårttrådens tempo är högt och för att ingen ska missa någon av de fina tårtor som görs bör man lägga in bilder av sina alster i Tårttrådens bildtråd

För inspiration eller bilder av tidigare tårtor:

FL-galleriernas tårtor efter kategori 

Googels bildsök
    Bäst resultat hos Google får du om du gör sökningen på engelska. Cakes + ”ämnesord”, men pröva gärna på svenska med.

Många funderingar kring livsmedel hittar du svar på hos Livsmedelsverket

När man gör tårtor finns det inga måsten, det viktiga är att man har roligt.
    Det finns inga verktyg man bara måste ha, utan behoven varierar från tårta till tårta.
    Följ din egen budget och smak. Det finns (nästan ) inga rätt eller fel.
    Viktiga länkar -

.: Man gör det man kan... Och det man inte kan lär man sig. :.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-29 23:16:44:
    Här kommer länk till Linniewers CUPCAKEblogg här på FL med de recept på cupcaces som poppar upp lite då och då i tråden. www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b74806.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-04 08:20:43:
    CUPCAKE-tråd: www.familjeliv.se/Forum-11-240/m24475986.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-10 09:08:50:
    Ny blogg inlagd, denna gång en tävlingsblogg där man kan hitta allt väsentligt info angående pågående tävlingar som kommer eller som just nu pågår. Tipsa gärna om du hittar någon tävling (Inboxa Pannkakan). -----> www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b76119.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-10 17:37:07:
    Omröstning "Tävling - Det här är september för mig" hittar du här ---> www.familjeliv.se/Forum-11-240/m25742507.html
  • Svar på tråden Tårttråden för oss amatörer och proffs del 7!
  • TLT

va? måste man röra kristyr smet, tar det inte lååång tid då?
    om jag vispa vad händer då?? *nyfiken*

• fru fogeby

tack för alla svar ang min fråga om kristyrblommor.. men i länkarna så gör dom precis som jag.. alltså bladen först på folie och sen mittendelen så jag vet fortfarande inte hur jag ska kunna göra en bukett av dom.. dessutom får jag inte bort dom från folien jag som blev så nöjd med dom..

• Ankmor
    fru fogeby skrev 2007-10-17 12:55:39 följande:
    tack för alla svar ang min fråga om kristyrblommor.. men i länkarna så gör dom precis som jag.. alltså bladen först på folie och sen mittendelen så jag vet fortfarande inte hur jag ska kunna göra en bukett av dom.. dessutom får jag inte bort dom från folien jag som blev så nöjd med dom..
    Hm... Okej... Har du ståltråd och floristtejp/grön tejp?
    Då kanske du kan trycka in ståltråden försiktigt i blomman och sedan "fästa" med lite kristyr och när det har torkat tejpa utanpå kristyren och längs med "stjälken"...

Om du gör nya blommor, lämna en liten öppning längst in i blomman och fäst stjälken samtidigt som du sätter fast pistiller mm...

ett par förslag från en som aldrig ens försökt göra sådana blommor Räcka ut tungan
  • Ankmor
    JFL skrev 2007-10-16 23:12:42 följande:
     Helt rätt. Du ska inte vispa in en massa luft i den.
    Dock skulle jag vilja tillägga att om man ska göra kristyr till att bara dekorera lite på tårtan, inga avancerade saker eller stora kristyrblommor som skasparas eller så, så behöver man inte handröra kristyren (som de på tårtdecor har en förkärlek till).
    Samma sak med att låta äggvitan ligga framme, ska det inte vara avancerade dekorationer så koncentrera dig på att göra en krisyr i rätt konsistens. Tycker jag iallafall Kristyren vispas aldrig med vispar utan med degkrokar på elvispen eller flatbeater på assistenten.
    Här har JFL skrivit ett bra svar...
  • fru fogeby
    Ankmor skrev 2007-10-17 13:06:52 följande:
    Hm... Okej... Har du ståltråd och floristtejp/grön tejp? Då kanske du kan trycka in ståltråden försiktigt i blomman och sedan "fästa" med lite kristyr och när det har torkat tejpa utanpå kristyren och längs med "stjälken"... Om du gör nya blommor, lämna en liten öppning längst in i blomman och fäst stjälken samtidigt som du sätter fast pistiller mm... ett par förslag från en som aldrig ens försökt göra sådana blommor
    jag har ju tråd å tejp.. men grejjen är det att blommorna torkar i en form..vilket då gör det omöjligt att sätta på tråd redan från början..
  • Ankmor
    fru fogeby skrev 2007-10-17 13:31:58 följande:
    jag har ju tråd å tejp.. men grejjen är det att blommorna torkar i en form..vilket då gör det omöjligt att sätta på tråd redan från början..
    Jag menar alltså efter att de är klara och torkat.
    Pilla in ståltråden i hålet och klutta dit lite kristyr och tejpa när kristyren torkat...

Jag ser att Pannkakan är online nu - kanske hon kan svara?

*ropar*
    PAAAANNKAAAKAAAN!!!!!
  • fru fogeby
    Ankmor skrev 2007-10-17 13:34:30 följande:
    Jag menar alltså efter att de är klara och torkat.Pilla in ståltråden i hålet och klutta dit lite kristyr och tejpa när kristyren torkat... Jag ser att Pannkakan är online nu - kanske hon kan svara?*ropar*PAAAANNKAAAKAAAN!!!!!
    kruxet är ju hur jag ska få den att torka så.. kan ju lixom inte stta å hålla i dom.. är ju över 20 st.. och lägga går ju inte..då går dom sönder och ställa dom upp går ju inte för då ramlar dom av..
  • MammaSandra

Har tänkt mig en lite roligare tårta till sambons 25 årsdag nu på fredag och fick syn på en rumptårta i bildtråden

Och eftersom jag är nybörjare i tårtvärlden undrar jag nu hur ni får till skinkorna

Svar på tråden Tårttråden för oss amatörer och proffs del 7!