• Anonym (ledsen)

min katt dödar ekorrar o småfåglar, möss

Det kommer väl inte som en nyhet för mig att katten har en jaktinstinkt. men han drar hem det mesta, jag börjar bli trött på det!!
    Vad ska jag göra?? avliva honom? ha honom i band går ju inte nu när han är så galen.
    Sista han drog hem var bara en ekorrunge, o den hade jag haft hemma inne i 2 dagar för att hans kompis blev oxå dödad o lagd på vår gräsmatta. hittade honom skrämd under vår trapp. så jag tog in han o gav han mat( hade rådgjort med veterinär)Släppte sen ut den, han såg väldigt pigg ut o klättrade i trädet själv oxå. men så är den död idag!!

• Svar på tråden min katt dödar ekorrar o småfåglar, möss
  • FH Mamma

En pingla på kissen som varnar djuren?

• Anonym (p)

Usch ja det är ju jätte trist. Men sådan är deras värld..

• Luddvar

Sån är kattens natur. I morse hade jag en liten grej ev, magsäck på vår trappa.

• waersta

Min katt satte jag på en pingla.. men då lärde han sig att smyga UTAN att det lät.

• Juliasmamma

Har en katt som alla dagar släpar in nånting... Allt från möss till råttor till fåglar. Senast hade jag nästintill ett blodbad inne innan jag fick ut både katten och fågeln. Här har man åtminstone ett djur inne varannan dag... En dag fick jag städa undan tre stycken djur som hon släpat in.

• hannahlilla

Ah är väl tyvärr inte så mkt att göra åt, min katt kom hem med fågelungar & liknande rätt ofta när hon var utekatt, det är ju deras natur.
    Avliva katten tycker jag låter överdrivet, har man utekatt är det ju faktiskt sånt man får räkna med.
    Testa pingla, låter ju vettigt iaf.

Elvira, 19/3-07.
  • Anonym (ledsen)

Pingla var ju en ide. men det är ju tragiskt att han ska utrota varenda ekorre som dyker upp. i alla fall ungar som är så lätta. HAn äter dom ju inte så det känns så förbannat onödigt!!
    o han avslöjar sig ju att lägga på vår tomt. Men de ska ju visa upp hur dukkti han är.. men jag vill inte se eländet

• Anonym (ledsen)

Men sen skäms jag ju oxå inför grannarna, när de ser allt han lägger på tomten,, inte alla uppskattar det heller..

• FH Mamma

Katter är ju svår fostrade när det gäller sånt tyvärr.

Ignorerar man det kanske katten försöker mer (ty jaha ekorren dög inte då hämtar jag 2st nästa gång)

tackar man katten lär det nog fortsätta.

• glitterkorn

VArför det så att vi berömmer katter när dom tar råttor och möss tex

sen är det FY ER när dom tar fåglar,ekorrar,kaningungar ..

Jag tycker d är fel uppmuntra deras jakt.

Avliva katten? Nej varför då? Ge bort honom till någon som uppskattar honom i stället!

• Anonym (ledsen)

HAn är förståss extrem har jag förstått, men han var tidigare innekatt, han tar kanske igen alla år han bara fått se genom fönstret?

• stinafina

En av våra kissar brukar också släpa hem det mesta. Men eftersom jag vill att han ska ta råttor och möss så får jag ha överseende med att det även dyker upp en fågel eller två.
    Enda alternativet förutom att prova med pingla är väl att ha din katt som innekatt om du inte vill att han ska jaga.

• Anonym (ledsen)

tyvärr stört omöjligt ha honom som innekatt skulle jag tro när han nu fått smak på utelivet.-
    dessutom har jag en 2 åring som inte vet vad stänga dörren är!

• Juliasmamma
    stinafina skrev 2007-07-26 10:20:10 följande:
    En av våra kissar brukar också släpa hem det mesta. Men eftersom jag vill att han ska ta råttor och möss så får jag ha överseende med att det även dyker upp en fågel eller två. Enda alternativet förutom att prova med pingla är väl att ha din katt som innekatt om du inte vill att han ska jaga.
    Samma här! Glad att katten tar hand om mössen och råttorna. När vi flytta in sprang det runt möss i köket men sen katten kom så har jag inte sett skymten av en mus...
  • Trollsan

Det är fullt normalt att en katt jagar och sedan tar in bytet.
    Katten vill visa upp bytet för sina flockmedlemmar för att visa hur duktig han är.

Vår ena katt kommer in med saker hela tiden, näbbmöss tar hon flera gånger per dag, med dem leker katterna med bara för de är inte goda att äta. Jag tror att vår lilla prinsessa tagit de flesta djur som finns.  Vi kan vakna flera gånger på natten av att hon sitter ute och skriker och vill visa upp vad hon fångat.
    Det jag tycker är jobbigt är att hon kommer med levande djur så man måste avliva dem själv.

En pingla är bra att ha till katten, fungerar utmärkt tills det att katten lärt sig jaga med pinglan så den inte låter. Men tar man då av pinglan ett litet tag och köper en annan blir det effekt igen.

Att avliva katten känns väl överdrivet eftersom katten visar ett naturligt beteende, tänk på att det faktum är en katt, ett rovdjur.
    Försök att  kontrollera katten innan ni släpper in honom så han inte har något i munnen.
    Ignorerar ni katten kommer den försöka mer för då tror den att han blir utstött från flocken och gör då allt för att bli "poppis" egen.
    Skaffa ett galler för dörren så katten inte kan komma och gå hur som helst.

Lycka till och hoppas ni kommer på något bra sätt att lösa problemet.

♥Mamma till Tobias född 3/10 -06♥
  • Kajsa Anka

Men vilken snäll kisse, som kommer hem med byte åt dig varje dag.

Han måste verkligen tycka om dig, som gör det.

• Grabbo

Katten är ett rovdjur. Vi människor väljer att föda upp dem och ha de till husdjur.

Katter lixom hundar ska väl vara kopplade när de är ute utanför tomtgränsen? Nu är det inte riktigt så i verkligheten men man kanske ska ängna det en tanke.

Om du nu mår dåligt för att katten är en duktig jägare så får den vara en innekatt, kopplad ute i snöre, en bur ute i skuggan så den får lite roligare än inne? Pinglan kan säkert funka.

Som kattägare får man ta sitt ansvar för allas bästa.. grannen, de vilda djuren och katten

Svar på tråden min katt dödar ekorrar o småfåglar, möss