Kombinera amning och flaska?
Jag vill amma, men även pumpa ut mjölk så pappan kan mata med flaska. Men många säger att detta inte går för barnet tar bara bröst eller flaska. Stämmer detta?
Jag vill amma, men även pumpa ut mjölk så pappan kan mata med flaska. Men många säger att detta inte går för barnet tar bara bröst eller flaska. Stämmer detta?
Det är nog väldigt individuellt. Tror det bästa du kan göra är att prova dig fram. Den allra första tiden kanske det är bäst att bara amma, så att amningen kommer igång ordentligt, men sen kan du ju testa dig fram. En del barn vägrar ta bröstet om man börjar med flaska, och en del barn vägrar flaska. Så det är ju olika.
Det är olika från barn till barn. När de är små blir de förvirrade av att få flaska och vill ofta inte ta bröstet därefter, det är mycket jobbigare att själv suga fram mjölken. Det kan alltså bli problem med amningen om man ger flaska.
Jag både ammade och gav vår dotter flaska och för hennes del var det inga problem. Det som där emot inte funkade var att min mjölk så småningom började att sina men pumpar du ut så ser jag inga problem i det hela.
Nja nä vill jag säga. Av den erfarenhet jag har så går det utmärkt att kombinera ammandet med flaska. MIn äldsta är mest flaskmatad (för kort tungband- gick inte att amma utan fick stora stora köttiga sår).Pumpade bröstmjölk i 5 månader med henne.
Min tvåa är helammad men jag pumpade en hel del med henne också och gav flaska. Det var aldrig några problem o då fick hon ändå flaska första gången redan när hon var 1 vecka. Med två barn under 2 års ålder så fick pappan mata en del nätter för jag behövde verkligen sova.
Jag tycker att det hade varit den bästa lösningen att både amma och låta pappan mata ur flaska.
Har inte fött ännu, så jag får vänta och se vad min bebis går med på.
Frågan kom upp för jag börjat fundera på vad jag ska köpa. Bröstpump, flaska mm. Alla råder att inte köpa en massa innan Men jag är sån som gärna har allting färdigt :)
Var också uppjagad av att höra att "när du väl ger flaskan ratar hon bröstet", det är väl "risken", men det stämmer inte för oss iaf. Började erätta sista amningen med ersättning när dottern var 5månader (för att hon skulle sova bättre...) och det gick bra... Hon föredrog bröstet iallafall, men det tog lite tid att få henne att ta flaskan...
Så gjorde jag i 3månader innan jag började trappa ner mer på amningen.
Mvh. Babe
Loppski: Jag tänker precis som du att det skulle vara smidigt om pappan också kunde mata. Dels för att pappan då får dela matstunden med sitt barn och dels för att jag blir mindre uppbunden. Det låter väl egoistiskt men jag tror man ska göra det som underlättar för en själv och som gör att man själv mår bra. Barnet lider inte av att bli flaskmatat.
Problemet är ju att du inte vet från början om just ditt barn blir tuttförvirrat eller lat. En del bebisar klarar av att växla mellan flaska och bröst, men många gör det inte. Jag råkade själv ut för det med mitt första barn, och det efter att bara ha gett flaska några gånger - vi fick enorma problem med amningen efter det och jag kunde aldrig mer helamma! Jag känner dessutom flera andra som råkat ut för samma sak.
Om du känner att amningen är viktig tycker jag att du ska tänka igenom en, eller flera, extra gånger om det verkligen är värt att ta den risken.
Kanske är det bättre att du sköter matningen helt de första sex månaderna, och pappan har andra uppgifter den perioden - t ex blöjbyten, bad, bär i sjal/sele. Pappans tid för matning kommer så småningom!
Vill/måste man ge ersättning/utpumpad mjölk enstaka gånger är det mycket bättre att skedmata eller koppmata - precis som de gör på neonatalavdelningarna då behov finns.