• memlis

10x15 eller 11x15??

Ska beställa framkallning av kort. Vilken storlek ska jag välja? Vilken är den "normala"? 10x15 eller 11x15?

Världens stoltaste mamma till prinsessan Ebba född 070226
  • Svar på tråden 10x15 eller 11x15??
  • Lejonelle

Formatet i digitalkameror är mer likt 11x15. Tänk bara på att de flesta fotoalbum fortfarande är gjorda för 10x15. Vad du skall välja beror således på vad du skall göra med korten.

• memlis
    Lejonelle skrev 2007-07-26 11:58:16 följande:
    Formatet i digitalkameror är mer likt 11x15. Tänk bara på att de flesta fotoalbum fortfarande är gjorda för 10x15. Vad du skall välja beror således på vad du skall göra med korten.
    Tack för ditt snabba svar! Jag vet att jag hade problem sist jag beställde kort, just med att hitta fotoalbum som dom skulle passa i. Jag ska bara ha dom i fotoalbum så då kanske det är lika bra att beställa 10x15?!
    Maroschka skrev 2007-07-26 11:58:59 följande:
    Jag tar alltid 10x15 för det är et i fotoramarna.
    Tack!
  • Lejonelle

Om du beställer 10x15 blir ofta bilden ca 10x13 med vit ram runt, eller så skär dom bort en del av motivet. Det finns album för 11x15 men det är svårare att hitta.

• Niinaaa
    Lejonelle skrev 2007-07-26 12:02:45 följande:
    Om du beställer 10x15 blir ofta bilden ca 10x13 med vit ram runt, eller så skär dom bort en del av motivet. Det finns album för 11x15 men det är svårare att hitta.
    Inte om man väljer "fit in"
  • Lejonelle

Om du väljer fit in så beskär dom bilden. Ofta så går det bra, men inte alltid.

• Niinaaa
    Lejonelle skrev 2007-07-26 12:05:39 följande:
    Om du väljer fit in så beskär dom bilden. Ofta så går det bra, men inte alltid.
    nej det är ju det dom inte gör  
  • Niinaaa
    När du fotograferar med din digitalkamera så får du normalt ett bredd-/höjdförhållande som är 4:3 på din digitala bild. Detta innebär att den bästa papperstorleken för dina digitalbilder är 10x13 cm eller 11x15 cm när du vill ha "normal" storlek på färdiga papperskopior. Vill du ha 10x15 cm storlek på dina papperskopior finns det risk för att dina bilder beskärs på ett oönskat sätt då höjd-/breddförhållandet på en 10x15 cm papperskopia är (3:2).
    Det finns alternativ för att välja om bilden ska beskäras eller inte och de heter FILL-IN respektive FIT-IN och kan väljas i samband med att du gör din beställning av bilder. Begreppen kan man föklara ungefär såhär: Om din bild är 10x13 cm men du vill ha den på 10x15 cm papper och väljer FILL-IN som alternativ kommer bilden automatiskt att fylla ut hela pappret men med följden att bilden beskärs. Väljer du däremot FIT-IN som alternativ så kommer bilden att passas in på pappret med följden att du får vit kant på två av sidorna på pappret men exakt hela bilden kommer med på pappret.
    FIT-IN är ett bra alternativ att välja om bilden är snävt komponerad och t.ex. huvudmotivet ligger nära kanten av bilden, då riskeras ingen beskärning. FILL-IN väljer man däremot oftast för att få en helt fylld papperskopia.
    Bilder på CD som du beställt i samband med framkallning av 135-negativ eller APS ska normalt beställas på 10x15 papper.
  • Niinaaa

oj...   testar igen

När du fotograferar med din digitalkamera så får du normalt ett bredd-/höjdförhållande som är 4:3 på din digitala bild.
    Detta innebär att den bästa papperstorleken för dina digitalbilder är 10x13 cm eller 11x15 cm när du vill ha "normal" storlek
     på färdiga papperskopior. Vill du ha 10x15 cm storlek på dina papperskopior finns det risk för att dina bilder beskärs på ett
     oönskat sätt då höjd-/breddförhållandet på en 10x15 cm papperskopia är (3:2).
    Det finns alternativ för att välja om bilden ska beskäras eller inte och de heter FILL-IN respektive FIT-IN
     och kan väljas i samband med att du gör din beställning av bilder på vår hemsida. Begreppen kan man
    föklara ungefär såhär: Om din bild är 10x13 cm men du vill ha den på 10x15 cm papper och väljer FILL-IN
     som alternativ kommer bilden automatiskt att fylla ut hela pappret men med följden att bilden beskärs.
    Väljer du däremot FIT-IN som alternativ så kommer bilden att passas in på pappret med följden att du
    får vit kant på två av sidorna på pappret men exakt hela bilden kommer med på pappret.
    FIT-IN är ett bra alternativ att välja om bilden är snävt komponerad och t.ex. huvudmotivet
     ligger nära kanten av bilden, då riskeras ingen beskärning. FILL-IN väljer man däremot oftast
    för att få en helt fylld papperskopia.
    Bilder på CD som du beställt i samband med framkallning av 135-negativ eller APS
    ska normalt beställas på 10x15 papper.

• memlis

Ojoj! Vilken djungel! Jag får väl se hur det blir helt enkeltRäcka ut tungan

Tack för era svar!

• Lejonelle

Niinaa: Lite kul att din text om format blev för stor, hihi.

Jag tror vi säger ung samma sak. Väljer du 10x15 så får du antingen vita kanter eller bilden beskuren. Hittar man bara ett album så tycker jag att 11x15 är toppen.

• memlis
    Lejonelle skrev 2007-07-26 12:16:43 följande:
    Niinaa: Lite kul att din text om format blev för stor, hihi.Jag tror vi säger ung samma sak. Väljer du 10x15 så får du antingen vita kanter eller bilden beskuren. Hittar man bara ett album så tycker jag att 11x15 är toppen.
    Ja, 11x15 låter ju bra. Men då gäller det ju som sagt att hitta ett album. Kanske skulle ha köpt ett album först
  • Niinaaa
    Lejonelle skrev 2007-07-26 12:16:43 följande:
    Niinaa: Lite kul att din text om format blev för stor, hihi.Jag tror vi säger ung samma sak. Väljer du 10x15 så får du antingen vita kanter eller bilden beskuren. Hittar man bara ett album så tycker jag att 11x15 är toppen.
    haha   ja det var lite tokigt. 
    kopierade texten från en annan sida
  • memlis

Ni som verkar kunna detta med foto. Har ni tips på nån bra sida att framkalla från? Har hållt på med Expert nu hela dan men sidan bara hänger sig hela tiden och så får man börja omFundersam

• babykaboom

De flesta foto-album är gjorda för 10x15.

Gör inte om mitt misstag - jag beställde nyss 450 bilder i storleken större... Och hade redan köpt fina album...

• memlis
    babykaboom skrev 2007-07-26 13:27:28 följande:
    De flesta foto-album är gjorda för 10x15.Gör inte om mitt misstag - jag beställde nyss 450 bilder i storleken större... Och hade redan köpt fina album...
    Det är det jag är rädd för. Så jag kommer nog beställa 10X15
Svar på tråden 10x15 eller 11x15??