• Peja

gifta sig så att han får stanna i sverige?

Hej Anonym(rädd).
    Du ska inte vara rädd för att ni inte kommer ses mer. Jag är gift med en man från Jordanien och jag har varit i din situation. Känner även andra som varit där också.
    I mitt fall var det klart från första början att detta var mannen i mitt liv. Jag kunde inte vara ifrån honom mer än några timmar, max någon dag. Han är mitt allt. Vi gifte oss i tingshuset efter några månader tillsammans. Detta var för kärlekens skull. Sedan fick han åka hem och migration kunde inte säga när han kommer tillbaka. Jag var förstörd. Grät varje dag. Men sen gjorde vi som så... Jag följde med ner, träffade hans familj och så gjorde vi ett maffigt bröllop där. Ett som vi båda längtat efter och som blev helt perfekt. Samtidigt fick vi lite papper som kunde snabba på processen för att mannen kunde komma hem igen. Det gick 8 månader och nu är han hemma för gott.

Nu har jag fått höra att reglerna ändrats. För jordanier ska det inte ta mer än 6 månader, sedan ska beslutet vara fattat och oftast betyder det att personen i fråga får komma tillbaka till Sverige för att påbörja sitt liv här.

Jag tror att det är samma för Syrien eftersom det ligger så nära Jordanien.
    Vad jag tycker att du ska göra är att prata med killen. Vill ni båda gifta er av kärlek? Leva ett liv tillsammans? Då är pengar inga problem eftersom det blir gemensamma besparingar, eller hur? Du behöver inte ta emot om det känns konstigt. Lyssna till hjärtat. Det måste vara ett ärligt beslut och inget som grundar sig på "jag tycker så synd om honom". Och så som jag uppfattar det så är du helt förälskad. Bra! Men titta med honom igen om vad han tycker.
    Vilket slags bröllop det sedan blir är en annan fråga. Om det krävs snabba papper kan ni ju skjuta på en större fest till senare, så som vi gjorde, och bara gifta er i tingshuset nu. Då får ni också god tid på er att planera en dunderfest för hela tjocka släkten, vänner och bekanta.

Var inte rädd, ok! Det kommer ordna sig. Kan kännas tungt nu, men ooooooooooo vad skönt när allt är över. Tänk framåt hela tiden. Försök vara stark. Vill du prata finns jag här för dig!

Lycka till!
    Kramar

• Peja

Kan inte maila eller adda. Vet inte varför. Maila mig här på Familjeliv så tar vi det därifrån.
    Kram

• Peja

Anonym (rädd)

Oh vad spännande för dig. Du är igång och har verkligen bestämt dig. Jag har inte varit inne på formunet på länge och ser att jag kom tillbaka i rätt ögonblick.
    Idag är det fredag och du ska gifta dig. Lycka till med äktenskapet och ert framtida kämpande mot uppehållstillståndet. Det kan vara svårt i början, men jag är säker på att det slutar lyckligt. Jag bara VET det!

Är väldigt glad för din skull. All lycka och välgång i livet gumman! Håll oss, för allt i världen, uppdaterade på vad som händer framöver! Jag är så nyfiken......

• Peja

Anonym (arabfrun)

OJ, vilken historia. Nästan lite filmlikt det här.
    Jag vet ingen som gift sig för pengar än. Och har bara hört dåliga saker om de som gifter sig för uppehållstillstånd när pengar är inblandat.

Blir väldigt glad att höra att det finns de där kärleken blossat upp under processen. Din man verkar verkligen bry sig om dig och familjen. Håll hårt i honom!
    Jag har även jag en utländsk man. Vi gifte oss av kärlek och startade kampen om uppehållstillstånd efter bröllopet. Jag håller med dig om att det är en mycket svår process att gå igenom. Speciellt om det inte är lagligt. Men du lyckades ta dig igenom det hela och gick som segrare med en stooooooor bonus, familjen.

Varifrån är mannen? Har du lärt dig något av hans språk? Är så nyfiken..... Om du vill får du gärna berätta mer här eller kika in i gästboken. Hoppas höra från dig.

Grattis till ditt lyckade val i livet!!!

• Peja

Anonym(rädd)

Grattis till giftermålet! Hur känner du dig nu? Var du nervös vid ceremonin?
    Själv var jag jättenervös vid våra 5 minuter i tingshuset och ännu mer nervös när vi gifte oss i hans hemland.

Har du fått några känningar nu som gift? Jag menar, du känner fortfarande att det var rätt val? Mannen har inte förändrats?

Är glad för er skull och önskar er all lycka! Hur var bröllopet? BERÄTTA ALLT!

• Peja

Anonym(rädd)

OH, guuud vad sött. Han började gråta..... Jag blir så rörd när det händer. Då vet man att det är riktiga känslor. Vad glad jag blir!

Ja att han får resa hem ett tag var ingen nyhet. Och jag vet att det låter länge med 6 månader men jag lovar dig att det går fort.
    Min man var hemifrån (Sverige är hans hem) 8 månader och jag reste dit två gånger. Sparade allt som vi hade tillsammans, kort från resorna och giftermål med mera, stämplar i passet, flygbiljetter...ALLT! Samt att jag skrev typ en hel bok om vårt liv tillsammans. Svarade mycket redogörande på alla frågor som Migrationsverket ville ha, hihi.
    Jag ringde några gånger varje vecka. Klarade inte att vara utan honom. Köpte speciella kort för att ringa billigare, bra teckning på ett kort som heter CallPower. Rekomenderar det gärna. Finns att köpa på de flesta "arabbutiker", vet inte hur det är med vanliga ATG-ombud.

Har du frågor eller känner dig nere så kom in här. Vi finns här för dig gumman. Du är inte ensam, OK!!!!

Håll oss uppdaterade.

Många kramar

• Peja

Men oj gumman!..... Det var länge sen jag var inne på sidan. Det har ju hänt massor i ditt liv nu ju.... Hur mår du?
    Jag vet att det är svårt nu utan mannen. Kommer precis ihåg hur jag kände den första tiden. USCH!!!!!!!!!!!!
    Och vad synd att polisen var tvungen att ta honom i förvar de sista dagarna, man vill ju vara med honom mer då än aldrig förr. Hemska tanke. Jag hoppas ni kan ha kontakt nu när han är hemma. Det är inte roligt med dålig kommunikation. Telefonkontakter som bryts och inga pengar på telefonkort med mera.
    Du får tänka framåt mot din egen resa till hans land. Det kommer bli spännande och såååååå roligt, jag LOVAR! =) ;) =)

Om du känner dig nere kan du alltid skriva här eller maila. KAnske har du frågor. Jag finns här för dig.
    Var inte ledsen. HAn kommer tillbaka. Och jag tror att med de nya reglerna så kommer det att gå fort. Håll ut gumman!

Angående bebisen är det inte mycket mer att göra än att vänta in på tecken. Tänk inte för mycket på det. Om det är menat att ni ska få barn tillsammans nu så blir det så.

HA det bäst!!
    Kram Pernilla

Svar på tråden gifta sig så att han får stanna i sverige?