• fru kost

Är det verkligen "rätt"- störande granne

Har ett litet problem/fundering som jag inte vet vad jag tycker om och inte kan man göra ngt åt saken. Vi har flyttat in i ett radhus nyligen. Området är väldigt känt för att vara så lugn,tyst och idyliskt. Och priserna ligger därefter också...
    Nåja, nu har vi alltså köpt detta dyra hus och flyttat in i detta drömområde.
    Meeeeen....
    1 månad innan visningen vi var på för detta hus hade det flyttat in en familj 3 hus bort med en utvecklingstörd kille på ca 15 år.
    På visningen pratde jag med mäklare om grannar i husen brevid för att kolla om det var en lugn, tyst länga.
    Och ja- det var inget konstigt med grannarna, det var så lugnt och harmoniskt så... Frågade även ägarna till huset vi köpte om detta och de bekräftade också att det var så.
    Så nu har vi iaf flyttat in och jag kan säga att det är inte tyst och lugnt alls. Killen som bor 3 hus bort har div märkliga skrikande stönande läten för sig hela dagarna och vankar ibland fram och tillbaka smått stönade på gatan framför....
    Det låter ju hemskt nnär jag berättar om det- men det är faktiskt inte roligt att ligga i solstolen och höra massa stönande ljud, eller äta middag och lyssna på dyl...
    Självklart kan jag inte be familjen "hålla tyst" eller "skärpa sig", för han är ju sjuk.... Inget de kan göra åt.
    Dock är min undran - är det inte "fel" av mäklaren och ägarna att inte berätta detta? Vad jag hört nu av andra grannar är att de faktiskt flyttade för att de inte trivdes med dessa ljud?
    Och en annan undran är om det verkligen är "rätt" av familjen att flytta till ett område där många störs av deras sons ljud? Kankse hade vart lite "snällare" att köpa ett fristående hus iaf så man inte stör rakt av?

• Svar på tråden Är det verkligen "rätt"- störande granne
  • judithsimone

Tycker snarare att det är du som borde övervägt att flytta till ett fristående hus om du inte klarar av "störande" ljud.

• Trinity78

Jag tycker att det är fel av mäklaren att inte upplysa om detta. Kan ni prata med honom/henne och säga att detta?

Gravity always wins
  • fru kost

Jag klarar av "normala" ljud.
    Om grannarna sitter ute och pratar eller har musik på är helt oki.
    Men ärligt- tänk själv att ha ett stönande ljud som varierar i grad hela dagen? När man vill mysa ute på altanen en kväll med ett glas rött- så hör man ngt som låter som en brunstigt får eller så i bakgrunden...
    Jättekul

judithsimone skrev 2007-07-26 16:32:57 följande:
    Tycker snarare att det är du som borde övervägt att flytta till ett fristående hus om du inte klarar av "störande" ljud.
  • fru kost

Ja. jag funderar på att prata med både mäklare och förra ägarna.
    Vet dock inte om de gjort ngt "fel"??
    kan man säga att störande ljud från grannar är dolt fel?
    Därför måste ja fråga er här vad ni anser eller om ni vet "lagarna" gällande mäklare och så...

Trinity78 skrev 2007-07-26 16:34:45 följande:
    Jag tycker att det är fel av mäklaren att inte upplysa om detta. Kan ni prata med honom/henne och säga att detta?
  • Åsa

Spontant tycker jag det är fel av mäklaren att inte nämna saken om det faktiskt var så att säljarna upplevde det så störande att de valde att flytta (förutsatt att mäklaren kände till det givetvis). Däremot är det väl väldigt tveksamt om det skulle anses så allvarligt att ni kunde få kompensation eller mäklaren en "prick" för brister i god mäklarsed eller vad det heter, även om ni kan visa att mäklaren faktiskt visste om det.

Däremot tycker jag knappast man kan ställa krav på var eller i vilken boendeform folk bor när det är sjukdom det gäller. I lägenhet t ex har man ju högre krav på sig att "sköta sig" vad gäller störningar än i hus (inte för inte är husuppväxta ungdomar de största störningsmarodörerna i hyreshus) men inte tror jag någon i hyreshus skulle få för sig att tycka att en granne med den typen av problem borde köpt hus i stället. Om de ens har råd alltså; priserna varierar ju med ort och fastighet men generellt är ju fristående hus dyrare. För allt vad vi vet kan för övrigt familjen ha flyttat dit långt innan man visste att sonens avvikelse skulle yttra sig på det här sättet.

• Trinity78
    fru kost skrev 2007-07-26 16:38:12 följande:
    Ja. jag funderar på att prata med både mäklare och förra ägarna. Vet dock inte om de gjort ngt "fel"??kan man säga att störande ljud från grannar är dolt fel?Därför måste ja fråga er här vad ni anser eller om ni vet "lagarna" gällande mäklare och så...
    Jag kan tycka att det skulle kunna räknas som ett "dolt fel" faktiskt. Ni har ju dessutom frågat både mäklare och tidigare hyresgäst om detta. Jag vet dock inte vad som står i mäklarnas praktika.
    Gravity always wins
  • judithsimone

Bara så jag förstår rätt.
    Du vill hävda ett dolt fel för att kunna häva köpet eller kräva ersättning och som skäl vill du uppge att grannen har ett funktionshindrat barn som stönar på störande vis och att säljare/mäklare skulle ha uppgivit detta vid köpet?

• Soul

fru kost skrev 2007-07-26 16:38:12 följande:

Ja. jag funderar på att prata med både mäklare och förra ägarna. Vet dock inte om de gjort ngt "fel"??kan man säga att störande ljud från grannar är dolt fel?Därför måste ja fråga er här vad ni anser eller om ni vet "lagarna" gällande mäklare och så...
    Utan att vara juridiskt kunnig tror jag det är svårt att göra något. Mäklaren kan hänvisa till att de inte visste något (säljarna kanske inte sagt något) och de tvår vanligtvis sina händer. Säljaren kan ju enkelt säga att det inte var något som störde dem eller att de aldrig märkt av det. Låter jobbigt och du kan ju alltid försöka, men som sagt tror inte det går att göra något.

Sen har ju faktiskt handikappade rätt att bo var de vill som alla andra och att säga att de borde flytta till ett fristående hus tycker jag låter lite hårt. Inte alla har råd att köpa hus.
  • fru kost

Nej. jag vill hävda dolt fel eller ngt alls. Jag bara undrade om det fanns ngn benämning på vad det skulle kunna gå under dyl problem.
    Och jag skulle nog vilja ha viss penning tillbaka då huset/området inte var så som det utgavs att vara.
    Jag har alltså inte ngt agg mot familjen med barnet- verkligen inte.
    Det är inte deras fel. Men jag kan som sagt inte ignorera funderingen på om de verkligen var så "hänsynstagande" eller vad man kan säga som köpte ett radhus när de nu har det som de har det...
    Och jag anser att mäklare och fd ägare borde upplyst om detta problem- för det gör hela boendet heeelt annorlunda mot hur jag vill ha det.

judithsimone skrev 2007-07-26 16:41:03 följande:
    Bara så jag förstår rätt. Du vill hävda ett dolt fel för att kunna häva köpet eller kräva ersättning och som skäl vill du uppge att grannen har ett funktionshindrat barn som stönar på störande vis och att säljare/mäklare skulle ha uppgivit detta vid köpet?
  • judithsimone

Men du klarar "normala" ljud säger du. Anser du att det funktionshindrade barnet är onormalt?

Att som mäklare "varna" för att grannen är funktionshindrad skulle jag finna synnerligen osmakligt och jag hoppas att en sådan "varning" skulle falla under diskimineringslagstiftning. Likaså att du krävde kompensation för att mäklaren undanlät att varna för det funktionshindrade barnet.   

• fru kost

Jag vill bara säga att jag faktiskt förstår familjen också. Jag hyser som sagt inget agg eller direkt ilska mot dem. Och självklart kan man inte förhindra utvecklingstörda att bo i tex radhus.
    Men jag själv skulle inte vid det läget köpa ett radhus där man verkligen lever nära inpå grannarna och lätt stör.

• judithsimone

Gärna moske men inte här

Vem förväntar du dig då ska vilja bo granne med funktionshindrade? Ska de tvingas flytta ut i skogen?

• fru kost

Ja. Jag anser att utvecklingstörda är onormala? Inte på negativt sätt som så- men de skiljer sig från normen och är då onormala juh? Vad menar du?
    Och normala ljud är inte gravt stönande, halv skriande.
    Skulle du tycka att det var oki om din granne hade skrikande sex flera gånger per dag? Sex är ju väldigt naturligt- då vore det oki för dig alltså?

judithsimone skrev 2007-07-26 16:50:16 följande:
    Men du klarar "normala" ljud säger du. Anser du att det funktionshindrade barnet är onormalt?Att som mäklare "varna" för att grannen är funktionshindrad skulle jag finna synnerligen osmakligt och jag hoppas att en sådan "varning" skulle falla under diskimineringslagstiftning. Likaså att du krävde kompensation för att mäklaren undanlät att varna för det funktionshindrade barnet.   
  • Trinity78

Jag tycker inte alls att det är nåt konstigt med att en mäklare ska upplysa om att grannarna för en del oväsen! Oavsett om det kommer från hög musik, trimmade mopeder, skrikiga barn eller som i detta fall. Jag hade inte köpt huset om jag hade vetat att ljudnivån hade varit sån. Det är inte den funktionshindrade grannen i sig som TS har problem med (som jag förstår det).

Gravity always wins
  • fru kost

Nä. men det finns faktiskt hus som inte ligger precis brevid varann. Och i just radhus så hör man ju typ allt som grannarna säger när man är ute på tomten.

judithsimone skrev 2007-07-26 16:52:57 följande:
    Gärna moske men inte här Vem förväntar du dig då ska vilja bo granne med funktionshindrade? Ska de tvingas flytta ut i skogen?
  • fru kost

Nåja. jag ska iaf ringa mäklaren och kolla läget och kolla hur mkt han kände till. Får sen gå efter det- verkar han trovärdig och säger sig ovetandes så får det väl vara så.... Annars får man väl kolla upp hur lagen säger.
    Tack iaf för synpunkter

• MissPearl

Eh....en pojkes handikapp och högljuddhet i grannskapet är väl knappast mäklarens och säljarens skyldighet att tala om som en störande olägenhet i den lugna idyllen?

Kankse ni borde flytta enskilt?

• Kajsa Anka

Pojkens föräldrar borde inte ha flyttat till ett sådant område.

De borde även kunna få sin son att vara tyst, och inte låta så mycket. Annars får de flytta, eller lämna sin son till några som klarar av honom.

Jag hade flyttat därifrån. Inte vill man sitta och lyssna på sådant hela tiden.

Svar på tråden Är det verkligen "rätt"- störande granne