• Gulletuss

Hur mycket kostar en anställd för arbetsgivaren?

Ja, som rubriken lyder....
    Förutom timlönen, hur mycket mer kostar en anställd?

För de som är bra på att räkna (inte jag) kan jag ge 105:- i timmen som exempel. Hur mycket skulle det egentligen bli för arbetsgivaren att betala?

• Svar på tråden Hur mycket kostar en anställd för arbetsgivaren?
  • Enterprise

Generellt brukar man säga att en anställd kostar lönen + 50% till i sociala avgifter (bla arbetsgivaravgift).

Så om timlönen är 105 kr så blir kostnaden för företaget ungefär 150 kr i timmen.

Men, det finns många regler, så det allra säkraste är att ringa till Skatteverket och fråga.

• Maria40

Jag har samma uppfattning som Enterprise, +50% "mellan tummen och pekfingret".

Det går säker att läsa på skatteverkets hemsida. Tänk på att det är massor med olika skatter som tillsammans blir ca 50%.

• sommartorpet

Lön 105:-
    Semsterers ca 13% 13,65
    Sociala avgifter 32,42% 38,47
    Summa: 157,12

Foraförsäkring ca 7% av lönen (105+13,65) = 8,30
    Löneskatt på pensionsdelen (3,5%) Fora 22,24% 0,93

Summa direkt lönekostnad 166,35

Sedan tillkommer lite extra till i olika avgifter till fackföreningar eller arbetsgivarföreningar men det är så olika mellan olika brancher att det är omöjligt att räkna på, men ungefär 1 kr till i timmen kan man nog snitta det till.

• Gulletuss

Å tack snälla mattegenier som kan lite om sånt här!
    Då har jag lite bättre koll på läget!

• sommartorpet

Det handlar väl mindre om matematik än om kunskaper om de kostnader och avgifter en arbetsgivare har. Att multiplicera lönen med 32,42% är en sak, att veta att det är 32,42% är en helt annan sak.

• Tilda08

Sen kan man fundera på övriga kostnader. Tex dator, arbetsplats osv. Beror lite på vad det är man försöker räkna ut.

Svar på tråden Hur mycket kostar en anställd för arbetsgivaren?