• annie29

Nån som varit på Kreta,Kato Stalos nångång?

Ska åka till Kreta,Kato Stalos om 1 vecka, längtar!!

Har aldrig varit där förrut,och det kunde vara kul att höra hur det var där.

Hur stränderna är, finns det många resturanger,affärer,var det lätt att ta sig in till Chania? M.M M.M

MVH:Annie

• Svar på tråden Nån som varit på Kreta,Kato Stalos nångång?
  • Semla02

Vi bodde i en by 1km därifrån, men vi vad vid Kato Stalos och badade en gång :)

Det var lätt att ta sig till Chania, bussarna går ofta och kostar 1 euro (iaf 2005)

• Emsingen

Vi var där i september 2004, kan tänka mig att det har förändrats en del eftersom det byggdes mycket där då.
    Det fanns inte så hemskt mycket affärer mer än de vanliga med lite mat, sprit och godis. Vi hittade olika bra resuatranter varje kväll.
    Det var enkelt att åka till Chania.

Stranden var jättebra!

Jag är lite avis, skulle gärna åka dit igen nu.

• Marie IE B

Vi var i Kato Stalos 1996 så mycket har säkert ändrats se'n dess. Vi tyckte i alla fall att det var mysigt och bra på alla sätt. Vi solade och badade på stranden i Kato Stalos, i den delen som kallades Vasili Beach där gamle gubben Vasili hyrde ut solstolar och gick med sin korg och bjöd på Free Fanta dagarna i ända. Vi hyrde vespa och åkte till Chania, till Falasarna och runt omkring. Vi gjorde en utflykt till Elafonissi - Greklands Maldiverna - och det rekommenderar jag varmt.
    Trevlig semester !

• annie29

Tack,då vet jag ju lite mer.

Ja,jag kan berätta hur det va när jag kommer hem!
    Åker imorgon,längtar

• annie29

Ja,då var man hemkommen.
    Har haft det jättebra,förutom att jag nu har fått öroninflammation,har troligtvis badat(snorklat) för mycke,så det blir till läkaren på måndag!

Annars låg hotellet 10m ifrån stranden,underbart!!
    Åkte buss in till Chania 2gånger och shoppade,tyckte det inte var så billigt tyvärr,så pengarna gick åt till rwsturang besök m.m
    Men man kan ju ej snåla när man är utomlands!

MVH:Annie

• Mrs Kaffelatte

Men jag vill veta mer!!

Hur var Kato stalos som by?? Fanns det nån restaurang och så i huvudtaget där..
    Det var väligt litet när jag åkte förbi/genom för 6-7 år sedan...

Tell me.. Jag är ju hur nyfiken som helst..
    Om 12 dagar lyfter vi....

• annie29

Nja,by vet jag ej om man kan kalla det,det var en huvudgata precis utanför hotellet,som det tog över 5 minuter att gå över,sååå mycke trafik!!
    Längs med denna gata som går hela vägen in till Chania,finns det super markets,hotel,resturanger i olika kvalite,små affärer som säljer badgrejer m.m
    Finns oxå en minigolf bana som grabben gilade!

Själva byn stalos,tror jag låg lite högre upp,men dit var det ingen som gick,såg inge lockande ut!

Vi bodde väldigt nära en resturang som heter Kaffestugan,en svensk tjej som äger,som har har lite mer svensk mat,perfekt när man har barn med sig som kanske inte uppskattar den grekiska maten,vi var där varje kväll,och såg på SVT-europa på tv,allsång på skansen,och nyheter,barnprogram
    Delade oftast på en tacotallrik,mums!

Så det är ju inge större shopping ställe precis,men det finns ju resturanger och supermarkets så man klarar sig så.
    När vi skulle shoppa åkte vi in till Chania,köpte bussbiljett på supermarket, 1.20 euro,busshållplatsen är dem blåa busskurerna,finns en vid golfbanan.
    Dem går lite då och då,finns ju inge busstidstabell precis.

Vilket hotell ska ni bo på?
    Annars ligger ju dem flesta hotellen precis bredvid huvudgatan,och stranden,hoppas då ni får en balkong som ej är mot gatan,för det är väldigt mycke trafik där!
    Vi hade sån tur att vi fick balkongen mot andra sidan,mot stranden,hade 10 m till havet,underbart!!!

Jättefin strand,man behöver ej trängas precis,nackdelen kunde vara att det blåste ganska kraftigt,stora vågor,och långgrunt,så man fick ha lite koll på grabben.

Vi bada varje dag,underbart,förutom att jag brände mig efter 1 dag!!
    Så smörj i er, man tycker det inte är så varmt när det hela tiden blåser,men det tar!

Hör av dig om du vill veta nå mer!

• Mrs Kaffelatte

Hemma från semstern!

Har haft det totalt underbart i två veckor med en oerhörd värme.
    Har bara upplevt att det varit så varmt en gång tidigare när vi varit i väg.
    Vi bodde mer eller mindre på stranden så det var ju bara att gå ner och doppa sig.
    Vi fick ingen balkong utan en hel altan med direkt trapp ner till stranden..
    Tyvärr så var det röd flagg de första 5 dagarna med då var det bara att hoppa i poolen..

Även vi var till kaffestugan och käkde/fikade.
    Vi var ju nere under friidrotts vm så det blev nog mer eller mindre en fika varje dag där.
    Passade på att smaka ett par (x antal luncher) tacotallrikar.. De var inte helt fel..

Nää till Kato Stalos kommer vi nog garanterat att återvända till..
    Mycket bra!!!

Svar på tråden Nån som varit på Kreta,Kato Stalos nångång?