Nettan80: Judendom, Kristendom och Islam har sina likheter men också sina olikheter. Det finns bara en G-d men det är dessa religioners heliga skrifter och syften som vi kan diskutera. Var Jesus Messias? Treenigheten? Var Mohammed en profet? Har Torah och Evangelierna blivit endrade som Islam lär? Vi har delade meningar så änkelt är det.
Judendomens profeter godkänns som profeter i Kristendomen och Islam, med vissa tillägg. Jesus påstog sig vara Mashiach (Messias), ett begräpp i Judendomen, så dem kristna stödjer sig på några profetsior i Tanach (så kallade Gamla Testamentet). Jag tror (ej säker alltså) att man bestämde om treeniheten cirka 300 år efter vår tideräkning.
Adam och G-d gjorde ett förbund med sex bud som människorna skulle följa. Människorna földe inte detta och därför kom den stora floden. Noa och hans familj blev räddade och G-d gav dem ytterligare ett bud, detta förbund kallas "shevah mitzvot" (de sju buden) och G-d gav oss regnbågen som tecken på detta förbund. Människorna efter Noa slutade följa de här buden och då valde G-d att bygga upp ett folk som skulle få till uppgift att bevara Hans undervisning. Abraham, Isak och Jakob/Israels ättlingar fick den här uppgiften, dem vi kallar judar idag. Dem är ett ljus för alla nationer och har fått 613 bud dem ska följa, medans dem andra nationerna har sju. Dem har fått det heliga landet Israel där en dag Beit Hamikdash (Templet i Jerusalem) kommer att stå igen, när Mashiach (Messias) kommer. (Det här är hur jag ser på saken och som jag har förstått hur G-d har tänkt. Är inte så påläst i Torah.)
TygTiger: "Frälsning" är ett kristet begräpp. Människans handlingar är viktiga, G-d har gett oss den här planeten för att vi ska ta hand om den, inte förstöra den. Genom våra handlingar kommer vi närmare G-d. Men det är svårt att förklara eftersom det är ett sett att leva på.
lizzi: Enligt muslimer är Abraham grunden till Islam, han och Ismael byggde moskén i Mekka och Mohammed och alla muslimer följer Abrahams tradition. Vi som tror att Torah är G-ds undervisning till männskligheten tror att Abraham är den första patriarken till det Israeliska folket därför är inte elims slutsats fel i mina öron.
Vi (Bnei Noach (Noas barn) och Bnei Yisrael (Israels barn) ser dem här som profeter: www.jewfaq.org/prophet.htm
Namus: Enligt er muslimer är Torahn ändrad, har ni några bevis på det?