• grodmorsa

adoption av styvbarn...långt

Min man och jag har precis lämnat in vår ansökan till tingsrätten om adoption.

Vi har två underbara pojkar, men vår äldsta son är inte min mans biologiska son tyvärr. När jag var gravid i v. 27 stack min sons biologiska pappa och skickade skilsmässoansökan via posten. Sist jag såg honom var när vi i slutet av graviditeten var och skrev på faderskapspappren. Han skulle komma och hälsa på en helg i månaden (han flyttade 40 mil). Nu är pojken 4 1/2 år och han har inte varit här en ända gång. Jag vill inte jaga honom för att han ska träffa sin son...jag har själv en pappa som mamma jagade genom min uppväxt och det är bara jobbigt som barn att inte känna sig älskad och viktig.
    Min man har funnits i vår sons liv i 4 år och vi har varit gifta i 1 1/2 år. Vi har fått ett gemensamt barn och vill nu att de ska ha samma juridiska rättigheter och förutsättnigar om något skulle hända mig. Min man vill också adoptera sonen av känslomässiga skäl för bådas skull. Han vill att vår äldsta son ska känna sig lika mycket som hans barn som vår lille kille.

Pojken vet om att han har en, som vi säger "spermiepappa" och att han lämnade mig för att han blev kär i en annan tjej. Han brukar fråga varför hans spermiepappa struntar i honom och säger att han inte vill träffa någon som lämnar sina barn. Jag har dock aldrig försökt svartmåla bio-pappan utan varit oerhört neutral när vi pratar om det. Pojken vill själv bli adopterad av sin pappa som han avgudar.

Jag hoppas verkligen att vår ansökan godkänns och att min man blir bådas pappa även på pappret. Om något händer mig vill jag veta att båda barnen får stanna hos min man...det borde ju räcka att mista en förälder.

Är det någon som har genomgått detta och vill dela med sig av sina erfarenheter?

• Svar på tråden adoption av styvbarn...långt
  • Angla

Spermiepappa - vilket fruktansvärt uttryck! Genom att säga att pappan lämnade dig pga ngn så svartmålar du redan där pappan indirekt då det ofta anses fullt att träffa ngn annan. Kanske bättre att se till den verkligen orsaken - han ansåg ngt vara fel i ert förhållande.

Nåväl så måste han, Pappan godkänna adoptionen - det är inget val som din son kan göra då han är på tok för ung och mycket väl kan påverkas av sin omgivning.

Angla - mamma bortom molnen
  • grodmorsa

För det första har jag inte sagt att han lämnade mig rakt upp och ner, vilket är hela sanningen. Jag har förklarat att man kan sluta vara kär i någon och att det inte är något man kan rå för.

Uttrycket spermiepappa kommer av att jag inte kan kalla hans biologiska pappa för riktiga pappa då jag anser att det är långt ifrån vad man är nör man akdrig velat träffa sitt barn. Pappa och mamma är titlar man måste förtjäna.

Synd att du tolkade det värsta ur vad jag skrev i mitt inlägg.
    Att vår relation inte var bra är självklart, men det är ingen ursäkt för att skita i sitt barn. Eller tycker du att det är okej? Vore det bättre att låta det vara som det är och vår son kanske tvingas flytta till en vilt främmande människa om något skulle hända mig? Skulle det inte vara nog för ett litet barn att mista sin mamma utan vara tvungen att mista även sin lillebror och den pappa han levt med hela livet? Ibland tror jag att gamla traditioner avgör vad som är bäst för barnet...

Vi hoppas i alla fall att adoptionen går igenom.

Var det kanske någon som hade erfarenheter av vår situation?

• Jennie med ie

Ingen egen erfarenhet....

Jag tycker i er situation att en adoption verkar vara för pojkens bästa, det lär med stor sannolikhet socialen och domstolen också tycka och eftersom pojken så vitt jag förstår aldrig träffat sin biologiske pappa så är det inte ens säkert att han behöver godkänna adoptionen. Men det bästa är givetvis om han gör det, och det är viktigt att ni just inte gör ner biopappan inför pojken. Att ni t ex inte använder begreppet "spermiepappan" när ni talar med pojken utan i så fall bara mellan er själva. Han är trots allt hans genetiska bakgrund och inte betydelselös i pojkens liv.

Tag kontakt med familjerätten, det är de som kan ge er bäst info inledningsvis och kanske kan de även förmedla kontakt med andra familjer som genomgått en så kallas "styvbarnsadoption".

• Angla

Du behöver väl ändå inte kalla pappan för riktig pappa utan rätt och slätt pappa utan egna värderingar i ordet. Vidare så tror jag knappst soc rätt och slätt skulle rycka upp din son ifrån allt han känner om det händer dig något.  När en förälder dör så skall soc se till barnets bästa.

Angla - mamma bortom molnen
  • Frida Mama89

grodmorsa: Min son har inte heller en pappa, eller rättaresagt hans finns absolut inte med i bilden, han valde själv att inte vara det, då får man stå sitt kast tycker jag. Men ja tycker ni gör HELT rätt i att låta din man adoptera din son ja såg om det här igår på Lyxfällan också. och det verkar vara en bra alternativ, vilket jag inte ens trodde existerade.

Angla: Det du skriver verkar du inte veta speciellt mycke om, du skriver att soc ska se över vad som är bäst för barnet i en sån här situation utifall det skulle hända mamman nånting och styvpappan INTE adopterat sitt styvbarn, Många tror att soc är bra och verkligen ser över vad som är bäst, men jag kan lova att i en sån här situation skulle dom iaf låta barnet bo i fosterfamilj eller liknande. En styvförälder har knappt nån makt.

Om jag skulle gifta mig med min pojkvän någon gång i framtiden skulle jag också vilja att han adopterade Anton, eftersom han vart med nu sen början, men självklart måste han ju själv vilja det också

tack för mig!

LYCKA TILL grodmorsa!

Anton 060525
  • Mrs Mama

Hur har det gått med adoption? Många år sen, men ändå Glad

Svar på tråden adoption av styvbarn...långt