• Sofiia

Tyg som fond

Vill egentligen inte göra en hel fondvägg utan ska göra en 1,5 meter bred rand på väggen. Ska ha vita tapeter och funderade på att tapetetsera min rand men fick istälet en idé om att jag kunde hänga upp tyg i bredden 1,5 meter istället efter som det är mer pratkiskt, lättare att byta ut, tvätta, flytta osv men nu börjar jag tveka på om det kommer se billigt och slddrigt ut även om jag väljer ett tungt tyg. Vad tror ni? Ska jag tapetsera min rand eller köra på tyg idén? Tips på snygga tyger?

• Svar på tråden Tyg som fond
  • Malin med Tim

Jag har tidigare haft tyg på väggen då har jag häftat fast tyget på två trälister uppe och nere så att det hänger snyggt, det funkar bra och ser snyggt ut!

• mumlan1

varför inte göra en stor tavla i tyget som du valt, i samma mått som du hade tänkt att tapetsera? Gör en ram av trä (fråga i brädgården) och spänn upp tyget och häng upp...

• Sofiia

Mulan1: Anledningen är att jag har ett vitt bord som ska stå mot väggen så jag vill ha något som bryter det vita. Kan därför inte göra en tavla.

Malin med Tim: Du har ingen bild på hur det såg ut?

• Pshevil

Vi har ett tyg upphängt i hallen på det sättet, finns bild i mitt galleri. Vek in kanterna och satte upp det med nubb. Tycker att det är ett snyggt sätt att liva upp väggen.

• Sofiia
    Pshevil skrev 2007-07-27 19:17:59 följande:
    Vi har ett tyg upphängt i hallen på det sättet, finns bild i mitt galleri. Vek in kanterna och satte upp det med nubb. Tycker att det är ett snyggt sätt att liva upp väggen.
    Jätte snyggt verkigen! Ni upplever inte tyget som fladdrigt eller? Varför valde ni tyg? Snygga garderober (?) ni hade i sovrummet förresten!
  • Pshevil

Tack! Jag spände det ordentligt när jag satte fast nubben, så jag tycker inte att det är fladdrigt alls. Och sen är tyget ganska stadigt i sig. Vi tapetserade om hela hallen vit och då kändes den alltför steril. vi ville ha något som livade upp det hela men samtidigt ville vi inte sätta upp en annan tapet där eftersom vi snart ska flytta. Sen hittade jag det där tyget på Åhlens och det kändes perfekt. Garderoberna är Billysar med vitrindörr som vi har satt tapet innanför, jättebra förvaring!

• abnocto

Vi har ett enfärgat rum och där köpte jag en färgglad gardin och hängde upp i Ikeas ståltråd för att dölja en dörr vi aldrig använder. Ser jättebra ut fast den inte är nitat på väggen. Och skulle jag tröttna på denna gardin är det lätt att byta

• tuzzla

Man kan också sy kanal både upptill och nertill på tyglängden, och sedan trä igenom en gardinstång från ikea med tillhörande ändknoppar.
    Finns ju i svart o silver, beroende på vilket som passar bäst till rummet i övrigt.
    Hänges upp på väggen med antingen bara krokar, eller med gardinstångsfästen från samma serie som stången...

Blir jättesnyggt!!!

• meya

Köp två rundstavar och sätt både upptill och nertill. Det ska vi göra! Hittade ett supersnyggt tyg på Åhléns rea nyligen. Det är ett vitt tyg med ett svart och ett grått träd som går genom hela tyget, med massor av grenar på!

• Jalapeno

vi har två tyg på väggen i vardagsrummet. SNyggt och funkar som ljuddämpare. Jag sydde fast "ludddiga" sidan av kardborreband på tyget upptill och nertill och häftade fast andra sidan på tunna lister som jag skruvade upp. Ska du ha det vid ett bord är det bra med lösningar som gör tyget lätt att tvätta

• Sofiia

Meya: Haha det var exakt samma tyg som jag stod och pillade på igår på Åhléns. Fast här var de ingen rea. Men det finns ju så otroligt mycket fint att välja mellan.. vilket iofs är bra men jobbigt!

• Strimma

Ivårt gamla hus hängde vi upp 3 st bamboo-persiennner, med lite mellanrum emellan, 1 dm från väggen  bakom soffan som en fondvägg. Satte dämpad belysning bakom dem sen. det blev görfint...

• PsyNRG

Så här blev vårat sovrum. Tyg på garderob,säng o vägg

• Sofiia

PsyNRG: Jätte snyggt verkligen! Hela era hus/lägenhet var för övrigt otroligt fint! Hur fick du fast tyget?

• Sofiia

Jag har ju betong väggar så de va inte bara att slänga upp tyget på väggen. Hur ska jag nu få upp det? Lite av idén var ju att jag skulle kunna flytta det... HJÄLP!

Svar på tråden Tyg som fond