Plankis skrev 2007-07-27 21:13:24 följande:
jag pratade med en veterinär för ett tag sedan, och hon sa att jag absolut INTE skulle ge torrfoder. hon sa att de va sämsta maten för en katt.. försökte borsta tänderna en gång på honom, men då kissade han i min säng på en gång efteråt. så har inte vågat försöka mera.. jag vet inte vad man ska göra alls?
Oj1 vad var det för veterinär?? låter som en äldre som typ kan andra djur? hmm.. för flera år sedan så rekomenderades det att vara försiktig med torrfoder, pga. att det var bla. var så höga halter av taruin. som ger njursten. Den problematiken finns till viss del kvar än i dag om man köper det absolut billigaste fodret. Ett kvalitets torrfoder är det snarare tvärt om med!
att endast ge burkmat till katter är inte att föredra! För det första så består det av 82% vatten, och det blir snabbt dåligt i rumstemperatur. Satsa på ett kvalitets torrfoder istället.
Jag förstår att det är svårt att endast lyssna på en röst över internet så här, (fast jag föder upp katter

) Så mitt råd är att du ringer andra veterinärer och några uppfödare, samt pratar med personalen i en duktig butik.
Jag anser inte att du behöver sluta med burkmat helt, men basen bör bestå av torrfoder.
Angående tandstenen tycker jag du ska ge tandstensgodis. Det finns på välsorterade djuraffärer och granngården (lantmännen)
Du kan även börja med algpulvret Plackoff. (borde gå att söka på info om) djuraffären kan nog även hjälpa där.
börja inte borsta tänderna om han ogillar det, det ska man helt vänja från han var kattunge.