• Plankis

Tandsten? (katt)

Tycker att min lille katt-prins på 5 år har sååå gula tänder. Men tandköttet ser bra ut.. Farligt för dom att ha gula tänder? Har försökt att borsta hans tänder med tandkräm för katter, men det gick inte. Hur sköter man kattens tänder?

Råd mottages gärna!

• Svar på tråden Tandsten? (katt)
  • Lokatt

Det är skillnad på om tänderna bara ser gula ut eller om dom har gula beläggningar som är upphöjda. Det ser du lättast på tänderna längst bak. Och ja, om det är ordentligt med tandsten där så är det farligt, kan bildas infektioner som sprider sig och i extremfall orsakar tandlossning.
    förebyggande är att ge katten torrfoder samt särskilt "tandstensgodis". Finns även ett pulver att strö på maten, det kan hjälpa även om det redan finns lite tandsten.
    Om man har en katt som tillåter och man vet vad man gör så kan man skrapa tänderna med tandskrapa. Tandborstnig är inget som tar bort när tandstenen redan blivit stor.
    en veterinär kan skrapa tänderna på din katt och sedan förebygger du så behöver det inte komma tillbaka.

• Plankis

jag pratade med en veterinär för ett tag sedan, och hon sa att jag absolut INTE skulle ge torrfoder. hon sa att de va sämsta maten för en katt..

försökte borsta tänderna en gång på honom, men då kissade han i min säng på en gång efteråt. så har inte vågat försöka mera.. jag vet inte vad man ska göra alls?

• Lokatt
    Plankis skrev 2007-07-27 21:13:24 följande:
    jag pratade med en veterinär för ett tag sedan, och hon sa att jag absolut INTE skulle ge torrfoder. hon sa att de va sämsta maten för en katt.. försökte borsta tänderna en gång på honom, men då kissade han i min säng på en gång efteråt. så har inte vågat försöka mera.. jag vet inte vad man ska göra alls?
    Oj1 vad var det för veterinär?? låter som en äldre som typ kan andra djur? hmm.. för flera år sedan så rekomenderades det att vara försiktig med torrfoder, pga. att det var bla. var så höga halter av taruin. som ger njursten. Den problematiken finns till viss del kvar än i dag om man köper det absolut billigaste fodret. Ett kvalitets torrfoder är det snarare tvärt om med!
    att endast ge burkmat till katter är inte att föredra! För det första så består det av 82% vatten, och det blir snabbt dåligt i rumstemperatur. Satsa på ett kvalitets torrfoder istället.
    Jag förstår att det är svårt att endast lyssna på en röst över internet så här, (fast jag föder upp katter ) Så mitt råd är att du ringer andra veterinärer och några uppfödare, samt pratar med personalen i en duktig butik.
    Jag anser inte att du behöver sluta med burkmat helt, men basen bör bestå av torrfoder.

Angående tandstenen tycker jag du ska ge tandstensgodis. Det finns på välsorterade djuraffärer och granngården (lantmännen)
    Du kan även börja med algpulvret Plackoff. (borde gå att söka på info om) djuraffären kan nog även hjälpa där.
    börja inte borsta tänderna om han ogillar det, det ska man helt vänja från han var kattunge.
  • Rigmor Mortis

Torrfoder ÄR förödande för tänderna. Det är stärkelserikt och tenderar att bilda en gegga som fastnar i tänderna - rena buffén för bakterier. Bäst för tänderna är rått kött och råa ben, men även burkmat är bättre än torrisar då de inte bildar någon gegga.

TS - är det mycket tandsten kan du behöva låta skrapa bort det hos veterinär. Sedan kan PlaqueOff funka bra för att förhindra nya beläggningar.

• dekad

Nu är det den problematiken igen, folk tycker så olika om torrfoder... Jag anser att torrfoder inte är det optimala man kan ge sin katt på grund av allt för högt kolhydratinnehåll. Torrfoder skyddar inte mot tandsten, om man inte köper speciellt torrfoder som är specifikt mot tandsten. Vanligt torrfoder faller sönder när katten biter på det, och gegget som blir fastnar på/mellan tänderna och eftersom det innehåller kolhydrater kan det bildas tandsten lätt.
    Och "Lokatt": Jag vet inte vad du hört, men taurin är livsviktigt för katter. Det kan man inte överdosera. Finns bl.a. i hjärta. En katt som får för lite taurin dör. Det som kan ge ökad risk för njursten är bl.a. allt tillsatt salt som finns i torrfoder, för att få katten att dricka mer (för att undvika urinrelaterade problem...snacka om moment 22 ).

Att blötfoder innehåller vatten fattar jag inte varför folk är så emot? Det gör våran mat med. Katter är dåliga vattendrickare, och enligt studier så har katter som äter torrfoder och dricker tillräckligt enligt rekommendationer ändå för koncentrerad urin jämfört med "blötmatskatter". Katters naturliga byten är andra djur som också innehåller 70-80% vatten, det är det dom är anpassade för. Plus då att bra blötmat inte innehåller spannmål, som inte är naturligt för katten att äta i den mängden det är i torrfoder. Sen att torrfoder är bekvämt för ägaren, det säger jag inte emot

TS, vill du ge blötmat så gör det. Det finns ett medel på välsorterade butiker/veterinärer som heter plaque-off, som är ett pulver man lägger på maten en gång om dagen. Det tas upp och påverkar salivens sammansättning dels för att motverka tandsten som finns och dels för att motverka att plack uppstår. Har precis börjat använda det till mina katter (som äter för snabbt för att hinna tugga, så dom får plack på tänderna tyvärr), så jag får väl se om ett par veckor om det ger nån effekt. Sen skadar det väl inte att försöka vänja katten vid tandborstning, men det brukar väl inte vara så populärt... Man kan även ta en bit gasbinda och vira runt en fingertopp och liksom "massera"/gnida tänderna som rengöring. Några gånger i veckan är lagom.

• Plankis

tack för era svar min lilla prins äter inte torrfoder och har aldrig gjort, testat typ ALLT. så han får äta sin "blöt-mat" han, inte så mycket å göra åt han är lixom 5 år.

ska leta de där plackoff

tandborstning med gasbinda har jag redan prövat

Svar på tråden Tandsten? (katt)