Tandsten? (katt)
Nu är det den problematiken igen, folk tycker så olika om torrfoder... Jag anser att torrfoder inte är det optimala man kan ge sin katt på grund av allt för högt kolhydratinnehåll. Torrfoder skyddar inte mot tandsten, om man inte köper speciellt torrfoder som är specifikt mot tandsten. Vanligt torrfoder faller sönder när katten biter på det, och gegget som blir fastnar på/mellan tänderna och eftersom det innehåller kolhydrater kan det bildas tandsten lätt.
Och "Lokatt": Jag vet inte vad du hört, men taurin är livsviktigt för katter. Det kan man inte överdosera. Finns bl.a. i hjärta. En katt som får för lite taurin dör. Det som kan ge ökad risk för njursten är bl.a. allt tillsatt salt som finns i torrfoder, för att få katten att dricka mer (för att undvika urinrelaterade problem...snacka om moment 22
).
Att blötfoder innehåller vatten fattar jag inte varför folk är så emot? Det gör våran mat med. Katter är dåliga vattendrickare, och enligt studier så har katter som äter torrfoder och dricker tillräckligt enligt rekommendationer ändå för koncentrerad urin jämfört med "blötmatskatter". Katters naturliga byten är andra djur som också innehåller 70-80% vatten, det är det dom är anpassade för. Plus då att bra blötmat inte innehåller spannmål, som inte är naturligt för katten att äta i den mängden det är i torrfoder. Sen att torrfoder är bekvämt för ägaren, det säger jag inte emot
TS, vill du ge blötmat så gör det. Det finns ett medel på välsorterade butiker/veterinärer som heter plaque-off, som är ett pulver man lägger på maten en gång om dagen. Det tas upp och påverkar salivens sammansättning dels för att motverka tandsten som finns och dels för att motverka att plack uppstår. Har precis börjat använda det till mina katter (som äter för snabbt för att hinna tugga, så dom får plack på tänderna tyvärr), så jag får väl se om ett par veckor om det ger nån effekt. Sen skadar det väl inte att försöka vänja katten vid tandborstning, men det brukar väl inte vara så populärt... Man kan även ta en bit gasbinda och vira runt en fingertopp och liksom "massera"/gnida tänderna som rengöring. Några gånger i veckan är lagom.