• Flikkan84

Flytt-tips!!!

Har precis köpt hus, å ska strax flytta.. Undrar om det är någon som kan ha lite tips på hur man kan packa allt på ett smart sätt? Böcker väger ju en del, så en hel bananlåda/flyttlåda med böcker väger ju en del om man säger så... Hur har ni packat?

Å dessutom, i badrummet så har det blivit en stor gulaktig fläck under badrumsmattan.. Å vi får inte bort den... Nån som har nått tips på hur man kan få bort den, eller om det är nån som vet hur man får bort den så vore det himla bra... Känns inte så kul att lämna det så åt nästa hyresgäst, speciellt inte om dom har en annan storlek på deras matta, eller kanske ingen alls...

Mkt tacksam för svar!!!

• Svar på tråden Flytt-tips!!!
  • carrobarro84

vet inte om jag har sådär superbra flyttips eftersom jag bara flyttat en gång i mitt liv. men att lägag kläder o sånt o svarta soppsäckar är bra, enkelt å bära och man slipper slösa kartonger på dem

• Nyfiken gul

här kommer tips från en flyttexpert!! Har flyttat i snitt vartannat år...

*Packa systematiskt! Släng inte ner grejor hit o dit utan töm en garderob i taget, en hylla i taget osv...

*Skriv på lådorna vad dom innehåller och till vilket rum dom ska till

*Kläder behöver inte packas - fäst med tejp eller gummisnodd kring galgar - häng över en plastsäck för skydd mot smuts och lägg/häng kläderna där dom får plats

*Kuddar, filtar, täcken kan med fördel packas i plastsäckar och fungera som stötdämpare för ömtåliga möbler.. tryck och knöla in där det behövs stötdämpare!

*Dubbla papperskassar är jättebra att lägga böcker i. Då får man plats med precis så många som man orkar bära och kan med fördel staplas på höjden...

*Packa aldrig en kartong tyngre än vad du orkar bära...  Lägg halva kartongen med fotoalbum, böcker osv - packa sedan lättare saker ovanpå tex torkade blommor, tygblommor osv...

*Packa i redan befinliga lådor.. Packa tvättkorgen med grejor, babyns badbalja kan du lägga saker i, hundkorgen kan du lägga saker i, transportburen för katten får inte bäras tom.. dra ut lådor ur byråer och packa i...

*Flytta leksakslådor precis som dom är - tejpa för byråer och nattduksbord så kan du flytta dom som dom är...

*skruva isär så mycket möbler som möjligt för att spara plats o få lättare att bära...

*Packa ömtåligt porslin och glas i tidningspapper eller handdukar - packa aldrig en full låda med glas/porslin

*Ställ dom lådor du behöver först - som sista lådor i flyttbilen tex bestick och glas.. du slipper riva alla 90434 kartonger för ett dricksglas...

*Dukar och örngott kan med fördel läggas som stötdämpare i kartonger med ömtåliga saker..

• burtok

böcker är bäst att packa i dubbla papperspåsar.. det blir lagom tunga då.. enkel påse kan gå sönder...

skriv på lådorna vad de innehåller samt vilket rum de ska lasta av det i....

har flyttat 6 gånger de senaste åren.. så jag har vanan inne..

lycka till!

• Flikkan84

Nån som vet vad man kan göra åt den dära fläcken då?

• Nyfiken gul

vad är det för typ av fläck då?? Urin? Färg? ... nånting??

Sitter den på själva golvet???

Vad är golvet gjort av??

• vänat

Ett annat tips är att torka ur vaje skåp eller vaje gardrob när du tömt de för det under lättar sedan vid ur städningen. Glöm inte heller att torka lister ovan för dörra, eller gummilisten i kyl & frys.

För att slippa diska allt prslin användig av rena handukar eller andra texstilier när du flyttar, ska ha tidnings papper måste ju ställa dig och diska när du packar upp den tiden kan ju i stället ängna dig åt trevligare saker.

• Flikkan84

Nyfiken Gul: Det är mattan som har lämnat fläcken.. Tydligen så är det så att vissa badrumsmattor som har halkskydd under lämnar sånna gräsliga fläckar efter sig.. Så nån mer matta av den typen tänker inte jag köpa iallafall...

• Thursday

Du har fått en hel del bra råd som jag håller med om, men jag säger emot lite också Jag flyttade åt en kompis senast igår (Och flyttade själv till hus för ett år sen.)

Papperspåsar och konstiga byttor med saker i är värdelöst. Så mycket som möjligt ska packas i fyrkantiga likadana flyttkartonger. Absolut det enklaste för folk att bära och fixa. Det är att bära ut från lägenhet till flyttbil som tar tid och allting där man måste tänka "oh, hur ska jag ställa den här då?" ökar den tiden. Håll utkik på Blocket efter kartonger, finns ofta till bra pris men försvinner fort.

Skriv inte på kartongerna vad det är i. Numrera alla kartonger löpande med siffra uppepå och på sidan, och skriv vad det är i på ett papper som ni håller reda på. Då slipper ni gå igenom och lyfta alla kartonger för att se vad som är i, utan kollar på listan och tar fram rätt kartong.

Flytta saker ni är rädda om i förväg om ni har möjlighet. Ofta får man ju det nya ett tag i förväg och kan köra t.ex. stereo, dator, krukväxter, lådan med det allra finaste porslinet och prydnadssakerna så att det säkert klarar sig.

Se till att ha massor av kall läsk, bananer och kakor till flytthjälpen under dagen.

• Flikkan84

Nån mer som har nått flytt-tips kanske?

• Teschty
    Nyfiken gul skrev 2007-07-27 22:32:02 följande:
    här kommer tips från en flyttexpert!! Har flyttat i snitt vartannat år... *Packa systematiskt! Släng inte ner grejor hit o dit utan töm en garderob i taget, en hylla i taget osv... *Skriv på lådorna vad dom innehåller och till vilket rum dom ska till*Kläder behöver inte packas - fäst med tejp eller gummisnodd kring galgar - häng över en plastsäck för skydd mot smuts och lägg/häng kläderna där dom får plats*Kuddar, filtar, täcken kan med fördel packas i plastsäckar och fungera som stötdämpare för ömtåliga möbler.. tryck och knöla in där det behövs stötdämpare!*Dubbla papperskassar är jättebra att lägga böcker i. Då får man plats med precis så många som man orkar bära och kan med fördel staplas på höjden... *Packa aldrig en kartong tyngre än vad du orkar bära...  Lägg halva kartongen med fotoalbum, böcker osv - packa sedan lättare saker ovanpå tex torkade blommor, tygblommor osv... *Packa i redan befinliga lådor.. Packa tvättkorgen med grejor, babyns badbalja kan du lägga saker i, hundkorgen kan du lägga saker i, transportburen för katten får inte bäras tom.. dra ut lådor ur byråer och packa i...*Flytta leksakslådor precis som dom är - tejpa för byråer och nattduksbord så kan du flytta dom som dom är...*skruva isär så mycket möbler som möjligt för att spara plats o få lättare att bära... *Packa ömtåligt porslin och glas i tidningspapper eller handdukar - packa aldrig en full låda med glas/porslin*Ställ dom lådor du behöver först - som sista lådor i flyttbilen tex bestick och glas.. du slipper riva alla 90434 kartonger för ett dricksglas... *Dukar och örngott kan med fördel läggas som stötdämpare i kartonger med ömtåliga saker..
    Shit vilka tips, denna tråden måste jag spara... Tack så mycket (trots att det inte va "min" tråd utan jag bara halkade in här)
  • looove

Håller med Idispidis.
    Använd flyttkartonger till allt du kan! Flyttfirmor säljer ofta begagnade flyttkartonger tillet bra pris.
    Sen kan du ju alltid sälja dem vidare.

Packa hälften böcker/hälften kläder.

(har flyttat 20 ggr)

• PitraPi

Ang. fläcken så skulle jag testa jif cream, det brukar funka mot det mesta! Lycka till!

• Banana82

flyytar om 6 dagar och inte packat en låda, denna tråd gör mig plågsamt medveten om detta

Inside me, there's a thin woman trying to get out... But I can usuaully shut the bitch up with chocolate!
  • PitraPi

Men då börjar det bli lagom tid att göra det nu. Jag börjar alltid sent för då anser jag mig vara mer effektiv när jag väl packar. Flyttar själv till hus om mindre än 3 veckor så snart ska jag väl börja tänka på flyttstöket.

Banana82 skrev 2007-08-09 10:49:23 följande:
    flyytar om 6 dagar och inte packat en låda, denna tråd gör mig plågsamt medveten om detta
  • LAA

Packa ner en separat låda med grejer du behöver för de första dygnen (kläder, toalettsaker, lakan, handdukar, linsvätska, konservöppnare...). Guld värt!

• Banana82
    PitraPi skrev 2007-08-10 14:52:49 följande:
    Men då börjar det bli lagom tid att göra det nu. Jag börjar alltid sent för då anser jag mig vara mer effektiv när jag väl packar. Flyttar själv till hus om mindre än 3 veckor så snart ska jag väl börja tänka på flyttstöket.
    inte packat ännu heller men har bara 47 kvad att packa ihop, och ska bara ha med en möbel och knappt något från köket
    Inside me, there's a thin woman trying to get out... But I can usuaully shut the bitch up with chocolate!
Svar på tråden Flytt-tips!!!