• eio

Diastasis Recti * delade magmuskler * träning efter förlossningen

Kan tilägga att när man ska känna efter på magen så ska fingrarna alltså peka ner mot venusberget när du mäter.

meya madre - Vet tyvärr inte var du ska vända dig när det gäller sånt här. Men om du bor i närheten av Sthlm, Gbg eller Lund så är väl nåt av universitets sjukhusens kvinnokliniker att föredra. Dom är väl oftast mer pålästa om sånt här. Men annars är det mvc man ska gå genom som jag förstår det. Men det gäller nog att ligga på och kräva att det kollas upp ordentligt, för man blir visst lätt avvisad vad det gäller DR.

• eio

sisu - Vad jag förstått så kan man bli beviljad en operation för att rätta till det. Men det är svårt att få det och man måste tydligen tjata och ligga på för att få det.

• eio

sisu - Tydligen väldigt olika mellan olika mvc. Men det kan vara bra att vara ordentligt förberedd. Printa ut info från nätet å ha med dig.

• eio

ania - Hur gick det med din op? Blev du nöjd?? Är lite nyfiken

• eio
    MeyaMadre skrev 2007-09-13 19:07:10 följande:
    Tackar MizzQt och Nino...jag ska se om jag kan få ngn att översätta- är urkass på eng!Var hos läkaren och han såg ut som ett frågetecken..Han kollade lite på nätet(- Altavista) men verkade inte som att han fick ngn napp alls, jag tror inte ens att han stavade rätt Jag försökte verkligen förklara och vara så tydlig som möjligt men, han såg bara ännu konstigare ut och tycktes tänka att jag led av hypokondri och bara försöker hitta fel så jag slipper träna magen...Han tyckte att jag skulle bita ihop och att efter 2 år(eft födsl) så finns det ingen risk för något. Om jag är rädd så kunde han säga att bråck var lätt att åtgärda (det var inte ens det jag jag trodde...)Han tyckte magen kändes ok och att det är normalt att ha olika bredd på musklerna, spec jag som inte då vågat träna magen så hårt. Så han ordinerade situps och ta något för halsbränna (!!!???)Jag gick hem röd i ansiktet.
    Vilken riktigt vissen läkare!!! Skrikandes Tycker du ska skriva ut info från nätet och sen ta kontakt med en annan läkare och visa den info du kan få tag på. Tyvärr är det många läkare som inte känner till detta.
  • eio
    blommanigbg skrev 2007-09-11 19:02:08 följande:
    Jag har två gånger när jag skulle resa mig upp fått som om magen vred om sig. Kändes som om tarmarna skulle ramla ut.. Ont gjorde det.. Kan jag ha delade magmuskler då? Min mage har inte dragit ihop sig efter förlossningen. Jag blev akutsnittad nov-05..
    Har du gjort testet?? Kan mycket väl vara så att du har delad magmuskel...men det kan även handla om bråck.
    Försök göra de övningar som står här i tråden, jättebra om du märker någon skillnad till det bättre. Ja....de skadar ju inte ändå
    För att få bråck konstaterat måste du nästan ta kontakt med sjukvården, men var beredd på många ?? och viss okunnighet inom detta. Så gå dit förberedd med all info du kan hitta utskriven i pappersform.
    Cissi76 skrev 2007-09-12 16:10:39 följande:
    Ok jag hoppas att ni kan hjälpa mig. Tycker bara att min mage blir större och större trots att jag tränat i 4 månader nu. Födde min son för 9 månader sedan. Har varit ute på nätet och sett lite bilder på magar med DR och min mage ser ut så, har ett hål, under navlen och liksom som en bulle rakt fram. bSå såg min mage INTE ut innan.Är ganska smal ovanför naveln men det är under naveln som det ser konstigt ut. Men när jag gör självskattningstestet så kan jag inte känna någon glipa.Förvirrande...ja !!
     Ja....det jag skrev ovan gäller nog även dig.

Lycka till! Hoppas ni får svar/bukt med problemen!
  • eio
    Mialid skrev 2007-10-02 23:20:11 följande:
    Hej! Tycker att det är svårt att känna. Tror inte att det är mer än 1 eller 2 fingrars mellanrum, men jag tycker att magen putar ut väldigt mycket när jag står upp. Ser helt enkelt väldigt slapp ut. Är det bara slöa magmuskler, eller tror ni att det beror på att magmusklerna är delade. Hur ser era magar ut? Jag gjorde kejsarsnitt för två månader sen, och kan väl tillägga att jag har ett antal kilo för mycket att släpa på.
    Efter bara 2 månader så är det alldeles för tidigt att kunna känna om man har dr. Vänta iaf 6 månader. Speciellt om man har gjort kejsarsnitt så kan det ta ett tag innan det som ska gå ihop av sig självt har gjort det. Men man kan ju börja lite smått om det känns ok att göra några av dom lättare övningarna som finns i ts.
  • eio

Men gör inte för mycket bara. Det kan skada mer än hjälpa. Håll dig till övningarna som finns föreslagna i ts. Lycka till!

• eio
    Hallonröd skrev 2007-10-04 19:07:31 följande:
    Ja igår så var jag till kirurgen, det tog inte ens 10 min. så var det klart ... Trodde han skulle kolla/känna/klämma mer.  Hur som helst så tyckte han att jag skulle träna med hjälp av sjukgymnast (fick en remiss). Och hjälper inte det så ska jag tillbaka för vidare utredning och ställningstagande. Operation var det inte tal om nu iallafall för det är ett så omfattande ingrepp (han förklarade hur den går till) och det skulle väl inte funka heller då jag är ensam med mina barn. Så jag hoppas på träning och bra övningar med en sjukgymnast kommer att hjälpa. Plus att jag på eget bevåg vill gå ner 5-6 kilo i vikt och det trodde han kunde påverka storleken på magen också. Så det är väl bara att sätta igång då och hoppas på det bästa
    Hoppas du kan få hjälp av sjukgymnasten. Men skönt att ha fått prata igenom det med någon. Och funkar det inte med den plan du har så får man väl ta det vidare sen.
Svar på tråden Diastasis Recti * delade magmuskler * träning efter förlossningen