• Dody

Diastasis Recti * delade magmuskler * träning efter förlossningen

Fortsättningen på följande trådar:

Första tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m17148680-56.ht...
    Andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m20120110.html

Diastasis Recti - DR - eller även kallad delad magmuskel beror på att att magen sträcks ut när du är gravid och drabbar minst 80% av alla gravida. För de allra flesta återgår magmusklerna till det normala efter förlossningen dvs inom 5 v, men för vissa gör det inte det - och jag är övertygad om efter det jag läst att fler har det utan att veta om det. Men kom ihåg att det inte är permanent, det går att träna tillbaka magen men det tar tid och kräver mkt motivation - se övningar som första inlägg. Det verkar som om ngt fler med snitt drabbas, men man kan även få det vid andra operationer som innebär att man skär i magmuskulaturen.

Man kan lätt känna efter om man har DR gm ett självtest. Ligg då på rygg och lyft långsamt huvudet mot magen samtidigt som du känner efter hur långt det är mellan magmusklerna (Rectus Abdominis) med pekfingrarna. Avståndet ska inte vara mer än två fingrar brett. Om det är det, behöver du inte bli orolig men du ska sluta med vanliga situps, crunches både raka och sneda och i stället göra andra övningar för att sträka upp de inre musklerna (Transversus Adnominus även kallad korsettmusklen). Undvik även övningar som stretchar ut magen på boll eller övningar i yoga och pilates som inkluderar att magen stretchas.

Kom ihåg att om du inte tränar upp magen mellan graviditeterna förvärras bara DR. Det är ofta därför man ser gravid ut sanbbare i andra graviditeten är i första. När du stiger upp ur sängen ska du stiga upp från sidan så länge du har DR!
    Felaktig träning kan förvärra problemen och göra att det blir större glapp. DR kan förekomma både under, över samt vid naveln och vara upp till 20 cm brett. En liten delning är normalt, dvs allt under 2 cm, men har man över 5 cm så räknas den som stor.

Många som har DR vet inte ens om att de har det, man kallar magen för mammamage eller bebismage och låter det sen vara. Man kan även se att man har DR gm att magen putar ut och har som en grop i navelplanet, och om du lutar dig bakåt får du vad många kallar en limpa på magen. Om man inte åtgärdar det gm träning kan man få ont i ryggen, mag/tarmproblem, ont i ryggen, dålig hållning etc. Om inte annat så ser man gravid ut fast man inte är det. Att magen putar ut beror på att de yttre magmusklerna har delat sig så det inte finns ett stöd som håller tarmar mm på plats. Detta kan leda till bråck men DR är inte det samma som navelbråck.

Här finns några tester med bilder:
    www.bacinfo.com/popup/tips/diastasis.htm
    womenshealth.suite101.com/article.cfm/checkin...

Många bra länkar med förklaringar samt övningar:

www.befitmom.com/abdominal_seperation.html
    www.pregnancy-info.net/separated_muscles.html
    www.storknet.com/experts/fitness/exls16.htm
    physicaltherapy.about.com/od/exercisingduring...

• Svar på tråden Diastasis Recti * delade magmuskler * träning efter förlossningen
  • Alvi
    Kian: Men pilates ska du inte göra!!

Såhär står det i TS: Undvik även övningar som stretchar ut magen på boll eller övningar i yoga och pilates som inkluderar att magen stretchas.
  • Kian
    Alvi skrev 2007-09-18 16:30:21 följande:
    Kian: Men pilates ska du inte göra!! Såhär står det i TS: Undvik även övningar som stretchar ut magen på boll eller övningar i yoga och pilates som inkluderar att magen stretchas.
    Den pilates jag går på är utan boll och jag gör inga övningar som stretchar ut. De flesta övningar är gjorda för det inre magmusklerna. Bra att du kommenterade i alla fall så andra observerar detta!
  • Kian
    Nea85 skrev 2007-09-18 16:28:38 följande:
    jag är väll kankse konstig men jag fattar inte vart man ska känna delningen...Har stora problem med min mage, vill inte fungera trotts fiberer o massor av vatten, ont i ryggen och ser konstant gravid ut, så kan någon förklara hur jag ska känna/var jag ska känna...ser ju gravid ut trotts situps
    Ligg på rygg
    Lyft försiktigt upp huvudet utan att skulderbladen lyfts upp. Då känner du att musklerna spänns.
    Känn med fingrarna i mitten längs med hela magen.
    Mät upp med fingrarna med handen på tvären mellan musklerna. Om du har nån klepa förstås.

Blev ingen höjdarförklaring. Kanske nån annan kan bättre
    Kolla här oxo: www.bacinfo.com/popup/tips/diastasis.htm
  • Kian
    Hallonröd skrev 2007-09-18 16:11:10 följande:
    Halloj allihopa...var bra tag sen jag var i tråden...ny tråd t.o.m.  Skulle bara berätta att jag fått en tid till kirurgen nu. Ska bli spännande och se vad de säger. 3/10 ska jag dit, 7 mån. efter remiss skickats från VC.
    Aha, lycka till! Berätta gärna sen hur det gick om du vill. Intressant att höra hur det går för andra som är i sammma sits.
    7 månader - å vad länge. Var det sagt så från början eller har det tagit längre tid än beräknat?
  • Alvi

Kian: Ahaa, skönt att du har koll på det då! Men, jag körde Winsor Pilates innan jag blev gravid, där är det en del sträcka-ut-övningar, och även en del rulla-upp-från-liggande-övningar, om jag utelämnar dem, kan jag köra det då tro? Vad kör du för pilates?

• Nea85

finns det ngn bild på hur det kan se ut???

• MizzQt
    Nea85 skrev 2007-09-18 21:01:30 följande:
    finns det ngn bild på hur det kan se ut???
    Se länkarna i trådens början...finns lite bilder där.
    Alvi skrev 2007-09-18 20:34:04 följande:
    Kian: Ahaa, skönt att du har koll på det då! Men, jag körde Winsor Pilates innan jag blev gravid, där är det en del sträcka-ut-övningar, och även en del rulla-upp-från-liggande-övningar, om jag utelämnar dem, kan jag köra det då tro? Vad kör du för pilates?
    Jag har kört massa Winsor Pilates efter sista graviditeten och jag misstänker att det inte alls är bra. Är många sit-ups liknande övningar samt att när jag gör flera av dem blir min mage toppig vilket jag är ganksa övertygad beror på min DR. I Winsor Pilates ingår bland annat att ligga på rygg och lyfta benen upp och ner vilket man ABSOLUT inte ska göra om man har DR.

Det här med 7 månaders väntetid låter helt absurt..om man sen (troligen inte) får ett ja till operation, hur länge kan man få vänta på den då? Jag vet ärligt talat inte om jag orkar.
  • Betty2

MizzQT: Oj, om jag fattar rätt på det du skriver så är det minst en av övningarna jag fick av sjukgymnasten som jag INTE borde göra... Jag har märkt att magen ovanför naveln blir toppig vid vissa övningar på rygg och har själv tänkt att detta kanske egentligen inte är bra. Sjukgymnasten verkade inte ha hört talas om DR och fick fundera mkt innan hon gav mig "lämpliga övningar".
    Den övningen jag tänker på är att ligga på rygg med böjda knän, och liksom "gå på stället", dvs lyfta upp ett ben i taget. Är det så du menar med att lyfta upp benen?
    En annan är att ligga på rygg med böjda ben och fälla benen åt sidan (ca 30 grader), dra upp dem till mittläget med hjälp av magmusklerna (verkar träna sneda magmuskler, typ som sned situps), osv åt andra hållet, osv.
    Vad tror ni om dessa övningar? Sjukgymnasten på sjukhuset där jag snittades verkade kunna mycket mer om DR och skulle ta reda på om det fanns någon i min del av stan jag kunde gå till (som är duktig på graviditet/DR). Tyvärr hörde jag inget mer sedan men jag kan ju försöka ringa henne igen om den vanliga sjukgymnasten här i området har gett mig fel instruktioner...

• MizzQt
    Betty2 skrev 2007-09-19 08:01:31 följande:
    MizzQT: Oj, om jag fattar rätt på det du skriver så är det minst en av övningarna jag fick av sjukgymnasten som jag INTE borde göra... Jag har märkt att magen ovanför naveln blir toppig vid vissa övningar på rygg och har själv tänkt att detta kanske egentligen inte är bra. Sjukgymnasten verkade inte ha hört talas om DR och fick fundera mkt innan hon gav mig "lämpliga övningar".
    Alltså jag kan ju inte säga 100 procentigt att jag har rätt i sak, men det verka å andra sidan sjukgymnasten inte heller veta att hon har. När jag var gravid sa min barnmorska att en toppig mage när man sätter sig up, såsom en situps, så är det ett tecken på DR och man bör låta bli att resa sig så då.
    Övningen jag menade var att man ligger på rygg och har båda benen rakt upp i luften och sänker o höjer dem i rakt läge, då blir i alla fall min mage toppig.
  • Betty2

MizzQt: Ok, inte exakt samma övning då. Men jag märker ändå att magen blir toppig så jag hoppar nog över de övningar som gör att magen blir sådan i fortsättningen. Det kändes som sagt osäkert när hon inte verkade ha hört talas om DR alls och frågade mig mycket om vad det innebar (vilka muskler som gått isär osv).

Svar på tråden Diastasis Recti * delade magmuskler * träning efter förlossningen