• Mora

grrrrrrrrrrrr

Är styvmamma till 2 pojkar. i tisdags åkte vi på semester allihopa förutom den äldsta bonussonen som var kvar hemma hos oss, han skulle bli hämtad av sin mamma på eftermiddagen när hon slutat jobbet. När jag ringer och kollar så allt är ok och om han blivit hämtad så svarar han och säger att -jag och mamma är ute och åker fyrhjuling. De var alltså ute på VÅR fyrhjuling, hos OSS, när inte vi är hemma. Jag sa bara jaha ok hejdå. Jag blev ju rasande arg, jag tycker inte att hon har rätt att göra något annat hos oss när inte vi hemma, förutom att hämta upp grabben. Känns som att hon har "rotat" i mitt...
    Förstår ni hur jag känner? vad kan man säga åt henne?!
    Jag har inte sagt nåt till min sambo vill inte starta nåt utan skulle bara vilja säga nåt åt henne utan att bli osams, vi har en helt ok relation annars.Jag kommer inte kunna ha det igen om jag inte säger nåt till henne... hjälp mig!

• Svar på tråden grrrrrrrrrrrr
  • MoR58

Förstår att du känner att hon gjort något hon inte har rätt till. Men tänk det ur styvsonens situation. Han ville säkert åka tillsammans med sin mamma och han tänkte nog inte i de banorna om vad som är rätt för dig.

Skulle nog säga lite försynt till biomamman att du helst ser att hon inte är hemma hos er när ni inte är där förutom att hämta sina barn.

• Mora

nej jag vet, han tyckte säkert att det var kul och tänkte såklart inte på att jag blir arg. Men mamman måste väl fatta bättre tycker jag..

• violis

Förstår dig fULLKOMLIGT! Vill inte ha bion i mitt hem mer än absolut nödvändigt och ABSOLUT INTE när jag/pappan inte är hemma.
    Att man sedan måste kunna ha en fungerande relation i övrigt är EN sak men det inskränker sig till att kunna vara hövlig mot varandra,gå på avslutningar odyl.tillsammans och om man så vill fira födelsedagar ihop.
    MEN alla "aktiviteter" hos oss sker när VI är hemma!
    Tycker också att din "bio" borde förstått bätter själv att ss tyckerr det var skoj och inte "tänker" det är ju en annan femma.
    Ni har väl aldrig sagt åt honom att han inte FÅR åka fyrhjuling hemme hos er med sin mamma om ni inte är hemma? Och det man inte uttryckligen förbjudit ja det får man väl göra enl ett barn (Nu menar jag INTE att ni ska gå i genom hela huset/alla tänkbara och otänkbara aktiviteter och förbjuda saker för ss att göra med sin mamma hos er! det var bara en reflektion av hur barn/tonåringar tänker (eller inte tänker?))

• AlexandraK

Klart hon inte skulle få göra det! Det är ju din o din mans saker - inte hennes! Hade nu sonen velat åka - hade ju mamman kunnat ringa o fråga. Jag hade sagt ifrån om jag var du!

• trötter22

men sonen bor ju där hos er o han bjöd sin mamma på en tur. ta ni upp det här med sonen kommer han nog bli ledsen o inte känna sig välkommen hos er. han ville nog bara visa hur han har det och att han e avslappnad hos er att han inte behöver fråga o allt. dom var väl inte o grävde i dina underkläder dom åkte ju bara fyrhjuling

• Ess

Det är inte bara det att hon gjort intrång i ert hem och bland era grejor, hon har även tagit 4 hjulingen utan er vetskap, tänk om det hänt en olycka och då tänker jag inte bara på person skador utan även på försäkringen, betalning av självrisk och liknande.

• Mora

vad kan man säga åt henne då så det inte låter illa, vill ju inte starta nåt bråk..

• feministpappa

Fattar att du kan bli irriterad, men jag är inte säker på att jag förstår tillräckligt av situationen för att svara. Tillhör inte fyrhjulingen också bonussonen? Om han åker ute med den så är jag inte helt inne på det farliga i det hela. Vore mkt värre om bio-mamman vore hemma hos er och lekte, det är ju inte okej när ni inte är där. Men om det var ett sätt för bonussonen att visa runt där ni bor så kan jag inte se det allvarliga i det hela.

Frågan är om du ska avreagera dig alls gentemot bio-mamman. Om det är värt besväret, tror det kan såra mer än ge nåt positivt av det hela. Om det ändå inte är en vardagssituation, då ni kanske inte har den lösningen ofta, så kanske det kan bero och du istället avreagerar dig på oss här på familjeliv istället :) Det är mitt förslag iaf.

• Fia lotta lus

Jag är väl hård & elak förståss, men jag anser att de saker som finns i vårat hus är våra, mina och min mans, inte varesig min bonusdotters eller min bio-sons! De har sina egna saker som är deras. Men vaddå, skulle våran bil t.ex vara lika mycket barnens då?? Nä, fy attans vilket intrång! OBS! Min åsikt, påhoppare göre sig icke besvär...

• swede1

Känner igen varje mening i ditt inlägg.. Vet precis hur du känner! Har varit med om liknande situationer o man kan nästan tappa förståndet! Säg som det är till henne, att ni är en familj o hon har sitt.. Att de skaffade barn tidigare gör inte henne till en självklar figur i ert gemensamma liv.. Nej respekt ska man f-n ha!

• Carolinas barn

Får din o din mans gemensamma barn åka på fyrhjulingen? Om ja så får väl din mans barn göra likaså, om han tar med sin mamma på en liten tur, vad gör det. Han vill ju bara visa sin mamma vad han gör hos pappa såklart! Så tänker jag iallafall. Hon har ju inte varit inne o rotat i erat hem direkt.

• ZagasMamma

mamman kunde väl ha sagt lite fint att de var tvugna att åka om nu sonen inte förstog bättre.. så de slapp "rota" i erat, jag hade blivit rasande! men som vuxen kunde hon ju ha försökt att få med honom istället..

• Uca

många bra inlägg och själv tycker jag att man som vuxen måste kunna ventilera saker utan att det blir bråk, tyvärr fungerar inte alla så men jag hoppas att du kan tala om för bio-mamman att du hoppas hon kan respektera din önskan hädanefter utan att det betyder att sonen känner sig utanför hos er.

Vädja till hennes intelligens helt enkelt! Vem kan motstå det *ler*

Lycka till!

• pepsi max

Hej!
    Jag skulle bli VANSINNIG och det skulle min sambo med...
    Tycker absolut att du ska ta upp det med henne så hon vet vad som gäller. Du måste oxå må bra och kunna lita på att det inte händer igen, det är ju faktist ditt hus och dina saker.
    Hon som vuxen borde ha ringt och frågat om det var ok att åka en sväng. Och eftersom ditt älsta bonusbarn är så stor så kan du kanske prata med honom, han kanske kan förstå vad du känner oxå.
    Mina bonusar vet att deras mamma INTE är välkommen till oss när vi inte är hemma och inte lider dom av det, dom är så stora och vet att vi inte är bästa vänner... man kan inte gilla alla.
    Av egen erfarenhet av MÅNGA bråk med biomamman så tjänar man på att försöka prata och behålla lugnet fast det kan vara svårt.
    Hoppas det löser sig.
    Ha det så bra! //Anna

• Kix01

Helt sjukt, varit med om samma sak. Biomamman "lånade" motorcykel här när vi inte var hemma, välte med den och var skitsur för hon skulle betala. När hon hämtar barnen och íngen av oss är hemma snokar hon runt i hela huset sitter vid kösbordet etc. När vi grälade om vårdnaden i familjerätten tog jag upp detta och de sa de till henne att hon inte har i vårt hem att göra, att honinte ens ska in i hallen utan stanna på trappen, dessutom rekommenderade de mig att få till stånd ett besöksförbud runt mig ochmina barn /hemmet om hon inte uppfyllde detta. Taskigt mot barnen så jag gjorde inte det men nu håller hon sig i bilen, jätteskönt.
    en del fattar bara inte var gränsen går, usch.

Svar på tråden grrrrrrrrrrrr